Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Gjøre om bod(er) til soverom

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-09, 21:45   #1
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gjøre om bod(er) til soverom

Ja, så har vi altså kjøpt oss rekkehus og kommet vel inn. Foreløpig er vi veldig fornøyde og det er deilig med litt god plass. Huset innehar per i dag tre soverom, to store og ett lite. Jeg og gubben deler det ene store, gutta på 2 år og 7 mnd deler det andre. Det lille soverommet er kontor/gjesterom (nå venter vi bare på gjester ).

Det er imidlertid rikelig med oppbevaringsplass i huset (noe uvanlig for et rekkehus, men det er det altså). Det er tre små boder inne, en stor bod ute samt loft over hele flata (ca 60 kvm). Vi vurderer å gjøre om to av de små bodene til et soverom.

Noen som har gjort det og kan dele litt erfaringer om byggesøknad (eller må man bare melde?), kostnader, arbeid selv eller innleid folk osv? Vi trenger i utgangspunktet å sette inn et vindu i en murvegg, rive en lettvegg, legge gulv og tapetsere.

Veldig glad for synspunkter!

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-09, 22:37   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjøre om bod(er) til soverom

Jeg har ikke gjort det, men om rekkehuset er i borettslag, så krever de ofte at fasadeendringer gjøres av fagfolk og at kvittering skal foreligge. Det er tross alt de som "eier" selve huset.

Om dere egentlig ikke trenger et ekstra soverom, så har jeg ikke gjort det. I mitt hodet er det ingenting som heter for mye lagringsplass.

Gammel 16-09-09, 22:55   #3
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er motsatt av Bauche, jeg ville gjort det. Et ekstra, godkjent soverom vil nok gjøre underverker for verdien på leiligheten. Tipper du må byggeanmelde. Mannen som kan slikt ligger og sover på sofaen, så jeg kan spør når han våkner.

Gammel 16-09-09, 23:04   #4
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi må ihvertfall både byggemelde og søke både plan og bygg og styret for å sette inn vindu/gjøre fasadeendring.
Nå står riktignok våre rekkehus på liste hos byantikvaren, men jeg tror kanskje det er vanlig praksis overalt allikevel.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-09, 21:29   #5
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ikke borettslag, men selveier. Har en svoger som er tømrer, og som skal hjelpe oss, så da blir det jo gjort av fagfolk det meste i hvertfall. Skal ringe kommunen og høre ang melding/søknad. Der bør jeg vel få svar?
Ang lagringsplass vs ekstra primærrom... jeg ser for meg at et soverom til vil høyne verdien på huset en del?

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33.