|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bedreviter
|
![]() Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerDet ville blitt rød-grønn regjering uansett om alle stemmer hadde telt like mye. Valgforsker Bernt Aardal har gjennomgått stemmetallene og sjekket hva resultatet ville blitt om en stemme fra Finnmark hadde vært vektet likt med en stemme fra Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerDa kan sutrepavene med andre ord finne seg noen bedre argumenter.
![]() |
#4 |
Live and let live
|
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmer
Men han har ikke tatt med sperregrense, utjevningsmandater og styringstillegg?
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
Nei, men det har jo ingen ting med denne saken å gjøre. Noen™ fra borgerlig side har sutret over at de ville hatt flertall om bare distriktsstemmer hadde vært vektet likt med Oslo-stemmer, og nå har det blitt tilbakevist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerDet er jo hele poenget med utjevningsmandatene, er det ikke, at vektingen ikke skal bli så kraftig?
![]() |
#7 |
Administrator
|
Kjekt at Noen™ tar feil, men en del Andre™ reagerer nok mer på at Rød-siden fikk 51% av mandatene, men bare 49% av stemmene (inkludert Rødt-stemmer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerJeg kan ikke skjønne hvordan man vil klare å lage millimeterrettferdighet uansett, all den tid man ikke kan plassere 63,4 eller 4,7 kandidater fra et parti på stortinget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Administrator
|
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerBastesen ville nok ikke kommet på tinget med HP-modellen, men verden globaliseres, og Norge nasjonaliseres. Det tar ikke uker å reise på en Norgesturne lengre, folk i Lofoten er bare en epost eller facebook-poke unna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Jeg er ikke enig at det ikke spiller noen rolle hvor representantene på Stortinget kommer fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Administrator
|
Nå syns jeg du skal lese HP-modellen før du uttaler deg her.
Vel er den utviklet av en amatør etter innfallsmetoden, men den vil ikke ha på seg at den er distriktsfiendtlig … |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Off the map.
|
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerOm det er rettferdig eller ikke, det kan vel diskuteres.
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerJeg er enig med Teo. Det er godt nok, og vil noen gang bikke ene og noen ganger andre veien. Suck it up.
![]() |
#14 |
Administrator
|
Det ville vært like teit om resultatet hadde vært motsatt. Urettferdig blir feil ord her, udemokratisk er et bedre ord. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerDet engelske systemet med valgkretser med enkeltmandater har en del for seg det også; man slipper «polsk riksdag» med masse småpartier og lite velfungerende mindretallsregjeringer som det er stor risiko for i Norge, men man kan naturligvis si at det er udemokratisk, siden små partier ikke blir representert, på den annen side har styringsdyktige regjeringer også demokratisk verdi. Jeg syns derfor ikke at sperregrensen for å få utjevningsmandater skal være lavere her i landet. Hvis jeg fikk begynne med blanke ark og bestemme tror jeg heller vi hadde fått noe i retning av systemet i USA for stortingsvalget vårt; der har hver stat to senatorer i tillegg til kongressrepresentanter ut fra folketall, men hver stat får minst én kongressrepresentant. På den måten er distriktshensyn ivaretatt i senatet og det «politiske landskapet» er ivaretatt i kongressen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Administrator
|
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerMen din løsning, BM, forutsetter vel en endring i partisystemet/partibyråkratiene vi har i dag? Jeg tror at valgkretser og lokale personvalg (heller enn partivalg) vil ha mye for seg, todeling ala USA også, kunne tenkt meg å hatt «min egen» representant på tinget som faktisk satt der på vegne av og takket være oss som stemte på h*n. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Flertall til de rød-grønne uansett vekting av stemmerNeineinei! Jeg vil ha småpartier! Jeg liker dem!
![]() |
#20 |
Passiv
|
Pøsjda. Jeg som er ingeniør og dermed praktisk anlagt skal ikke ha det minste problem med å plassere desimerte kandidater på tinget.
|
![]() |
![]() |
|
|