|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Hva tenker dere om denne?Det å bli frikjent for voldtekt på grunn av lav IQ, er det ok? Er det slik at man skal anta at en som forgriper seg ikke skjønner nei? Er det greit at offeret, i dette tilfellet mindreårig ser at en overgriper går fri? |
![]() |
![]() |
#2 |
er her
|
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?Jeg synes ikke han burde gå fri. Han har sonet før altså bør han kunne sone igjen, det er mer berettiget denne gangen, med tanke på overgrepet, enn hva det var med bøtene han ikke hadde betalt.
![]() |
#3 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?Jeg er også delt i denne saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?Jeg synes ikke det er greit. Jeg synes faktisk det er helt høl-i-hue! "Nei" er et av de første ordene unger lærer, så det at han ikke forstod er ingen god grunn for idømme samfunnsstraff. Hva slag signal er det?
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?Hvor ligger man på skalaen når man har en IQ på 62 da? Jeg mener; fireåringen min forstår hvorfor hun får konsekvenser om hun gjør noe galt.
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?
Her blir jo vedkommende frikjent for voldtekt men straffet for seksuell omgang med mindreårig. Det er jo også straffbart men har en helt annen strafferamme. I og med at vedkommende er funnet strafferettslig tilregnelig synes jeg det er makabert at de gjør det på denne måten.
Ja, ikke sant. For det er noe med at dette skjønner selv meget små barn om det hadde blitt forklart. Det at vedkommende ikke skjønte hvorfor han ble fengslet for disse bøtene betyr jo at noen ikke har gjort det de burde/skulle gjøre, nemlig å forklare til mannen forsto det. |
![]() |
![]() |
#7 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?Vanskelig spørsmål som det ikke finnes riktig og galt svar på. Media hauser dette opp veldig, som vanlig. Har man lav IQ, så slipper man straff. Høres veldig enkelt ut, men jeg regner med at det i i denne og lignende saker blir gjort grundige vurderinger av en persons aktuelle tilstand, evne til konsekvenstenkning osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
70 er grensen hvor man under det scorer som mentalt retardert dersom man er voksen.
Kilde: Store Norske Leksikon |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
Det er jeg med på, men når vedkommende faktisk er strafferetslig tilregnelig, man må kunne anta det i og med at han blir dømt. Er det ikke da riktig at straffes settes opp mot ugjærningen og ikke overgripers mentale tilstand? |
![]() |
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?Men går han altså helt fri rundt nå og kan forgripe seg igjen? Hvis han er så lite intelligent at han ikke skjønner at dette er galt, hva mener retten skal hindre ham i å gjøre det igjen?
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?Jeg har vokst opp med en som jeg antar har diagnose rundt dette med lav IQ eller noe. Han er iallfall litt "kort". Men skille på rett og galt, det kunne han. Og det er vel det som er poenget her? Om man kan skille mellom handlinger? Om en person ikke evner å innse hva som er rett og hva som er galt, så er de jo tross alt en fare for samfunnet og bør ikke gå løse.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?Det er veldig vanskelig å vurdere en sak ut fra bare en avisnotis, men slik jeg leser det, har han blitt dømt for seksuell omgang med en mindreårig, mens han ble frikjent for voldtekt, fordi retten anser at det ikke er bevist at han forstod at det ikke var frivillig. (Altså ikke "han forstår ikke at voldtekt er galt" - da ville han neppe være strafferettslig tilregnelig og kunne dømmes - men "han forstod ikke at akkurat denne jenta, i akkurat denne situasjonen, ikke hadde lyst til å ha sex med ham". Det er en ganske stor forskjell.) Og dersom det stemmer at det er rimelig tvil om hvorvidt han forstod at det ikke var frivillig, så er det riktig at han blir frikjent for voldtekt, og det vil jeg anta skjer stadig vekk med normalt intelligente også. Det er veldig vanskelig med bevis i "ikke opplagte" voldtektssaker, det er vanskelig å dømme noen for det hvis det er ord mot ord, og slik må det nok (dessverre) være.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva tenker dere om denne?Det er den greia jeg heller ikke kan forstå. For en ting er om en person blir funnet strafferettslig utilregnelig, da er det en selvfølge at de ikke blir dømt men får behandling. I dette tilfelle står det ingenting om det, tvert i mot det står at vedkommende faktisk blir dømt. Da har jeg vanskelig for å skjønne at individets lave kognitive fungering skal være toneangivende heller enn allmennpreventive tiltak. |
![]() |
![]() |
#14 |
Elsker gamlis- godis
Helt ærlig, så har jeg ikke lest denne saken, så svarte bare på generelt grunnlag. Videre på generelt grunnlag så kan han ha vært tilregenlig i det ene tilfellet, men ikke i det andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
Likevel blir han idømt å betale oppreisning til jenta. Dette indikerer jo at retten ser det som sansynlig at jenta har blitt voldtatt. Dersom han ikke hadde vært tilregnelig i lovens forstand hadde jo dette blitt løst på en annen måte totalt sett. |
![]() |
![]() |
#16 |
flisespikker
|
Ja, jeg påpekte jo at han ble dømt for seksuell omgang med mindreårige, og at han dermed åpenbart har blitt vurdert som strafferettslig tilregnelig.
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
Nei, det er ikke riktig. Man kan bli frikjent også, men likevel bli dømt til å betale erstatning.
![]() |
#18 |
Passiv
|
Det er jo fullstendig horribelt. Men er det slik da at det blir reist sivilt søksmål eller skjer det slik som her i samme rettsak? |
![]() |
![]() |
#19 |
Passiv
|
Er det da greit at man bare får samfunnsstraff fordi det er lite trolig at vedkommende forstår hva han eventuelt må fengsles for? |
![]() |
![]() |
#20 |
Absolut ateist
|
Vanlig rettssak, ikke dømt for voldtekt eller annet, men dømt til å betale erstatning til "offeret" som det ble sagt hadde sex frivillig med tiltalte.
![]() |
|
|