|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Alternativ til sukkerJeg er på utrygg grunn når det gjelder dette med å erstatte sukker med kunstig søtning. Jeg har fått med meg at kunstig søtningstoffer ikke er bra. Men, gjelder det for alle "sukkererstatninger"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativ til sukkerNå er ikke jeg så veldig redd for å bruke "kunstig" søtningsstoffer, men oftest kutter jeg bare ut sukkeret, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Alternativ til sukkerDu kan bruke sukrin. Det er harmløst såvidt jeg skjønner. (Iset kan svare mye glupere om hvorfor det er det). Dessuten ser det ut som sukker, smaker likt, veier likt og oppfører seg likt i alt unntatt gjærbakst - der funker det ikke. |
![]() |
![]() |
#4 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativ til sukkerDet er veldig lite kunstig søtstoff som er bara. I "the lancet" sies det jo nå at selv fruktose faktisk er værre enn sukker for bl.a diabetikere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Alternativ til sukkerJeg får migreneliknende hodesmerter av aspartam, sucralose, acesulfam og flere andre, så jeg har ikke turt å prøve sukrin. Håpet at det var blitt litt bedre, så jeg prøvde meg på en boks skyr forrige dagen, og ble belønnet med hodepine i to dager....
![]() |
#7 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Alternativ til sukkerBjørkesøt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Alternativ til sukkerJeg er veldig fornøyd med sukrin. Bruker det ikke i bakverk etc. men f.eks. på grøt og frokostblandinger.
![]() |
#9 |
Fabelaktig
|
![]() Sv: Alternativ til sukker
![]() |
#10 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Alternativ til sukkerJeg bruker også Sukrin, og er fornøyd med det. Ikke så mye bismak som f.eks. Splenda... |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Alternativ til sukkerDet var en eller annen ganske heavy helsegrunn til det med stevia, men jeg husker ikke hva det var. |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Du har nok rett der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Alternativ til sukkerHer er etpar interessante artikler om saken: |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
Med risiko for å høres ut som en selger her nå - du får neppe det med sukrin. Det er helt annerledes. |
![]() |
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
Kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å bytte ut sukkeret og ikke bare droppe det der det er unødvendig? Beklager hvis det er for personlig.
På grunn av studier som viser at det kan være skadelig for arvestoffet. Kritikerne av forbudet mener at dette er tull, og at forbudet er "kjøpt og betalt" av sukkerindustrien. Jeg har ikke gjort meg opp en mening.
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Sukrin har også den lakserende effekten som andre kunstige søtningsmidler. Jeg kjenner jeg blir skeptisk til sukrin kun basert på at de tydeligvis har et markedsteam som glorifiserer det i absolutt alle kanaler. Jeg syns det er snodig å finne noe som det knapt står noe kritisk til noe steder.
![]() |
#20 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Alternativ til sukkerJeg fikk ikke helt med meg om det var kunstige søtningsstopp i seg selv du ville diskutere eller om du bare ville ha forslag til hvilket søtningsstoff du skulle bruke. I tilfelle det siste, se bort fra resten av innlegget.
![]() |
|
|