Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Manglende gangsyn på Husfliden

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-09, 21:40   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Manglende gangsyn på Husfliden

Her levde jeg under den illusjon om at de på husfliden hadde litt kunnskap om husarbeid, og ikke minst et minimum av evne til å gjennkjenne godt håndverk. Snakk om å miste illusjonene....

Jeg har for første gang laget et skjerf til meg selv. Jeg kan knapt strikke. men jeg hadde fått forklaring på noe veldig enkelt av en venninne. Det var snakk om å strikke tre masker rett.... Som sagt så gjort. Jeg var overasket over ha fått det til på et vis, og resultatet ble såpass at jeg gikk med det.
Ved en tilfeldighet havnet jeg innom husfliden, og damene kommer bort og begynner å spørre meg ut om hvor jeg har kjøpt skjerfet. Først trodde jeg de spøkte og lo, når jeg skjønte at de mente det forklarte jeg at jeg hadde strikket det fredag kveld. Det resulterte i at jeg måtte forklare teknikken osv.

Jeg har iallefall fått meg en god latter. Smigeret er jeg jo ikke, for det er jo garnet som er hemmeligheten, ikke min teknikk. (den er dårlig selv på tre masker).

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 21:43   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende gangsyn på husfliden

Du skal se du har skjulte talenter.

Gammel 20-09-09, 21:46   #3
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo gøy! Og viser at det kan bli flott selv om det er enkelt.

Gammel 20-09-09, 22:04   #4
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Få se da, kan ikke skrive dette uten bilde!!

Gammel 20-09-09, 22:05   #5
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Få se da, kan ikke skrive dette uten bilde!!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 22:10   #6
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Hehe, unektelig litt moro. Bilde påkrevd så klart !

Gammel 20-09-09, 22:31   #7
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg må jo finne tak i kamera da, og det er virkelig ikke noe å skryte av.

Det varen mer misslykket variant av dette, i orange og brunt. Mitt var kanskje noe mindre blomstret...

Gammel 20-09-09, 22:32   #8
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner godt at de ble imponert. Hvordan sa du at du laget dette og hva heter garnet? Det var utrolig stilig.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 22:38   #9
Maz
Pauset

Standard

Det strikkes på et garn som er "strikket" i to farger.
http://www.fibershop.com/yarns/on_li...94_solo1.shtml

Du stikker hull til de første tre maskene, og strikker da tre masker, men ikke hele tråden, du "stikker gjennom" på på det strikkete garnet. Så enkelt er det. Når jeg får det til sier det ganske mye.

Jeg må prøve flere, jeg strikker såpass stramt at det ikke blir så "blomstrete" som på bildet.

Gammel 20-09-09, 22:43   #10
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eh, kan du forklare litt nærmere? Hvor mange masker bruker du, og hvor strikker man "hull"

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 22:53   #11
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Eh, kan du forklare litt nærmere? Hvor mange masker bruker du, og hvor strikker man "hull"

Jeg brukte 3 "masker", gåseøyne fordi garnet er "strikket" og du "henter" ikke hele garnet men en liten del av det. (jeg kan ikke terminologien, jeg kan jo ikke strikke!)

Det er hva jeg mener med hull. Jeg får rett og slett ikke til å forklare bedre.

Gammel 20-09-09, 23:00   #12
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg brukte 3 "masker", gåseøyne fordi garnet er "strikket" og du "henter" ikke hele garnet men en liten del av det. (jeg kan ikke terminologien, jeg kan jo ikke strikke!)

Det er hva jeg mener med hull. Jeg får rett og slett ikke til å forklare bedre.

Ok, takk. Det var utrolig stilig. Sånn har jeg lyst til å strikke

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 23:37   #13
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Flaks at de på husfliden hvoedsaklig syr, broderer og monterer.

Kan jo være du er flinkere enn du tror da.

Gammel 21-09-09, 08:55   #14
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Det var jo utrolig stilig da Skjønner godt at de trodde det var kjøpt!

Minner meg om en kollega hadde kjøpt seg ei lue på en sånn husflidbutikk, hun som har designa og laga de luene har gjort seg til millionær på de. Så laga jeg som nettopp har lært meg å strikke, 2 par votter i samme stil og farger som lua, slik at det ble et slags sett. Kunne ikke se hva som var hjemmelaga og hva som var kjøpt nei Var ikke SÅ imponert over den lua.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.