Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Konvertere til raglan?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-09, 12:42   #1
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Spørsmål

Konvertere til raglan?

Posøren skal få Eliasgenser til jul. Dessverre er mønsteret typisk Dale med ermet som skal sys, og her støter jeg på to problemer. Det første er enkelt å løse ved å sette bort monteringen til min kjære tante.

Nr to er at Posøren ikke liker den typen genser under dress/jakke, det blir for klumpete. Jeg mener jeg har lest en magisk formel et eller annet sted, der man enkelt kan gjøre om til raglanfelling. Noen som vet, eller kan forklare meg enkelt hvordan dette løses?

Det kan virke som om et nytt strikketreff er på trappene.

Gammel 24-09-09, 12:43   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konvertere til raglan?

Veldig interessert i konstruktive svar i denne tråden, men har dessverre ingenting å bidra med. Jeg strikker nå nesten utelukkende med raglan.

Gammel 24-09-09, 12:45   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker ofte ovenfra og ned, da øker jeg til raglan annenhver omgang, en maske på hver side av "sømmen". Det blir vel det samme andre veien.

Eller du kan finne en basic raglangenser f.eks. på Garnstudios sider, og flytte Elias-mønsteret over på den.

Jeg har ikke sett Elias-mønsteret forresten, er det et båtmotiv midt foran, og må du i så fall strikke intarsia? Da må du strikke frem og tilbake, så jeg håper ikke mønsteret går høyere opp enn der ermet starter.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 12:48   #4
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Det er ganske enkelt.
1. maskene på ermene bør være like mange som mellom halsfellingene, ca
2. strikk opp til under armene (rimelig selvsagt, kanskje)
3. regn ut omtrentlig hvor mange runder som gjenstår
4 regn ut hvor mange ganger du skal felle ut fra hvor mange masker som er igjen - 4 fellinger hver gang
5. ca hver annen runde er vel vanlig å felle, kanskje hver 4. gang de første to gangene.

Forståelig? Jeg har prøvd det et par ganger uten noen problemer.

Gammel 24-09-09, 12:51   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du strikker i Falk-garn, så har jeg en god oppskrift med raglanfelling. Så kan du strikke små Eliaser rundt magen eller noe.

Gammel 24-09-09, 13:04   #6
Lizzie

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har strikket Gråtass-genseren og den var med raglan-fellinger. Siden det er samme størrelser og samme garn regner jeg med at dette er helt greit å overføre til Elias-genseren (som jeg også tenkte jeg skulle strikke!). Dog vil det se penest ut om man valgte lyseblått på ermene da.

Gammel 24-09-09, 13:43   #7
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Så flott med mange svar! Jippi!

Det ser ut til at mønsteret ender under ermet, det eneste jeg er redd for er antennen til Elias. Ellers får jeg brodere med maskesting på fronten.

Ja, det er Falk-garnet, så en oppskrift i str 4 år ville vært veldig fint. Dog, kanskje jeg burde strikke 6år?

Lyseblått på ermene? Er forsåvidt enig i det når jeg ser mønsteret. Jeg må uansett tilbake til butikken for å kjøpe det røde garnet, så å bytte ut et mellomblått nøste burde jo være en smal sak.

Gammel 24-09-09, 13:59   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg bruker apekattgenseren fra dyreparkendesignet som utgangspunkt. Jeg strikker en nå til snuppa i str 4 år, så jeg tror nok at Posøren trenger 6 år.

Gammel 24-09-09, 14:03   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Antenna på taket og toppen av Storeblink vil nok by på litt problemer, men det er jo ikke så mange maskene, så akkurat de kan kanskje sys på i etterkant?

Gammel 24-09-09, 14:27   #10
Lizzie

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Ja, det er Falk-garnet, så en oppskrift i str 4 år ville vært veldig fint. Dog, kanskje jeg burde strikke 6år?

Dale pleier å være svært generøse i størrelsene. Ihvertfall på baby-ull-oppskriftene. Husker ikke størrelsen på det jeg har strikket i Falk akkurat nå.

Gammel 24-09-09, 14:36   #11
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Jeg har en smal lang, ikke kort stutt, så kanskje jeg skal strikke 4 år bredde men 6 år lengde?

Gammel 24-09-09, 14:38   #12
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg får oppskriften i dag eller i morgen, så da kan jeg tenke litt sammen med deg.

Gammel 24-09-09, 14:54   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Jeg har en smal lang, ikke kort stutt, så kanskje jeg skal strikke 4 år bredde men 6 år lengde?

Det er nok en god ide. Jeg har strikket 4 år lengde og 2 år bredde til snuppa (den aller siste var bare 4 år i alle retninger siden den skal arves av knerten som er mer normal i størrelsen).

Gammel 24-09-09, 22:05   #14
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg strikket Dyreparken genser til datteren min da hun var 3 1/2 år. Strikket 4 år og den var akkurat passe. Ikke noe å vokse i og jenta vår er ikke unormal stor for alderen.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 23:28   #15
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Gensere strikket i Falk pleier aldri å være særlig store i størrelsen. Jeg strikket nettopp Gråtassgenser str 8 år til min 4,5 år gamle jente (som normalt bruker 116) og den kunne ikke vært mindre. Man vil jo at slike klær skal kunne brukes lenger enn bare noen uker også.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-09, 23:40   #16
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Hm. Det høres ut som jeg bør velge 6 år, altså. Det løser jo endel av mønsterprovlemstillingen også.

Emneord
elias, kjerring, strikking

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:30.