Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fikk feil embryo, må gi fra seg barnet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-09, 20:32   #1
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fikk feil embryo, må gi fra seg barnet

Som multi-IVF'er må jeg innrømme at dette skrekkscenarioet har vært spilt ett utall ganger i hodet mitt under begge graviditetene. Hva hvis de har satt inn feil embryo, eller brukt feil egg-feil sæd. Hva hvis vi får barn med en annen hudfarge som alle skjønner ikke kan være vårt. Forsvarstalen for å slippe å gi fra meg barna er i hodet mitt, pugget og øvd på. Jeg hadde blånektet uansett. Ihvertfall sålenge den biologiske forelderen/foreldrene var (u)lykkelig uvitende. Om jeg kunne kjørt på hvis det var en åpen sak som beskrevet i linken, aner jeg ikke. Tilsvarende ville jeg jo antatt krevd min rett til barnet dersom jeg fikk vite at noen andre hadde fått våre embryo, tror jeg ...

Æææh, utrolig vanskelig sak, og sikkert enkelt nok å ha meninger om, uten å ane hvordan jeg egentlig ville reagert hvis det var meg.
Men feil kan skje. Jeg kjenner til en som hadde IVF i Norge som fikk satt inn ett egg og fikk toeggede tvillinger. Aner ikke helt hva som var forklaringen, men jeg hadde nok begynt å lure litt ...

Linken er for ordens skyld i neste innlegg.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 20:32   #2
Koma

Koma sin avatar

Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fikk feil embryo, må gi fra seg barnet

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=585156

Gammel 26-09-09, 20:36   #3
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så forferdelig! Hun virket som en veldig reflektert og oppegående kvinne. Håper bare de får lov til å få sørge i fred og ro nå, og at de selv blir foreldre innen kort tid, dersom de ønsker det.

Stakkars.

Gammel 26-09-09, 20:36   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Stod det ikke at hun valgte å gi barnet til de biologiske foreldrene? (Ikke at det gjør saken så mye bedre akkurat)

Sitat:

Minutter etter at de fikk telefonen, bestemte paret seg for å beholde barnet og deretter gi det til de rettmessige foreldrene.

Gammel 26-09-09, 20:39   #5
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun VALGTE å gi det opp. Ikke noe måtte. Det står det også i det opprinnelige intervjuet som ble gjort.

Rett og slett oppegående mennesker. Saker som dette pleier enten ende i abort eller i søksmål etter fødsel.

Jeg håper de får gratis forsøk fra klinikken til de klarer å bli gravide med sitt eget biologiske barn.

Gammel 26-09-09, 20:40   #6
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Stod det ikke at hun valgte å gi barnet til de biologiske foreldrene? (Ikke at det gjør saken så mye bedre akkurat)

Ja, hun valgte å ikke utføre abort, slik at de rettmessige foreldrene fikk mulighet til å få et barn.

Gammel 26-09-09, 20:41   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg blir litt rørt jeg. Hun fikk vite det 10 dager etter at det ble satt inn, og da kunne hun jo tatt abort.

Gammel 26-09-09, 20:48   #8
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Fantastisk dame, tenkte jeg, da jeg leste artikkelen, men selvsagt et mareritt å oppleve noe sånt. Håper de får bli foreldre selv.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 20:50   #9
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Helt forferdelig senario. Jeg leste om dette for endel dager siden og jeg mener at det stod at de beholdt barnet pga troen deres ikke tillater abort og at det for de var en selvfølgelighet at barnet skulle gies til de obligatoriske foreldrene. Men det tragiske av at kvinnen ikke kunne gå igjennom flere svangerskap selv av medisinske årsaket og at de derfor måtte finne en surregatmor for å få egne barn etter at hun hadde født dette barnet.
Det står utrolig respekt av hva de nå gjennomgår.

Koma, jeg skjønner veldig godt tankene du har hatt gjennom svangerskapene. Jeg selv er en krisemaksimerer og forbereder meg alltid på worst scenario.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 20:50   #10
Koma

Koma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

.

Saker som dette pleier enten ende i abort eller i søksmål etter fødsel.

Vet du hva utfallet av slike rettsaker normalt er?

Gammel 26-09-09, 20:53   #11
Koma

Koma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Koma, jeg skjønner veldig godt tankene du har hatt gjennom svangerskapene.

Jeg har aldri tenkt tanken på at jeg skulle få en slik telefon under graviditeten. Det har aldri falt meg inn. Jeg har tenkt mer på hva jeg skulle sagt/gjort dersom det kom ut ett barn med feks. pakistansk utseende.

Gammel 26-09-09, 20:57   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Vet du hva utfallet av slike rettsaker normalt er?

Nei, jeg vet ikke noe snittutfall. Men jeg har lest om at den gravide har fått beholde barnet i iallfall to saker tidligere. Argumentet som ble brukt er at det ikke er biologi som er avgjørende for å være foreldre og når man går gjennom et helt svangerskap og fødsel, så er det allerede bånd knyttet.

Jeg vet ikke helt hvor jeg står. Jeg respekterer Savage enormt for valget hun tok, det krever et meget sterkt menneske. Men når kvinner velger å ikke ta det valget, så lurer jeg på om kanskje det er best å ikke ha åresvis med opprørende rettsaker for å ta barnet fra foreldre det kjenner.

Gammel 26-09-09, 20:59   #13
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt forferdelig å lese om slikt. For en tragedie for de involverte. Og for et sterkt og oppegående menneske hun er, som velger å gi fra seg barnet til de biologiske foreldrene.

Gammel 26-09-09, 21:28   #14
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt forferdelig senario. Jeg leste om dette for endel dager siden og jeg mener at det stod at de beholdt barnet pga troen deres ikke tillater abort og at det for de var en selvfølgelighet at barnet skulle gies til de obligatoriske foreldrene. Men det tragiske av at kvinnen ikke kunne gå igjennom flere svangerskap selv av medisinske årsaket og at de derfor måtte finne en surregatmor for å få egne barn etter at hun hadde født dette barnet.

Koma, jeg skjønner veldig godt tankene du har hatt gjennom svangerskapene. Jeg selv er en krisemaksimerer og forbereder meg alltid på worst scenario.

Obligatoriske?

Ellers enig med deg. Står virkelig respekt av dama.. håper noen gjør det samme for henne.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 22:07   #15
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt fantastisk dame! De sliter selv med å få barn og vet hva det innebærer, derfor hjelper hun et annet par som sliter. Hun har virkelig et hjerte av gull

Gammel 26-09-09, 22:23   #16
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Obligatoriske?

Ellers enig med deg. Står virkelig respekt av dama.. håper noen gjør det samme for henne.

Obligatoriske, bibliotoriske, obliblalbla ... biologiske var det ja.
Gikk litt kjapt i svingene gitt.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 22:30   #17
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Obligatoriske, bibliotoriske, obliblalbla ... biologiske var det ja.
Gikk litt kjapt i svingene gitt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 11:00   #18
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Barnas biologiske flreldre kan få satt inn en av deres egg, så kan de bytte ?
Neida, fra spøk til alvor, for en dame, det er ikke bare bare å ta den avgjørelsen! Jeg tror hun uansett fremtiden har tatt ett valg hun kan stå for og være stolt over, og håper hun får den belønningen hun fortjener.

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 11:35   #19
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det var en stor ting å gjøre. Nå har jeg aldri vært borti samme situasjon, men jeg tviler i grunnen på om jeg hadde gjennomført et svangerskap for noen andre, hvis jeg hadde strevd fælt for å få mitt eget barn.

Og selv om det ikke er 'ditt' så blir en jo som mamma glad i det lille vesenet som bor inne i kroppen i så mange måneder.

Gammel 28-09-09, 11:51   #20
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Det er jo fryktelig tragisk for de involverte, enorme følelsesmessige innvirkninger om ikke annet. Når det er sagt synes jeg denne kvinnen er utrolig flott og sterk, rørende at de har valgt å gi fra seg barnet og dermed hjelpe et annet par som sliter med det samme!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.