Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvordan få ut "kjellerlukt" av et gammelt skap?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-09, 09:33   #1
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan få ut "kjellerlukt" av et gammelt skap?

Jeg har arvet et pidestallskap etter min oldemor, men det har stått i en rå og kald kjeller i sikkert femti år, fyllt med gamle ledingsstumper og annet skrap.

Skapet har en skuff i bunnen og øverst i skapet er det en skjehylle.
Jeg har lyst til å pusse og male skapet og sette inn noen flere hyller i det, men orker ikke å ta den inn i huset siden det lukter vondt.

Gammel 01-10-09, 10:16   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få ut "kjellerlukt" av et gammelt skap?

Har du rett og slett prøvd med eddik? Bakepulver er også en fin måte å fjerne både lukt og belegg på. Kunne det simpelthen være mulig å blande bakepulver i vaskevannet? :tenker høyt:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 11:33   #3
gullet
stille

gullet sin avatar

gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eddik i vaskevannet?

Gammel 01-10-09, 12:25   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Eddik i vaskevannet?

Ja.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 12:28   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vask det med eddik, og sett gjerne inn en skål med eddikvann inne i skapet også, samt luft det godt.

Gammel 02-10-09, 09:26   #6
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Jeg skal prøve med eddik. Det har stått til lufting i ett år, og far håper å kunne hive det på fyllinga, men jeg håper ...

Gammel 02-10-09, 09:29   #7
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Kanskje det er fuktig og at det fremhever lukten ennå mer?
Elles tar eddig med løk oppi lukt ganske bra.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 09:46   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Jeg lurer på om jeg må ta det inn og varme det ordentlig opp, det er sikkert fukt i det.
Men jeg tror ikke far vil ta det inn i huset ...

Gammel 02-10-09, 09:51   #9
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ta det inn og tørk det skikkelig.
Sett en bolle med eddik og løkbåter inni og oppå skapet.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 20:31   #10
Prilla
Superduperaktiv

Prilla sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Hva med å skure det skikkelig med salmiakk/grønnsåpe vann? Mener å ha hørt det skal fjerne lukt.. Men det har sikkert vært lurt å fått tørket det skikkelig først, evt. skure, tørke og så skure igjen..?!
Kjenner for meg den lukta!! :fysj:

Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 20:42   #11
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde en kjelleroppbevart skuvseng som luktet, prøvde med det meste, inkl eddik, men måtte gi tapt. Det luktet myr, rett og slett.

Sist redigert av Hasselnøtt : 04-10-09 kl 21:02.
Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 20:51   #12
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har gjort det samme med et gammelt bord. Det hadde dog ikke stått i en fuktig kjeller og fått dertil lukt. Jeg puttet det i badekaret og spylte det med glodvarmt vann. Såpet det vekselsvis inn med salmiakk og grønnsåpe. Skylte godt mellom hver gang. Dette var i sommer så det fikk tørket seg godt i solsteken etterpå. Men kjellerlukt er dessverre vanskelig å bli kvitt og også en skrekkelig vondt og irriterende lukt å ha i hus.

Jeg ville gitt det et skikkelig skuringsforsøk, fått tørket det skikkelig og så lukket resterende lukt inne med et malingsstrøk eller flere.
Men all denne jobben forutsetter at skapet er verdt det.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 20:59   #13
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Vaske det i varmt vann kan jeg gjøre ute(har varmtvann i utekrana), men da må jeg ta det inn for tørking, og det spørs om far vil hjelpe til å bære det inn.

Det lukter myr, ja. Litt råtten myr ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.