Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Er det i det hele tatt mulig å bli kvitt nitritt?!

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-09, 19:34   #1
Left
Passiv

Standard

Er det i det hele tatt mulig å bli kvitt nitritt?!

Jeg har bytta vann, og bytta vann, og bytta vann, og bytta vann...i dag byttet jeg 1/3 og fortsatt er det utslag på nitritt. Det er riktignok ikke så mye, men mellom det gule hvor det er mindre enn 0,3 og det lyseste oransje feltet. Helt sikkert ikke farlig for fisken, men allikevel - jeg vil ha det GULT.
Er det mulig?
What to do evt.?

Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 20:38   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det i det hele tatt mulig å bli kvitt nitritt?!

Slamsuger du bunnen? Nok planter? Ikke mating i denne perioden?

Gammel 05-10-09, 20:43   #3
Left
Passiv

Standard

Æsj, jeg har jo matet. Men da skal jeg slutte med det øyeblikkelig.
Slamsuger ja. Det har jeg gjort skikkelig i dag, og om ikke hver gang tidligere.
Har planter ja.

Akvariet ser slik ut i skrivende stund.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC00502.jpg (194,7 KB, 36 visninger)
  Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 20:48   #4
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Ikke rens filteret i denne perioden, bare skift jevnt litt vann. Husker ikke i farta om det var nitritt eller nitrat som var farligst. En av typene kan man ha litt av uten at det er krise.

Dør fiskene, eller oppfører de seg rart?

Gammel 05-10-09, 20:56   #5
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Aha, dere snakker akvariet.

Lurte på om det var noe med koking av fisk jeg ikke hadde fått med meg.
"Jøss litt hysterisk hun sjugger", tenkte jeg.

Gammel 05-10-09, 21:19   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nitritt er farligst, Is.

Nitratet er vel i utgangspunktet ikke farlig, men nitrat gir nitritt, og det er farlig.

Hvis man ikke får bukt med nitritten, så er det noe i karet som trigger det. Jeg har fått økt nitritt både av råtne planterester og av overforing. Sistnevnte er vel en veldig vanlig årsak.

I et nystartet kar, så oppnår man vist ofte en nitritt-topp, og etter hva jeg har lest eg frem til, så er det vist tre ting som hjelper i denne perioden, og det er tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet...

Skift vann hyppig, og unngå foring. Fiskene klarer seg fint uten for noen dager.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 21:23   #7
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenkte UVI med engang og skulle til å foreslå en antibiotikakur

:miljøskadd:

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 21:52   #8
Left
Passiv

Standard

Hahahaha - ok.
Nei fiskene ser ut til å ha det finfint.

Jeg skal bytte vann igjen i morgen, og den dagen... og den dagen... og...helt til det er null utslag.

Kan hende det er en plante bak der som er skyld i det, for det har løsnet noen grener av den i ny og ne. Skal ta ut hele skiten.

Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 22:04   #9
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Du kan også slenge oppi flere nye planter for å rette opp balansen fortere.

Gammel 05-10-09, 22:46   #10
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Og så kan du lage fiskesuppe hver gang du bytter vann.

:hjelpsom:

Gammel 05-10-09, 23:26   #11
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Lurer på om vi fikk tips om en spesiell stein i fiskebutikken? Kan det ha vært kalkstein? :gullfiskhjerne:

Gammel 06-10-09, 08:20   #12
Left
Passiv

Standard

Kalkstein - er ikke det i forhold til pH evt.?

Jeg har så lyst til å mate dem - Platyene mine er helt ville så fort jeg kommer bort til akvariet - MAT!
Men jeg vil ha vekk nitrittet så da får jeg bare være tøff

Jeg skal fjerne den ene planta bak, og heller plante noe annet. Men synes det er vanskelig å få dem skikkelig etablert. Det er grus. Kanskje jeg burde hatt i litt sand?

Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 12:29   #13
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Du må ha nok grus. 5 cm i allefall.

Gammel 06-10-09, 12:30   #14
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Ikke gi mat. Husk at de kommer desperat frem til deg selv om de nettopp har spist.

Gammel 06-10-09, 12:31   #15
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Hvor stort er karet? Ser ganske lite ut på bildet. Jo mindre, dess verre å holde i balanse.

Gammel 06-10-09, 12:47   #16
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hatt akvarie siden barndommen, men har aldri målt nitrit.
Vi hadde ei nitritbombe i vår etter at småen helte et fullt glass med mat i 200-literen. Jeg støvsuget bunnen flere ganger den dagen og skiftet filter i pumpa. De fiskene som ikke gikk til overflata for å få luft, hadde jeg over i at annet kar.
2 uker etterpå var det et 5 cm grønt algebelegg over hele akvariet. Inkludert plantene.
Da ble alt da ut, sanden ble renset skikkelig, stener og og røtter ble skrubbet. Vi fikk bort det meste på plantene. Får å holde litt bakteriekultur samlet jeg 5 liter vann fra akvariet før dette.
Det gikk bare bra. Fiskene overlevde og alt ble gullende rent.
Etter ei uke hadde jeg tilbake bunnspiserne.

Gammel 06-10-09, 15:46   #17
Left
Passiv

Standard

Ja, nå er Ancistrusen min død

Den er visst ikke så glad i temperaturforskjeller har jeg hørt, og det har det jo blitt noen av nå som jeg har byttet så ofte vann. I dag lå den på ryggen og var veldig død.
Det kalde vannet legger seg vel i tillegg på bunnen, så den er vel ganske utsatt også. OK - ingen ny før jeg har fått gode vannverdier.
Har satt ned to nye planter i dag. Får håpe det hjelper. De andre fiskene ser ut til å ha det greit.

Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:46   #18
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Hvor stort er karet? Ser ganske lite ut på bildet. Jo mindre, dess verre å holde i balanse.

Det er ikke så stort nei, bare 60l.

Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 20:22   #19
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Men, har du kaldvann oppi? Jeg har alltid hatt riktig temperatur på det vannet jeg heller oppi.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.