|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvordan lage saus?Jeg har nettopp (forrige uke) laget hvit saus for første gang i mitt 32 år lange liv. I morgen skal vi ha noe kylling-greier til middag. Hvordan i huleste lage saus som passer til sånt- fra bunnen av? Jeg har til nå sverget til Toros poser, jeg har fortsatt et godt forhold til Toro, men kunne tenke meg å i det minste vite hvordan saus blir som saus er: tykk, farget og med smak. Hvordan lager man en lys saus som passer til kylling, for eksempel?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ferdiglada
![]() *venter på Mim*
![]() |
![]() |
#3 |
Ser lyst på livet
|
![]() HVa slags kyllinggreier er det du skal ha da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Originala
|
![]() Fløtesaus kan brukes. Kok opp kraft, jevn med litt mel og la det koke. Rør inn matfløte. Smak til med salt, balsamico, litt sukker og gjerne litt rognebærgele, tyttebær el. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Audacious
|
![]() Jeg bruker mest skysaus, jeg. Når jeg har stekt kjøtt koker jeg ut av panna med vann, eller noe morsommere: eplejus, appelsinjus, portvin, sherry osv. Jevner med litt fløte, setterrømme eller en hvetemelsjevning, og krydrer etter smak. Eller så tar jeg f.eks og steker koteletter, koker ut av panna og har i en boks hakkede tomater, har sausen over kotelettene i en ildfast form og lar det surre i ovnen.
![]() |
#11 |
One of These Days
|
![]() Hvit saus er jo et must å kunne. Basis for mye, men jeg synes 3 måneder med hvit saus kanskje er å overdrive! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Sliter med tastaturet
![]() Da kan jeg opplyse om at jeg har laget saus til kylling i dag. Jeg fant et supertriks, kjørte en del ingredienser i stavmikseren (paprika, vårløk, litt sitron) og blandet det i det som skulle bli saus. (Litt jevning og litt buljong, pytt pytt, er da ikke gjerrig). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ute på tur
|
![]() Jeg lager saus med jevning eller bruning, alt etter hva jeg skal ha sausen til.
![]() |
|
|