Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Gert Nygårdshaug

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-09, 14:59   #1
akel
Nybegynner

akel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
akel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Gert Nygårdshaug

Likte du Mengele Zoo og/eller Himmelblomsttreet og Afrodites basseng? Da bør du også lese Prost Gotvins geometri og Fortellernes marked. Jeg koste meg ihvertfall. Synes også det er morsomt å lese om Drums kodeknekkerevner og mat og vinkunnskap - plottene i Drumbøkene er ikke av de beste, men.... Har noen andre anbefalinger fra denne forfatteren?

akel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 15:05   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gert Nygårdshaug

Jo mer jeg tenker på den, jo mindre liker jeg Mengele Zoo.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 15:20   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ikke lest Mengele zoo, men den står på lista. Men jeg har lest en del av Drum-bøkene, og likte de godt. Med unntak av den siste hvor det er for mange irriterende fakta-feil - av typen "en flokk kasuarer lettet...". (En kasuar er en strutseliknende fugl som ikke kan fly.)

Gammel 10-10-09, 15:45   #4
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg likte Afrodites basseng.
Har såvidt begynt på Fortellernes marked. Gotvins geometri er det boken etter Fortellernes marked?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 15:47   #5
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg har bare lest Honningkrukken, og den likte jeg godt...Har Mengele Zoo på lydbok, men har ikke fått rotet meg til å høre på den....

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 02:51   #6
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har kun lest Prost Gotvin og syntes den var pyton. Men jeg hang meg kanskje for mye opp i skrivefeilene på spansk? Altså, hallo... om man skal ha med noen fraser på spansk, hva med å få lest korrektur på dem? Neida, for spansk er så enkelt, så alle kan bare lire av seg noen fraser i hytt og pine.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 09:28   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fortellerens marked? Der var tydeligvis en bok jeg hadde gått glipp av (har lest alle de andre bøkene). :googler:

Gammel 11-10-09, 10:11   #8
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skal snart gje meg i kast med min favorittforfattar(av dei norske) si siste bok: Klokkemakeren. Det ser eg verkeleg fram til.

Elles kan vel alt anbefalast frå dette litt underlege forfattarskapet, men "serien" Mengele Zoo, Himmelblomsttreets Muligheter og Afrodites basseng er verkeleg stor fortellarkunst som syner Nygårdsahugs fascinerande evne til å trekka tråder gjennom og mellom bøkene sine.

Elles må eg få seia at min Nygårdshaug-debut var Nullpluss: Det vart eit ugløymeleg og lett sjokkarta møte med denne forfattaren

Gammel 11-10-09, 12:44   #9
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det finst og ei eiga Nygårdshaug-gruppe på Facebook:
Himmelblomsttreet - Den Norske Gert Nygårdshaug-foreninga

Gammel 11-10-09, 14:03   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noe vits for meg å lese noen av de andre bøkene når jeg syntes at Mengele Zoo var kjedelig lesning?

Noe av det jeg likte minst med den var kulturforståelsen. Kanskje det er bedre i andre bøker når forfatteren holder seg i en kultur han kjenner?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 14:10   #11
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det noe vits for meg å lese noen av de andre bøkene når jeg syntes at Mengele Zoo var kjedelig lesning?

Noe av det jeg likte minst med den var kulturforståelsen. Kanskje det er bedre i andre bøker når forfatteren holder seg i en kultur han kjenner?

Likte du ikkje Mengele Zoo vil du neppe lika Himmelblomsttreet eller Afrodites Basseng heller.

Dei mange bøkene i "krim"-serien om Fredrik Drum er av litt anna karakter, så det kan vera dei fell litt meir i smak. Men ein ting er sikkert: Om ein ikkje toler innslag av det(til tider sterkt) groteske styrer ein unna Nygårdshaug.

Gammel 11-10-09, 14:15   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grotesk tåler jeg.
Det jeg likte dårlig med Mengele Zoo var det at jeg syntes den norske måten å tenke på skinte gjennom hele tiden. Det hadde vært greit dersom det var en nordmenn i jungelen som hadde vært hovedperson, men jeg ser vanskelig for meg at en Sør-Amerikaner ville sagt ting på samme måte. Det handler ikke om språket, men heller om kultur/måten å tenke på.

Det hadde kanskje vært lettere å like boka om jeg ikke hadde kjent Latin-Amerika i det hele tatt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 17:55   #13
akel
Nybegynner

akel sin avatar

akel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

Det finst og ei eiga Nygårdshaug-gruppe på Facebook:
Himmelblomsttreet - Den Norske Gert Nygårdshaug-foreninga

Takk, Didjeridust - jeg har joinet gruppen på FB.

...og Fortellernes marked er en slags fortsettelse av Prost Gotvins geometri.

akel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 18:06   #14
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg digget Mengele Zoo og til dels Himmelblomsttreet, synes det tok litt vel av med Afrodites basseng og også Prost Gotvins geometri, kanskje, men jeg liker den revolusjonerende stemningen godt. Også liker jeg Fredric Drum-serien, selv om det ble litt mye å lese dem alle på rappen.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.