|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Peer Gynt for dummiesJeg har nettopp lest Peer Gynt. Jeg skjønte virkelig ingen verdens ting.
![]() |
#4 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Peer Gynt for dummiesTja, hva skal jeg si?
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Peer Gynt for dummiesMen hva skjedde på slutten? Hva var alt dette pratet om støpeskjeen? Og hva med de samtalene han hadde med disse utlendingene på den båten?
![]() |
#6 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Peer Gynt for dummiesKnappestøperen mener at sjelen til Peer må i støpeskjeen som vrakgods dersom han ikke kan redegjøre for når i sitt liv han har "vært seg selv". Han har altså sviktet seg selv og vært som løken - bare skall på skall uten kjerne.
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Peer Gynt for dummiesNå er det mange år siden sist jeg leste Peer Gynt, men jeg husker kanskje noe: Han med støpeskjeen vil "smelte om" Peer og støpe ham på nytt, fordi han ble for dårlig den første gangen. Han er en halvveis person som viker unna utfordringer, og han blir på en måte innhentet av å ha levd hele livet sitt med å vike unna og gå utenom, når han møter knappestøperen som sier rett ut at han er mislykket, som en skjev knapp, og at det eneste han duger til, er å bli smeltet om, så kanskje de kan lage noe skikkelig av ham. Han har et øyeblikk av selvinnsikt med denne løken han finner; han ser løken som et bilde på seg selv, der hvert lag representerer en "rolle" han har spilt i løpet av livet, og så prøver han å skrelle av lag for lag for å finne ut hvem han selv egentlig er. Men løken har jo ingen kjerne, det er bare lag på lag på lag.
![]() |
#8 |
Textrovert
|
![]() Sv: Peer Gynt for dummiesTusen takk. Jeg er vanligvis ikke SÅ dårlig på å tolke litteratur, altså. Jeg har tross alt kun studert språkfag, men denne var bare helt uforståelig for meg.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Peer Gynt for dummies
Det er djevelen, ja. Med hov og klør.
![]() |
|
|