Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Microbølgeovn - gode grunner til å ha det?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-09, 09:34   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Microbølgeovn - gode grunner til å ha det?

Jeg registrerer at lillemor sin masing på microbølgeovn nå er noe jeg er villig til å vurdere. Hennes argument er i bunn og grunn godt nok i seg selv, jeg er nå kjent for det brente popcornet mitt blandt vennene hennes og "alle" andre lager fantastisk popcoren i microbølgeovn So what men faktisk er popcornet en viktig del av overnattingsritualet disse små har seg i mellom så hvis jeg slipper brente kjeler og svidd lukt på kjøkkenet så er jeg egentlig bare glad til.

Men, i bunn og grunn er jeg jo ikke glad i microbølgeovn og har aldri helt forstått nødvendigheten av den. Men når det er sagt så lager jeg jo mye mat som supper og andre indiske vegetar retter jeg fryser i porsjonspakninger. Disse kan jo helt fint varmes opp i microen på kort tid, det gjør jeg jo på jobb hele tiden .... Det kan vel til og med muligens finnes et miljøargument for å anskaffe micro, nå bruker jeg jo veldig mye strøm på å varme opp ovnen til veldig små enkeltporsjoner.

Ellers lager jeg stort sett mat fra bunn og liker godt å "stå over grytene" så jeg ser ikke for meg at en micro vil bli brukt til noe annet en oppvarming og da popcorn uten tvil. Og til slikt forholdsvis begrenset bruk regner jeg med at de microene til en tusenlapp holder? Jeg ser på Elkjøp at priser varierer fra 600 til 6000kr .... Jeg ser overhode ikke for meg at jeg noen gang setter noe som må grilles eller stekes i en microbølgeovn. Jeg må ha smaken, fargen og skorpen jeg får i ovnen.

Så da er spørsmålet - hva bruker dere microbølgeovnen til? Og "duger" de til en tusenlapp?

Gammel 01-11-09, 09:37   #2
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Microbølgeovn - gode grunner til å ha det?

Jeg bruker stort sett mikroen til oppvarming av rester og tining av gjærbakst og kaker. Og popkorn de gangene vi har det. Tror ikke vår kosta særlig mer enn en tusenlapp, og til vårt bruk funker den helt utmerket.

Gammel 01-11-09, 09:38   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det duger til popcorn - og thats it sånn stort sett. Det er jo andre ting man kan bruke den til, men strengt tatt ikke nødvendig.

Jo en ting til - varme sånne risposer. Det er i grunnen det eneste jeg savner den til etter at jeg har kastet ut min.

For popcorn tror jeg nok helt sikkert at en rimelig en duger.

Gammel 01-11-09, 09:39   #4
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Til ditt bruk funker helt klart en mikro til 1000-lappen.
Vi bruker mikroen til å tine fisk og kylling litt sånn at det kan skjæres opp, til å varme opp porsjoner med mat, til å lage havregrøt (mindre oppvask!), og til å lage popcorn. Dessuten er vår mikro en kombi-ovn, så det funker som en vanlig varmlufts-stekeovn i tillegg. Det er praktisk når man skal lage flere retter samtidig. Det var også praktisk da Hassel var baby, for han rakk ikke opp til mikro-en. Men den er i andre enden av pris-skalaen, da.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 09:40   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker mikrobølgeovn daglig til fordamping eller heldamping grønnsaker og poteter i tillegg til at vi lager havregrøt hver morgen. Ellers bruker vi den til tining og til oppvarming. Vi har bare en enkel mikrobølgeovn. Har ikke bruk for crisp- eller grillfunksjon.

Gammel 01-11-09, 09:40   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker min til oppvarming av mat, tining av frossenmat, steking av et kjapt ostesmørbrød, smelting av kokesjokolade, mykgjøring av is, koking av grønnsaker og til kremen til suksessterte. Til det siste er jeg helt avhengig av termostaten, men jeg bruker den ikke til noe annet.

Ovnen min er ca. 25 år gammel, og hva den kostet husker jeg ikke.

Etter å ha lest de andre innleggene: Havregrøt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 09:43   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har "alltid" hatt micro men har valgt den bort i vårt nye kjøkken. Popcorn er vissnok sunnere poppet i gryte og smør, så det har vi gjort en stund. Alt det andre vi bruker microen til - som regel tining - kan en vanlig ovn brukes til også. Jeg gleder meg litt til å bli kvitt den kjenner jeg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 09:44   #8
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bruker den mest til varming av vann til MME, men den blir også en del brukt til oppvarming av middagsrester. Vi hadde ikke micro før vi fikk til bryllupet, men vi har nå rukket å bli avhengige av den.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 09:45   #9
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Vi har en 17 år gammel mikro, som brukes til popcorn, varming av babymat og matrester, og noe tining hvis jeg har glemt å ta opp frosen mat i god tid. Kunne fint kar meg uten, men greit å ha når den først er der (mannen kjøpte den da han var student).

Gammel 01-11-09, 10:08   #10
Left
Passiv

Standard

Vi bruker vår mikro på daglig basis til tining, varming, koking av grøt, popcorn osv.
Vår kostet ikke en tusenlapp en gang, ikke 500 heller om jeg tenker meg om. Den har funket i 2 år i hvert fall, så til ditt bruk klarer du deg med en svært enkel modell.

Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 10:10   #11
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke tenke meg en tilværelse uten micro lenger, rett og slett. Vi begynner dagen med varm melk eller kakao som varmes i microen (gud så deilig å slippe å bruke kjele) og microen brukes også nesten hver dag til å enten dampe grønnsaker, tine mat eller varme opp gårsdagens middagsrester.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 10:15   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et kjærlighetsforhold til min mikro. Jeg lager ostechips i den! Og varmer opp matrester, vann til MME (tidligere), smelter ost på burgere eller pommes frites og lignende, popcorn, lager eggerøre på 2 minutter, tiner mat jeg har glemt å ta ut av fryseren dagen før og mye mer. Var skeptisk til mikro før men ble overbevist av Veronal. Jeg hadde ikke levd frivillig uten mikro altså. Poppe popcorn i gryte er jo steinaldersk og jeg brenner dem oftere enn de blir spiselige. Dessuten selger de mikropopcorn med smørpulver, de er sinnssykt gode.
Ja og så smelter jeg smør i mikro, til kaker og sånt. Og sjokolade. Genialt!

Jeg har vært borti mikro-ovner som har kostet alt fra 400,- til 1000,- kroner og jeg synes de billige har vært vel så bra som de dyre. Nå har vi en med alle slags rare funksjoner, tining etter gramvekt, grill, crisp osv, men den var her da vi flyttet inn så jeg aner ikke hva den kostet. Bruker bare den vanlige funksjonen uansett.

Gammel 01-11-09, 10:21   #13
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Vi bruker den til å tine ting, varme middagsrester og varme vann til grøt. Vi har en med grill og crispfunkjson, men det blir ikke brukt.

Gammel 01-11-09, 10:24   #14
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Bruker den til små porsjoner med havregrynsgrøt, tining av gjærbakst og varming av rester. Hadde helt sikkert klart oss uten, men nå er den her og da brukes den til noen småting.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 10:25   #15
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg damper grønnsaker, steker kjøttdeig, steker bacon, popper popcorn og tiner mat i min. Ungene lager ostesmørbrød. Vår er en helt enkel sak til rundt 500-lappen.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 10:25   #16
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Steke kjøttdeig og bacon? How?

Gammel 01-11-09, 10:26   #17
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg "steker" bacon i mikrobølgeovnen. Legger baconstrimler på tørkepapir (og legger tørkepapir over) og kjører på max effekt til det er sprøtt.

Gammel 01-11-09, 10:28   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bacon har jeg også stekt i mikroen, genialt. Skal jeg steke mye om gangen bruker jeg gjerne ovnen, steker nesten aldri bacon i panna lenger. Men kjøttdeig?? Det har jeg aldri stekt i mikroen, hvordan gjør man det? Jeg står jo og hakker i kjøttdeigen mens den steker.

Gammel 01-11-09, 10:28   #19
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Jøss, så fantastisk. I hvert fall for meg som har en ødelagt kjøkkenvifte for tiden.

Gammel 01-11-09, 10:31   #20
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Steke kjøttdeig og bacon? How?

Jeg har tupperware tiltenkt oppgaven. Neste gang du er hos meg kan jeg vise deg.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:34.