|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Har du lest/skal du lese Min kamp (av Karl Ove Knausgård)?Har lest litt om boka, en del anmeldelser, og blir nok å lese den - om en stund. (Jeg er rett og slett ikke av de kjappeste.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 06-11-09 kl 15:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du lest/skal du lese Min Kamp?
Det tok en stund før jeg innså at du kanskje ikke mente en norsk oversettelse av boka til han der østerrikeren... Godt at det snart er helg, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
Aha, jeg skal legge inn en referanse i tittelen på tråden.
![]() |
#4 |
Profesjonelt paranoid
Nja, den ble oversatt i 1941 (supplies), men jeg kan ikke finne noen nyere norske oversettelser. Jeg husker at jeg bladde i den på UB en gang for lenge siden, men det var ikke noe jeg hadde lyst til å bruke tid på. Definitivt noe for de spesielt interesserte, for å si det sånn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
Jeg ville jo ha trodd at den var interessant for de som er interessert i historie også? (Men det kan jeg umulig vite, for jeg har aldri sett eller lest i den, så ... Nåja, det er ikke første boken jeg ville ha hevet meg over. Kunne jo ikke hatt den i bokhyllen en gang. Vennegruppene fra skolen ville aldri ha blitt de samme igjen.
![]() |
#6 |
Leser
|
Jeg er tydeligvis i skikkelig spammehumør i dag. Linker inn denne artikkelen fra Ny Tid om opptrykk av den norske oversettelsen av Mein Kampf (jeg var ikke en gang klar over at noen kunne eie en oversettelse av en bok) og at den ble stoppet fra å blir trykt opp på nytt i 2002.
![]() |
#7 |
Profesjonelt paranoid
Det er da fredag ettermiddag bare en gang i uka.
Se det, da lærte jeg noe nytt i dag også. For øvrig er en oversettelse et åndsverk på lik linje med andre litterære verk (se åndsverkloven § 1), og har krav på samme opphavsrettslige beskyttelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du lest/skal du lese Min Kamp (av Karl Ove Knausgård)?Jeg merker at den noe grenseoverskridende sjangeren interesser meg. Også det tematiske. Jeg kommer nok til å lese den når de hersens fagbøkene kan legges bort.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du lest/skal du lese Min Kamp (av Karl Ove Knausgård)?Jeg er litt nysgjerrig på den, så jeg kommer nok til å lese den hvis jeg "kommer over" den. Kunne være artig å høre noen som hadde lest den ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
I det herrens år 1993 ble jeg "medlem" av en av nynazist-gruppene på Jessheim for å kunne harselere over propagandaen deres og "oute" planlagte arrangementer over et ukentlig program en kamerat og jeg hadde på lokalradioen. Da fikk jeg tilsendt utrolig mye tvilsom litteratur som ikke egner seg noe særlig i bokhylla....
![]() |
![]() |
#11 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
![]() Sv: Har du lest/skal du lese Min Kamp (av Karl Ove Knausgård)?Den er på lista mi over bøker jeg skal lese. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
kamerat
|
![]() Sv: Har du lest/skal du lese Min Kamp (av Karl Ove Knausgård)?Jeg tror kanskje ikke det blir til at jeg leser den, men jeg er unektelig fascinert av omtalene.
![]() |
#17 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Har du lest/skal du lese Min Kamp (av Karl Ove Knausgård)?
![]() |
#19 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Har du lest/skal du lese Min Kamp (av Karl Ove Knausgård)?Jeg var veldig skeptisk etter diskusjoner i Aftenposten, men etter å ha sett samtale mellom Tore Renberg og Karl Ove Knausgård fikk jeg et helt annet syn på mannen og fikk mye mer lyst til å lese disse bøkene. De står imidlertid ikke først på leselista akkurat nå.
![]() |
#20 |
intro
|
![]() Sv: Har du lest/skal du lese Min Kamp (av Karl Ove Knausgård)?Jeg er snart ferdig med andre bind nå, og storkoser meg. Det er enormt inspirerende.
![]() |
![]() |
|
|