|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Asylsøkere og Guantanamohttp://www.adressa.no/nyheter/nordtr...cle1380358.ece
Jeg kjenner jeg begynner å lure på hva de forventer seg? Har de ikke flyktet fra krig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: asylsøkere og guantanamo
![]() |
#4 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Asylsøkere og guantanamo
Ja, hadde de blitt der de var kunne de jo blitt innesperret i en avsides militærleir på ubestemt tid uten å kunne møte familiene eller komme videre med livene sine.
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
På hvilken måte? Om du har sittet i fengsel og vært i krigshandlinger, er da militære og fengselslignende omgivelser positivt forsterkende?
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Asylsøkere og guantanamoMulig at jeg er helt på bærtur, men jeg kan ikke finne at det er krigshandlinger i Jemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Asylsøkere og guantanamoMulig jeg er på bærtur også, men jeg trodde faktisk mer om deg.
![]() |
#9 |
I menneskeham
Så, hvis det hadde vært krig i Jemen burde de vært fornøyd fordi det ikke er krig på Vaterholmen, og siden det ikke er krig i Jemen burde de være fornøyd fordi de da ikke har traumer som kan utløses av å sperres inne i en militærleir i en avsides dal?
![]() |
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Asylsøkere og guantanamoLa oss si du har blitt voldtatt, AE. Du har dessverre litt økonomiske vanskeligheter og må flytte i en kommunal leilighet. Naboene dine, finner du ut etter en stund, bor også i kommunale leiligheter og har sittet inne for voldtekt. Mot deg er de riktignok ikke annet enn hyggelige, men du blir redd og nervøs når du finner ut hva de har gjort. Du ringer kommunen og ber om å få bytte bolig. Du får avslag. Du har jo tross alt fått et hjem av de og burde være fornøyd med det ...
![]() |
#12 |
Ser lyst på livet
|
Så da bør man ikke samle asylsøkere i det hele tatt, man vet jo ikke fra hvilken side de kommer fra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
I menneskeham
Sa du ikke nettopp at det ikke var krig? Bestemme deg?
![]() |
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Asylsøkere og guantanamoJeg fant ut via en eller annen utenlandsk side at det var borgerkrig i det nordlige Jemen, ihvertfall i september. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Forelska
|
Livskvalitet handlar om meir enn berre å ha tak over hovudet, mat og drikke og fri rørsle. Fordi om ein er asylsøkar så må ein vel fortsatt kunna ha forventning om noko meir enn berre å få dekka primærbehova.
![]() |
![]() |
#17 |
I menneskeham
De får ikke akkurat bevege seg fritt -da hadde de ikke blitt lenge på Vaterholmen.
![]() |
![]() |
#18 |
Ser lyst på livet
|
Men enn så lenge at de er asylsøkere, og ikke enda har fått innvilget asyl så hva mer kan man forlange enn å få tilfredsstilt basalbehovene? Tanken er vel at de ikke skal sitte der til evig tid, men til det er klarlagt om de har behov for asyl eller ikke. Og det vil være uendelig naivt å tro at alle som søker asyl er berettigede asylsøkere. Sist redigert av annemede : 10-11-09 kl 18:24. Årsak: begrepsforvirring |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Asylsøkere og guantanamoEtter å ha besøkt x antall asylmottak i Danmark, og intervjuet x antall kurdiske asylsøkere, sitter jeg igjen med et inntrykk av at det er en særdeles dårlig ide å plassere mennesker, hvorav mange har tildels store psykiske traumer, på et avsideliggende sted hvor de stort sett ikke har annet å finne på enn å gå hverandre på nervene.
![]() |
#20 |
Forelska
|
![]() Sv: Asylsøkere og guantanamoSånn apropos minnest eg ei sak nokre år attende kor det kom fram i media ein asylsøkjar som ikkje var heilt nøgd med maten dei fekk på asylmottaket og karakteriserte det som "grisemat".
![]() |
![]() |
|
|