Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaske kjole som egentlig skal renses?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-09, 19:06   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Vaske kjole som egentlig skal renses?

Denne kjolen fra KappAhl skal egentlig kun renses i følge vaskeanvisningen.

Ytterstoffet er 100% silke mens underkjolen er 100% acetat (som jeg aldri har hørt om før).

Betyr det at det er idiotisk å vaske den i vaskemaskinen i vaskepose på 30 grader ullprogram med Milo?

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 19:09   #2
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske kjole som egentlig skal renses?

Idiotisk og idiotisk, jeg tar sånne plagg i vaskenett og på kald vask ull.
Vet ikke om plagget klarer seg, men hos meg er det enten det eller å la den ligge skitten i binnen på skittentøyskurven i en eeevighet.

Gammel 15-11-09, 19:12   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det går vanligvis fint å vaske på ullprogram, eller silkeprogram om du har det. Husk bare å IKKE ta den i tørketrommelen etterpå. :datapunkt:

Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 19:39   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Takk for svar. Er skikkelig i tvil, brukte den i går og har fått et par flekker på den så den må vaskes/renses.

Jeg er så fornøyd med den så jeg vil nødig ødelegge den, har et par anledninger til i løpet av november og desember jeg gjerne vil bruke den i.

Søren altså, tør jeg ta sjansen?

-Pippi
Gammel 15-11-09, 19:42   #5
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Flekkfjerner?

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 19:43   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sundae, her.

Flekkfjerner?

Tror dessverre ikke det er nok.

-Pippi
Gammel 15-11-09, 19:44   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vasket en kjole i silke fra Kappahl på ullprogram og det gikk helt fint.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 19:45   #8
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det er krise om den gaar i stykker, ville jeg renset den. Det er jo ikke saa ofte. Dette er jo en skikkelig penkjole i et veldig tynt stoff, og da kan ting skje. Av og til oppdager jeg at hverdagsklaer skal renses. Da vasker jeg i stedet for det blir for ofte/dyrt aa rense, men selskapskjoler er jeg forsiktig med. Konklusjon: Rens! (men her hvor jeg bor, betaler man godt under 100-lappen for rens av en penkjole)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 20:02   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Tror jeg leverer den til rens jeg, de rekker det vel på 10 dager håper jeg. Skal ha den lørdag om knappe to uker igjen.

-Pippi
Gammel 15-11-09, 20:20   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er flekker, tror jeg kanskje rens er lurt, ja. Min erfaring er i alle fall at Milo er jevngodt med vann når det gjelder flekkfjerning.

Gammel 16-11-09, 15:38   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Da er kjolen levert til rens.
Og i det skarpe lyset på renseriet fikk jeg se hvor slepphendt 'noen' har vært med rødvinsglasset.

Er ikke sikkert de får bort flekkene og de må uansett legge den i vann, men de skulle gjøre sitt beste. Æsj, æsj, æsj. Jeg som var/er så fornøyd med kjolen.

-Pippi
Gammel 16-11-09, 17:05   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Renseri stinker på flekkfjerning - etter min erfaring. De har ikke hørt om verken gallesåpe eller sitronsåpe. Jeg ville forsøkt å fjerne flekkene selv dersom renseriet ikke klarer det.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 17:14   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vaska slike silkekjole haugevis av ganger før. På ullprogram (ikke silkeprogrammet, det er ikke skånsomt nok!) med vanlig vaskepulver, i vaskepose.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 19:02   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Får ikke renseriet det til sender jeg den en omgang i vaskemaskinen, kan uansett ikke bruke den om den ikke blir ren.

-Pippi
Gammel 16-11-09, 19:10   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Får ikke renseriet det til sender jeg den en omgang i vaskemaskinen, kan uansett ikke bruke den om den ikke blir ren.

Det er sant. Om ikke renseriet får vekk flekkene, prøv med gallesåpe (fås på helsekost). Det er utrolig effektivt. Så kan du bløtlegge eller slenge i vaskemaskinen.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 19:30   #16
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Den var bra søt da!

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-09, 19:40   #17
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg er også skjødesløs når det kommer til rens. Enten bløtlegger jeg, ellers å vasker jeg på kaldvann/ullvask. Har ingen traumer enn så lenge.

Gammel 17-11-09, 15:39   #18
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Nå angrer jeg egentlig på at jeg ikke prøvde å vaske den selv.

For de hadde to kjoler i min størrelse på CC-Vest. Da hadde det faktisk ikke vært krise om den ble ødelagt.

-Pippi
Gammel 26-11-09, 10:54   #19
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Renseriet klarte ikke få den ren (de hadde vel ikke klart å få bort noe overhode ), men de var veldig snille med meg for de tok ikke noe betalt.

Kjøpte gallesåpe som jeg gnidde på og sendte den så en runde i vaskemaskinen i vaskepose på ullprogram.

Nå henger den på henger nystrøket og omtrent god som ny. (Helt ren i allefall, men det var et pes å stryke den.)

Og i skapet henger en 'back-up' kjole, kjøpte en ny i tilfelle jeg ikke skulle få det til. Den lille sorte blir nok kjekk å ha uansett.

Så får vi håpe jeg husker å sette fra meg vinglasset før jeg inntar dansegulvet på lørdagens julebord.

-Pippi
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.