|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva heter «unfriend» på norsk?Eller, hva skal «unfriend» hete, dersom ingen har kalt det noe allerede? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva heter «unfriend» på norsk?Avvenne kan vel godt få en tilleggsbetydning?
|
|
|
#4 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva heter «unfriend» på norsk?Devenne?
|
|
|
#8 |
|
Live and let live
|
Sv: Hva heter «unfriend» på norsk?Avvenne kjennes bedre og bedre ut desto lengre jeg smaker på det, selv om jeg avviste det med en gang. Bryt forbindelse kan fungere, men det er to ord igjen. Avbryt relasjon? Relasjonsavbrytning? Avvenn blir liksom det greieste.
|
|
|
#9 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva heter «unfriend» på norsk?Avvenn?
|
|
|
#10 |
|
-
Sv: Hva heter «unfriend» på norsk?
Jeg tenkte på det, og ser når jeg leser ordet at jeg ikke tenkte langt nok, for det må jo i så fall bli «uvenne», og det er det vel iallefall ikke noe annet som heter. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Sviiisj!!
|
Men det engelske verbet er jo ganske spesifikt knyttet til det å fjerne noen fra en venneliste på Facebook el.l.? Kan hende "fjerne" ikke er dekkende nok for andre nettsamfunn..
|
|
|
#12 |
|
Live and let live
|
Sv: Hva heter «unfriend» på norsk?Men det er bedre å avvenne enn å uvenne, for avvenne er en mindre negativt ladet ord enn uvenn.
|
|
|
#13 |
|
-
«Defriend» høres veldig klinisk ut syns jeg, det som gjør «unfriend» så fint er jo at det gir assosiasjoner til unfriendly, og forsåvidt indikerer at det er noen man ikke liker. Det er ikke et særlig vennlig ord. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sviiisj!!
|
Nei, enig. "Fjerne" eller "blokkere" faller liksom mer naturlig. Det trenger forøvrig ikke si noe om selve relasjonen, at man avbryter den på nett. Hvis jeg skulle fjerne noen av dere fra kontaktlista mi i bloggen, betyr jo ikke det at jeg er uvenner med dere, f.eks.
|
![]() |
|
|