Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Kan noen lære meg litt om oljemaling?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-09, 11:03   #1
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen lære meg litt om oljemaling?

Hvor lang tid tar det før oljemaling tørker? (Har malt på lerret, og det tørker jo aldri.) Er det meningen man skal tynne ut malingen? (Jeg fikk ikke skylt penslene, så jeg tok litt olivenolje for å løse det opp, og så synes jeg fargen som løste seg opp i oljen ble så fin av det. ) Bør man male ett og ett lag om man vil ha klare fargeskiller?

Er det noe jeg har glemt å spørre om, som jeg bør vite?

Gammel 26-11-09, 11:07   #2
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan noen lære meg litt om oljemaling?

Nå er det veldig veldig lenge siden jeg har malt med oljemaling, men det jeg i allefall husker var at hvis jeg hadde behov for å tynne malingen så brukte jeg terpentin. Jeg brukte også terpentin for å gjøre ren penslene, samt at jeg etterpå vasket de i litt zalovann og satte de inn med bittelitt vaselin for at de ikke skulle bli tørre. Å ta godt vare på penslene er alfa og omega. Også når jeg maler med akryl eller akvarellmaling vasker jeg penslene med zalo, skyller de godt og setter de med busten opp. På jobb er de likeglade med det og penslene er helt forferdelige.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 21:11   #3
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk for tips.

Gammel 29-11-09, 15:32   #4
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vrir hodet mitt for å huske mer, men det må da være flere hobbymalere/kunstnere her? Gode tips er alltid fint å få. Jeg kunne tenkt meg kurs i olje eller akrylmaling, og undres hvor man kan finne det i Trondheim.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-09, 16:19   #5
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Det er viktig å grunne lerretet først. Tynn ut litt maling med terpentin og grunn i vei. Det er pigmentene som gjør at malingen tørker sakte. Så noen farger tørker fortere. Svart og mørk rød tørker sakte. Brendt umbra tørker fortere. Den er det mindre olje i. Skal du være veldig pirkete så skal du tenke på tørketiden for hvert lag du maler.. Tørker underlaget senere enn et over f.eks kan det krakelere. (Derfor er det viktig å bruke acryl til slutt hvis du maler med begge deler. Da skal selvsagt oljemalingen være helt tørr). Mestere som Andvik jeg var litt "elev" hos, tenker slik. Men så skal da også hans malerier holde i over 100 år også da..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.