|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Gamle mennesker som sjåførerDet har vært en del ulykker der eldre mennesker på 70-80 år har vært årsak til alvorlige bilulykker. Jeg fatter ikke at det ikke blir tatt tak i ang. hvor elendig sjåfør man skal bli før man blir fratatt førerkortet. Jeg har selv vært passasjer hos eldre slektninger som har kjørt bil. Jeg merker at de klarer ikke å få oversikt over trafikkbildet og henge med i det tempoet som trafikken har. De overser ting som skjer langs veien. I ettermiddag var det enda en ulykke. Denne gangen var det en mann på 91 år som kjørte bilen http://www.glomdalen.no/nyheter/article4736305.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
superbruker
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg syns at mange får lov til å ha førerkort alt for lenge. Ja, det er viktig for livskvaliteten til mange. Det å kunne sette seg i bilen og kjøre dit man vil når man vil. Likevel kan ikke det være viktigere enn andre trafikanters sikkerhet. Man kan sette inn tiltak for å øke livskvaliteten feks med TT-kort, hyppigere servicelinjer osv slik at den som må levere fra seg førerkortet kan komme seg ut.
![]() |
#3 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerMin far på 77 år har takk og lov en oppegående lege, og han får ikke lov å kjøre bil lenger. Jeg er veldig glad det var legen som tok den avgjørelsen, så jeg som datter slapp å fortelle ham det. Han var slett ikke trygg i trafikken lenger.
![]() |
#4 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerMin mor er 64, merker betydlig endringer i hennes kjøreevner. Hun hadde jo klikka i vinkler om jeg hadde sagt noe, men det er helt tydelig ikke hva det var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg mener at man ikke bør ha lappen for lenge. Her jeg bor har det vært to alvorlige ulykker der eldre mennesker har vært innvolvert. Der lappen har blitt fratatt vedkommende på stedet. Dette var sjåfører over 70 år.
![]() |
#6 |
Unik
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerDei må jo ta nye kjøreprøver etter ein viss alder. Det er ikkje berre legen som bestemmer.
![]() |
#7 |
Borte
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg lo godt her om dagen da jeg og søsteren min nesten tok igjen en Mercedes-olding med barnevognene - hvor lang tid er det mulig å bruke rundt en sving liksom. Men egentlig er det jo bare tragisk at noen som tydelig er livredde for å være ute med bilen får lov til å kjøre.
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg har en far på 77 år. Han burde ikke kjøre lengre. Det er legen hans som godkjenner at han kan kjøre. Han er aldri så frisk som når han skal til legen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg tror mange leger kvier seg til å ta fra eldre mennesker førerkortet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerMin manns bestemor var rundt 80 da familien sa stopp. Legen lot henne glatt kjøre, men svigerfar beslagla ganske enkelt førerkortet hennes. Besta kunne ikke skjønne at det var noe galt i at hun kjørte: "hun kjørte jo alltid bare i 40, og hun kjørte ikke lenger enn til kirken."
![]() |
#11 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerMin far miset lappen midlertidig etter hjertetrøbbel og blodpropp. Jeg fikk sjokk når spesialisten etter et år ga ham kjøretillatelse igjenn. Uhellet som fulgte var heldigvis ikke med mennesker, og jeg fikk ham til å love meg å stoppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerEn onkel av meg fikk fratatt kjørekortet etter en lengre periode med sykdom. For å få det tilbake måtte han ta timer med kjørelærer og deretter med en fra biltilsynet. Kjørelærer mente han var godt skikket men min onkel strøk på oppkjøringen med han fra biltilsynet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerHvordan sier man i fra om slike ting da?
![]() |
#15 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg tror også det er veldig vanskelig for fastlegene og ta fra eldre mennesker førerkortet. Svigerfar er fastlege og han synes iallefall at dette er kjipt. Mange av pasientene blir veldig lei seg og føler at deres mulighet til å delta på sosiale ting og være selvstendig forsvinner helt og det er jo ganske trist. Veldig mange eldre kvier seg for å bli avhengige av f.eks. barna sine til enkle ting som handling og andre igjen har ikke en gang den muligheten, så jeg forstår dem jo veldig godt. Man er vant til å ha den friheten en bil gir og det er ikke med lett hjerte at man gir det i fra seg.
![]() |
#16 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerJeg er ikke glad i aldersdiskriminering.
![]() |
#17 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåfører
Ikke jeg heller, men jeg synes ikke det faktum at man blir en dårligere sjåfør dess eldre man blir er diskriminering.
![]() |
#18 |
Pauset
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerDet er ikke snakk om aldersdiskrimenering Ullmor. Det er snakk om å ha det som skal til for å være en trygg sjåfør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerDet er jo ikke snakk om aldersdiskriminering. Man får jo behandle lappen hvis man er egnet til å kjøre bil.
![]() |
![]() |
#20 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gamle mennesker som sjåførerI den saken du linker til kom jeg en stund etter,så ikke bra ut nei.Hun som kjørte bak sa han hadde bare kjørt rett ut i veien,ikke stoppet en gang. Og det er mye tungtrafikk der. Tragisk.... Men jeg syns de hvert år etter fylte 70 burde ha en "kjøretest".Ikke bare underskrift fra legen,for de aner ikke hvordan de kjører,.
![]() |
|
|