Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Biff

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-09, 14:00   #1
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Biff

Min søster kjøpte for litt tid tilbake noen biffer. De var ikke frosset i butikken. Hun frøs dem med en gang de var kjøpt.

Forrige fredag tok hun dem opp av fryseren, og tinte dem på benken. Før de var helt opptint la hun dem inn i kjøleskapet. Hun fikk ikke brukte dem da, og vurderer og bruke dem i morgen.

Datoen er ikke overskredet enda, den er den 12.12.

Ville du brukt dem?

Gammel 04-12-09, 14:35   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Biff

Biff er jo visstnok best så nært datoen som mulig.

Det eneste jeg er skeptsil til, er den der "tine dem på benken"-greia, det er ikke så bra for kjøtt å tine på benken. Men om det lukter ok, så hadde jeg nok ikke hatt nor problem med det. Du merker jo fort om kjøtt er dårlig.

Gammel 04-12-09, 14:46   #3
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg er jo så hysterisk at jeg hadde nok ikke spist det selv, hun er og skeptisk. Men samboeren hennes mener det ikke skal være noe problem.

Skal nevne det med lukting for henne.

Gammel 04-12-09, 14:48   #4
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok av de hysteriske, men jeg ville ikke spist dem etter benktining og en uke i kjøleskapet, nei. Men klart, lukter de ikke alt for ille er det sikkert ikke farlig *pyse*

ingling er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 15:16   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei! Ja, biff er best nær datomerking, men når de har vært opptint så lenge etter frysing (en uke!) så ville jeg aldri, aldri ha spist dem. Datoen spiller ingen rolle når de har vært frosset.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 15:18   #6
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvordan i all verden mener du det? Om de hadde lagt i kjøleskapet (eller kjøledisken på butikken) hele tiden, da hadde de vært ok, men fordi de har vært innom fryseren er de ikke lenger ok?

Datoen har ikke alltid noe å si når det har vært frosset, det er jeg med på, ting som er kjøpt,m frosset med en gang, lagt i fryser til etter dato, kan tines og brukes med en gang, selv om det er passert datoen. Men at kjøtt som er kjøpt lenge før dato, fryses, tines, fortsatt ikke passert dato, da kan det ikke brukes, mens altså om det aldri hadde vrt i fryser, bare lagt i kjøleskap hele tiden, da var det ok?

Gammel 04-12-09, 15:21   #7
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan er de pakket? Ligger de på brett med plastfolie over, altså pakket i butikk? Eller er de vakumpakket/pakket i beskyttende atmosfære?

Hvis de tilhører siste kategori ville jeg spist dem hvis de luktet ok.

veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 15:23   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hvordan i all verden mener du det? Om de hadde lagt i kjøleskapet (eller kjøledisken på butikken) hele tiden, da hadde de vært ok, men fordi de har vært innom fryseren er de ikke lenger ok?

Datoen har ikke alltid noe å si når det har vært frosset, det er jeg med på, ting som er kjøpt,m frosset med en gang, lagt i fryser til etter dato, kan tines og brukes med en gang, selv om det er passert datoen. Men at kjøtt som er kjøpt lenge før dato, fryses, tines, fortsatt ikke passert dato, da kan det ikke brukes, mens altså om det aldri hadde vrt i fryser, bare lagt i kjøleskap hele tiden, da var det ok?

Ja, jeg trodde da det. Men jeg kan jo ta feil.

Gammel 04-12-09, 15:25   #9
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg kan selvsagt også ta feil, absolutt, men jeg skjønner ikke hvorfor tid i fryseren skulle på noe vis ødelegge holdbarheten... jeg ville uansett gått for "lukte på"-strategien. Lukter det greit, så er det nok det. Men muligens, sånn just in case, brukt det til noe som ikke spises rosa.... strimlet det og stekt det, kanskje brukt i gryte, som andre har nevnt.

Gammel 04-12-09, 15:27   #10
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Forskjellen er at det er tint på benken. Da har det vært i romtemperatur en stund og kan ha blitt dårlig.

Jeg vil anta det er ok, med så lang holdbarhet i utgangspunktet er det nok pakket i vakum ol.

veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 15:27   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

vet ikke, jeg er ikke sikker, men jeg har alltid trodd at man skal spise mat som har vært i frysen så snart som mulig etter den er tatt ut. Dette burde jeg strengt tatt visst, jeg har utdannelse i ernæring...

Gammel 04-12-09, 15:29   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Biffkjøtt holder seg godt frosset og frysetida har nok ikke forringet kjøttet. Mørkt kjøtt kan fryses i lange tider. Svinekjøtt kan derimot bli dårlig i fryseren over litt tid.

Jeg bryr meg ikke om dato når mat er frosset, det er opptiningsmåten og lengden på tiden etter det har vært tint jeg stusser på.

Gammel 04-12-09, 15:31   #13
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Holder ferske biffer i over 2 uker, altså? Da tenker jeg ihvertfall at de må være pakket i beskyttende atmosfære.
Jeg er usikker på hva jeg hadde gjort. Luktet på dem, ihvertfall. Men selv om de ikke hadde luktet surt, er det ikke sikkert jeg hadde brukt dem.

:bidrar:

Gammel 04-12-09, 17:45   #14
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Standard

De er vakumpakket.

Gammel 04-12-09, 17:47   #15
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke spist de. Ble matforgiftet en gang, og biff koster ikke mer enn at jeg heller hadde spandert på meg en ny for sikkerhetsskyld. Matforgiftning er ikke morro.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 17:49   #16
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Hadde jeg spist uten å vurdere saken engang. Vakuumpakket, bare en uke i kjøleskap, ikke utgått på dato, skal stekes i brunsvidd smør (hos meg, i alle fall) - bah!

Gammel 04-12-09, 18:19   #17
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde tatt lukteprøven og hvis ikke det luktet galt: spist og kost meg. Men jeg spiser gjerne mat som har stått fremme på benken over natten også da.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 18:50   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Lukt, og spis om det lukter godt. Dårlig kjøtt lukter ille. Ikke noe problem å bruke det rosa heller, bakteriene sitter på overflaten av kjøttet, og blir drept av steking. (er annerledes med kjøttdeig, f.eks)

Gammel 04-12-09, 19:23   #19
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Biff holder seg ganske lenge ferskt om det er nedkjølt. Det er det datostemplingen henviser til.

Jeg ser ikke noe problem her med mindre kjøttet ble glemt på kjøkkenbenken. Om de bare ble tint så ble vel aldri kjernetempraturen høy.

Frysing her kan vel bare forlenge levetiden ikke forværre.

Ikke ferdigmørnet kjøtt (14 dager til holdbarhetsdato) hadde jeg derimot vært litt skeptisk på fordi det sjelden er godt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-09, 19:31   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Biff holder seg ganske lenge ferskt om det er nedkjølt. Det er det datostemplingen henviser til.

Jeg ser ikke noe problem her med mindre kjøttet ble glemt på kjøkkenbenken. Om de bare ble tint så ble vel aldri kjernetempraturen høy.

Frysing her kan vel bare forlenge levetiden ikke forværre.

Ikke ferdigmørnet kjøtt (14 dager til holdbarhetsdato) hadde jeg derimot vært litt skeptisk på fordi det sjelden er godt.

Kan godt være det er godt , da, fordi det har ligget i en uke. Vi bruker ofte å kjøpe rimelig kjøtt, og la det ligge til siste forbruksdato i kjølen. Blir så godt, atte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.