Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva er en familie?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-09, 21:48   #1
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva er en familie?

Inspirert av Knertens juletråd, og noen egne erfaringer fikk jeg lyst til å spørre - Hva er en familìe? Når er man en familie? Som feks når man reiser med bussen...mor og tre barn og gjerne vil ha en familiebillett...men man kan ikke få fordi man ikke er en familie. (for hvor er mannen?) Eller når jeg søkte hjelp hos familierådgivningskontoret for meg selv og mine 3 barn og fikk avslag på hjelp...fordi vi ikke var en familie... (for hvor var mannen...)

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 21:50   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er en familie?

What?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 21:50   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Familie.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 22:33   #4
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ut fra familiens reproduksjonstanke så har jeg jo reprodusert meg, ergo familie..men jeg får jo ingen videre produsering uten den mannen. (som om det måtte skje på bussen eller familievernkontoret. )

Men så kommer man da til famileselskapene..... Julaften...hvor går familiegrensene hen da? Forekommer meg å være et ganske vidt begrep noen ganger.

Gammel 11-12-09, 22:51   #5
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt sånn hippi og syns alle er familie. Bortsett fra dum faktiskfamilie.

Gammel 11-12-09, 22:52   #6
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er litt sånn hippi og syns alle er familie. Bortsett fra dum faktiskfamilie.

Der er jeg også.

Gammel 11-12-09, 22:53   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Pussig det med bussen, hvorfor er en ikke familie da? Homofile/lesbiske, får de ikke familiebillett de da?...

Jeg er rimelig sikker at jeg får familiebillett når jeg har med mine tre alene i svømmehallen. Tror jeg bare sparer rundt 20 kr da men.

Det første jeg tenker når noen nevner en familie er kjernefamilien: mor og/eller far med barn.
Men når noen spør om jeg har familie i nærheten, så svarer jeg ja og tenker da på mine foreldre. Tanter, onkler og søskenbarn med sine familier er også familie for meg, så hadde de bodd i nærheten hadde jeg også svart ja. Lenger ut blir det slekt...

Gammel 11-12-09, 22:54   #8
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Det lille privatforumet jeg bor på når jeg ikke er på FP.
Det er familie.

Sånn ellers er familien for meg kjernefamilien - ikke som mor, far, barn, nødvendigvis, men de aller nærmeste: Mor, mor og barn, far, far og barn, mor og barn, far og barn - you get my drift.
Så har vi den utvidete familien: Onkler, tanter, bestforeldre, sågar bestvnner, alle du er ekstra glad i.

Gammel 11-12-09, 22:58   #9
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg betegner meg og mine to døtre som en familie.

Gammel 11-12-09, 23:00   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler ikke at Poden og jeg er en familie i oss selv. Men vi er jo det. En familie er fler enn to i hodet mitt.

Gammel 11-12-09, 23:03   #11
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Familie.

Jeg er mer glad i Store Norske Leksikon enn i wikipedia:
http://www.snl.no/familie/sosiologi%2C_sosialantropolog

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 23:32   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og storebror var på kino med venninna hans med mor. Vi fikk familiebillett fra bussjåføren uten å be om det engang. For meg er familie hva man gjør det til.

Gammel 11-12-09, 23:48   #13
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Merkelig at dere ikke skulle være å regne som en familie.
Vi hadde også en slik en på en messe. Junior var under to år, så mor, far og liten baby er ikke familie det heller

Var bare 10 kr i forskjell, men jeg ble LITT prinsippiell. Pappaen var også med....

Så lenge det er voksne og barn sammen synes jeg det er familie.

Og ellers regner jeg hele storfamilien som familie her hjemme. Søsken, foreldre og kusiner og fettere (av poden altså)

Gammel 12-12-09, 00:14   #14
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Men hva da når man er bare et par... er man da en om enn liten familie???
Var forresten ikke jeg som reiste med bussen og ikke fikk familiebillett, men en dame som var i byen på besøk..og som skulle til sentrum med buss og en liten flokk med barn. Hvor bussjåføren kontant avviste hennes ønske om familiebillett.. Ha familie du...her er ingen mann!!!
Trodde hennes opplevelse var enestående til jeg satt på familievernkontoret og behøvde rådgivning i forhold til hvordan jeg skulle ivareta mellombrors søsken i forhold til hans psykiske problemer. "Hvor er mannen???" "Du kunne tatt med barnas far i det minste". Og da problemene først oppstod var rektor snar på banen med løsningen, "hvis bare far stiller opp, da ordner det seg. Han trenger en far".
Og som noen stilte spørsmål om her... hva med to lesbiske med barn, er de en familie?? To venninner som bor sammen med felles barn, er de en familie? Min ensomme venninne som ikke har familie, hun regner jeg som min familie...
Og så kommer man til julen.... og hvem man skal gi gaver til fordi det er jul..... ja for du har vel husket å skrive brev og sende gaver til gammelgammeltante Alberta som bor i langtvekkistan..... og du har vel husket å invitere gammelgammelonkel Albert som bor på sykehjemmet....og svigermors søster, og svigerfars svigerfar...for de er jo familie de også..... Eller...

Gammel 12-12-09, 00:21   #15
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Familie.

I følge wikipedia er ikke eldstejenta familien til mannen min, og for oss blir denne definisjonen helt feil. Han står henne nærmere enn hennes biologiske far, og skal ikke få lov til å regne seg som familie? Familien vår består av oss to voksne, og begge jentene, uavhengig av genetisk slektskap eller offentlig godkjent adopsjon. Jeg kjenner jeg blir litt provosert av firkantede definisjoner på en institusjon som er alt annet enn firkantet.
I tillegg til vår lille "kjernefamilie", har man nærmeste familie, foreldre, søsken og venner man har hatt så nært og lenge at de står en nærmere enn mange andre man er genetisk knyttet til. Og til slutt har man slekta, mennesker man er tilknyttet via felles genetikk og deres nærmeste.

Gammel 12-12-09, 00:30   #16
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

Homofile/lesbiske, får de ikke familiebillett de da?...

Det kan fort komme litt an på i hvilken grad man har lyst å diskutere familiekonstellasjonen sin med vedkommende billettør.

Familiebegrepet er vel i stor grad opp til en selv å definere i norsk samfunn per i dag? Ofte vil vel det man regner som nær familie være mennesker man i det minste deler av tiden deler husholdning med, selv om det selvsagt ikke inkluderer kollektiver og andre "vi sparer penger på å bo sammen"-løsninger. Voksne barn ødelegger for den definisjonen. =)

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 00:39   #17
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Min gamle tante som ble 80 år i sommer har introdusert begrepet 'den postmoderne storfamilie', som i hennes tilfelle inkluderer eksmann medny kone og barn, samt ekssamboer med (nå eks)kone og barn.

Jeg har alltid tenkt på familiebegrepet som noe som ikke er det samme som slekt (arv), men en samling individer som har bånd knyttet ved f.eks samboerskap eller ekteskap.

Mine svogere og svigerinner regner jeg som familie i en videre forstand, uten at jeg dermed regner med å skulle få familiebillett på bussreiser med dem.
Akkurat det tenker jeg er forbeholdt kjernefamilien, dvs en husholdning, uansett om den måtte bestå av mine, dine og våre barn. Og ihvertfall uavhengig av om det er den ene eller andre forelderen som er med på tur.

Gammel 12-12-09, 08:51   #18
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Hva da med familievernkontoret, er det helt feil av meg å tro at jeg kunne få rådgivning der når min familie, uten mann, fikk problemer?

Gammel 12-12-09, 09:06   #19
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det høres helt hull i hodet med familekontorets definisjon av familie. Jeg har delvis opplevd det samme.

At 1 voksen med 3 barn ikke får familebilett virker også rart, men det lønner seg vel heller ikke med bare en voksen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 09:07   #20
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg føler meg som en storfamilie selv om jeg ikke ha noen mann.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.