|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Ungene har sko med sympatex fra ponny, og de har vært i våt sand slik at man ikke kan se fargen på dem. Hvordan få dem rene? Kan jeg hive dem inn i en vaskemaskin uten at det blir noe varige men på skoene? Forblir de tette?
|
|
|
#2 |
|
Skal rømme
|
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Jeg gjør dette, men har hørt at det skal være best å vaske goretex og lignende materialer med milo. De bør nok impregneres på nytt etterpå.
|
|
|
#5 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Jeg spurte i eccobutikken. Det var ikke så bra. Jeg husker ikke hvorfor.
|
|
|
#6 |
|
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?
Men hvordan skal man få dem rene da... HM... ta frem kost og vann... Nekte ungene å være i sandkassen?
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Jeg hadde glatt gjort det, på ullprogram, og en runde med impregnering etterpå. Jeg sprayer på impregnering i tillegg. |
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Jeg tror ikke det er noe man skal gjøre ofte iallefall. Men hos meg var det et par som var innsmurt i skitt og gjørme, og da fungerer de jo ikke som pustende uansett, og jeg måtte bare få det vekk. Så da tok jeg sjangsen på skånsom vask med tech vaskemiddel. Sprayimpregnerte de etterpå.
|
|
|
#9 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Er det ikke det at membran i skoen blir ødelagt?
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Sier som nessie, at dette ikke er noe som bør gjøres ofte altså, men om skoen er så innsmurt med dritt at den har mistet alle sine egenskaper uansett, så har man jo ikke en ting å tape på å gjøre det. |
|
|
|
#12 |
|
Uhelbredelig B-menneske
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Hva med å bruke en myk svamp/kost og skrubbe dem rene under rennende vann ?? Gullende rene blir de jo ikke, men mye bedre...og så skal de tross alt ut å bli møkkete igjen |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Trademark: Imperfection
|
|
|
#14 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Jeg kastet gore tex-skoene til guttongen på kortprogram, med milo, og tørket den under vedovnen etterpå. Det har tilsynelatende gått bra, vet ikke ennå hvor vanntette de er men regner med at de holder etter en runde med impregnering. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?For å si det slik; kost og vann hadde nok ikke gjort nytten. Her snakker vi å ikke kunne se skoene for gjørme og sand. Har dem i vaskemaskinen på 40 grader med milo nå, og så spray impregnerer jeg dem når tørre. Så får hun bruke Viking thermo til de er greie igjen.
|
|
|
#16 |
|
Uhelbredelig B-menneske
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det går sikkert bra......hvis alternativet var at de ikke kunne brukes, hadde jeg prøvd også |
|
|
|
|
|
#18 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Kan jeg vaske ungenes vintersko i vaskemaskinen?Mulig avsporing: jeg fikk beskjed fra den lokale barneutstyrsbutikken at barnas tekniske tøy (troll-/refleksdress) helst ikke burde vaskes med milo, men med vanlig vaskemiddel. Dette er fordi det er litt tøymykner i milo, som ødelegger den pustende og vannavstøtende egenskapen til for eksempel gore-tex.
|
![]() |
|
|