Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hva heter bokstavene?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-09, 22:41   #1
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Hva heter bokstavene?

I det siste har A (snart 3 år) begynt å interessere seg for bokstavene. Han husker hvem de ulike bokstavene "tilhører", f.eks mamma sin bokstav, pappa sin bokstav, osv. Og så har jeg forkart at hans bokstav heter A, og bikkja sin bokstav heter E. Men hva heter konsonantene våre? Er det "k" eller "kå"? "B" eller "be"? Osv.

Gammel 21-12-09, 22:45   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva heter bokstavene?

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte hva du mente, men vi har forklart at alle boksatver har et navn og en lyd, og på noen er den lik, men på andre så er navnet litt lenger enn lyden. Dvs. en A både heter A og har lyden A, mens B heter Be og har lyden b. Dette har jeg tatt litt etterhvert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 22:46   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier begge deler til Iben iallfall. Det er en ball. Den begynner på B. Og så lager jeg b-lyden etterpå. Men vi sier jo kå og be og sånt når vi snakker om bokstavene, så de heter vel det og så er det andre bokstavlyden kanskje?

Gammel 21-12-09, 22:48   #4
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Hos oss heter de Kå osv. Men jeg har hørt at det kan være vel så lurt å lære lydene først egentlig.

Gammel 21-12-09, 22:49   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi begynte å kalle det "Thomas sin bokstav", "Dag sin bokstav" osv. Vi måtte bare finne en i snuppas krets som hadde hver av bokstavene. At bokstavene hadde lyden t og d introduserte vi ikke før hun nærmet seg 4.

Gammel 21-12-09, 22:53   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi begynte med navnet "BE", og lyden etterpå "B".

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 22:54   #7
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi har vel sagt hva bokstavene heter til begge våre, og ikke vektlagt lyden så mye. Men da minsten begynte på skolen, så gikk de rett på å lære lyden. Sikkert ikke dumt, egentlig.

Da storesøster begynte i første, så lærte de navnet på bokstaven, og lyden senere, og i følge lærerne så lærte de senere å lese enn de som nå lærer lyden først.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 22:54   #8
Malus
lurer

Malus sin avatar

Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Det er så greit med vokalene.
"Dette er din bokstav. Det er en aaaaaa".

Hmm.

Gammel 21-12-09, 22:54   #9
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Dette tror jeg man kan ta litt ettersom hva de er interessert i også altså. Min lille snuppe er veldig interessert i bokstaver og tall. Kunne alle bokstavene (dvs både hva de heter, og benevne en person/ting som begynte på hver bokstav) da hun fyllte to, og alle tallene frem til 20. Nå ble hun nettopp tre år, og kan hun flere ting på noen av bokstavene, og hun kan telle skikkelig, samt skrive både bokstaver og tall (også de med to sifre) på pc. Hun kan også skrive noen bokstaver og tall med blyant.

Jeg tror hun er moden til å lære lydene nå egentlig. Men hittil har det bare vært gøy og veldig styrt av at hun har spurt om ting og så har vi svart. Om vi lærer henne lydene nå blir det voksenstyrt, at vi sier ting på en litt annen måte... Vil liksom ikke gjør skole ut av det heller.

Gammel 21-12-09, 22:58   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har brukt lydene til de har knekt lesekoden.

Gammel 21-12-09, 22:58   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Det er så greit med vokalene.
"Dette er din bokstav. Det er en aaaaaa".

Hmm.

Det er litt verre når man begynner på en konsonant, og den neste bokstaven i navnet også er den i bokstavnavnet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:00   #12
Malus
lurer

Malus sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Dette tror jeg man kan ta litt ettersom hva de er interessert i også altså. Min lille snuppe er veldig interessert i bokstaver og tall. Kunne alle bokstavene (dvs både hva de heter, og benevne en person/ting som begynte på hver bokstav) da hun fyllte to, og alle tallene frem til 20. Nå ble hun nettopp tre år, og kan hun flere ting på noen av bokstavene, og hun kan telle skikkelig, samt skrive både bokstaver og tall (også de med to sifre) på pc. Hun kan også skrive noen bokstaver og tall med blyant.

Jeg tror hun er moden til å lære lydene nå egentlig. Men hittil har det bare vært gøy og veldig styrt av at hun har spurt om ting og så har vi svart. Om vi lærer henne lydene nå blir det voksenstyrt, at vi sier ting på en litt annen måte... Vil liksom ikke gjør skole ut av det heller.

Ja, det skal selvfølgelig være artig, og jeg lar A styre helt selv. Han ser på melkepakken og julekort, og plutselig ser han en bokstav han kjenner igjen og blir så stolt Og når han spør hva bokstavene heter, så vil jeg jo bare gi et svar som skaper minst mulig forvirring senere.

Gammel 21-12-09, 23:02   #13
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg introduserer bokstavlydene for ungene lenge før jeg sier noe særlig om bokstavnavna. Men pappas bokstav, farmors bokstav, Thomastoget sin bokstav mm sier vi jo. Hos oss heter det etter hvert k, b, h, d osv. ikke kå, be, hå, de. Jeg mener det letter innlæringen av både lesing og skriving å gjøre det på denne måten. De to eldste har vært tidlige med å kunne lese og skrive, og de har få feil av vokalmangeltypen, så hos dem har det i hvert fall vært en fordel å gjøre det slik.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-09, 23:03   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wix: Hvorfor blir det mer voksenstyrt om dere gir henne lydene i stedet for bokstavnavnene? Det er jo bare en annen, og mer håndterlig, benevning på det samme?

Gammel 21-12-09, 23:03   #15
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Vår snart 4 åring lærte først slik "Anne sin bokstav", "Per sin bokstav" osv, så gjekk vi over til å bruke lyden til bokstaven, og det bruker vi no. Namnet til bokstaven lærer ho undervegs av seg sjølv, for etter lvart å forstå korleis lyd hengane heng saman i ord er det bokstavlyden som er viktig. Ho liker veldig godt å skrive om dagen, både med papir og blyant og på datamaskin.

Gammel 21-12-09, 23:16   #16
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier lydene, fordi det letter leseinnlæringen.

Gammel 21-12-09, 23:24   #17
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi har startet med lydene (etter runden med mamma sin bokstav, Sara sin bokstav osv). Navnet på bokstavene blir de introdusert til gjennom barne-tv, alfabetregler osv, så vi har forklart forskjellen på bokstavnavn og bokstavlyd når ungene har vært klare for det. Som lærer ser jeg store fordeler med å gjøre det på denne måten. Det er mye enklere å knekke lesekoden når en bare skal trekke sammen de lydene en kan fra før. Og så er det enklere å skile vokaler og konsonanter når en har disse begrepene inne: vokalene er de bokstavene som heter det samme som lyden sin.

(Husker med gru frøken da jeg gikk på skolen som forklarte at vokalene var de lydene vi kunne synge på...)

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 08:46   #18
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Vi har lydert. Gjorde som Tjorven i starten, at det var "hesten sin bokstav", evt. "mormor som bokstav" og sånt. Konsonantene har alltid vært lyden, som "b", ikke "be", jeg tror man hører e-en i den så godt at det kan være vanskelig å skille ut at det er "b-lyden" man er ute etter.

(ja, dette var skikkelig godt forklart)

Lillebror på straks 4 er ikke filla interessert enda, mens storesøster skrev navnet sitt da hun var 4.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 09:05   #19
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Vi har startet med lydene (etter runden med mamma sin bokstav, Sara sin bokstav osv). Navnet på bokstavene blir de introdusert til gjennom barne-tv, alfabetregler osv, så vi har forklart forskjellen på bokstavnavn og bokstavlyd når ungene har vært klare for det.

Det er mye enklere å knekke lesekoden når en bare skal trekke sammen de lydene en kan fra før. Og så er det enklere å skile vokaler og konsonanter når en har disse begrepene inne: vokalene er de bokstavene som heter det samme som lyden sin.

Slik har vi også gjort det.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:33   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, og problemet om man tror B heter BE, og L heter EL, er jo at da blir BIL uttalt BEIEL. Ogsåvidere...

Jeg ble litt "miljøskadd" av å være i praksis på 1.trinn, så jeg klarer nesten ikke å si forkortelser sånn som man skal lenger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:56.