Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvorfor skal noe silke renses, mens noe kan vaskes?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-10, 19:43   #1
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor skal noe silke renses, mens noe kan vaskes?

Det lurer jeg på her jeg sitter med en brudepikekjole jeg gjerne skulle ha vasket.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-10, 19:45   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal noe silke renses, mens noe kan vaskes?

Er ikke sikker, men henger det sammen med forskjellig silkekvaliteter? Og/eller fôrstoffvariasjoner?

Gammel 01-01-10, 19:48   #3
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hmm. Foret er vanlig vaskbart et eller annet syntetiske greier.

Tre stk!
Gammel 01-01-10, 19:50   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Hmm. Foret er vanlig vaskbart et eller annet syntetiske greier.

Det er ikke det at fôret er vaskbart, men at det kanskje har forskjellig krympegrad enn selve stoffet - dvs. at stoffet og fôrstoffet krymper ulikt.

Gammel 01-01-10, 20:05   #5
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle stoffer er behandlet på en eller annen måte, også silken. I utgangspunktet er silken veldig skjør og må behandles varsomt.

Sitat:

<H2 class=subtittel>Noen stoff krever spesialbehandling for å holde seg pene vask etter vask:

Sitat:

Silke

Silke er et skjørt materiale, som verken tåler bløtlegging, sentrifugering, eller hard vask. Vask silketøyet på finvask på maks 40 grader, eller for hånd med et skånsomt vaskemiddel som Milo. Thaisilke farger ofte av, og bør vaskes for seg. Silke skal ikke lufttørke, da vil den gulne. Rull det våte silkeplagget først inn i et frottehåndkle slik at fuktigheten trekkes ut. Rull det deretter inn i et nytt, tørt håndkle

</H2>

Gammel 01-01-10, 20:20   #6
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Alle stoffer er behandlet på en eller annen måte, også silken. I utgangspunktet er silken veldig skjør og må behandles varsomt.

[b]</H2>

Med den teksten du siterer tolker jeg det slik at jeg kan vaske den fort for hånd med ull/silkevaskemiddel?

Veronal jeg skjønner. Men lite krymper vel på 30 grader?

Tre stk!
Gammel 01-01-10, 20:26   #7
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det er jo også slik at noen merker klær som kun rens for sikkerhetsskyld. Jeg har vasket mye som bør renses, men helst etter å ha renset det en gang først.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.