|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Har havregryn, what to do?Hvordan lager jeg god havregrynsgrøt?
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Litt melk, litt havregryn, litt salt. Kokes til konsistensen er passe. |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Koke havregryn i vann/melk med litt salt i. Jeg har i en neve rosiner som får koke med. Serveres med melk og sukker på. Kan også ha i banan, og hele korn som f.eks gresskarfrø og solsikkefrø. Det blir kjempegodt. Og som smilefjes sier; det er godt med cottage cheese i. |
![]() |
![]() |
#6 |
blant fjord og fossevell
|
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Jeg bruker å smelte en ss smør i bunnen av en panne. Så heller jeg i 2,5dl vann. Deretter har jeg oppi noen never havregryn og gjerne litt hirseflak, maismel eller rismel også. Det går oppi litt salt og så sper jeg med melk til ønsket konsistens etterhvert som grøten tykner. Tilslutt smaker jeg til med litt sukker.
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Det står nok oppskrift på havregrynspakken tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har havregryn, what to do?5 dl vann/melk og 1 1/2 dl havregryn. Litt salt, og kokes i 3 min. Ha i litt sukker på slutten så er den klar til å spises
![]() |
#10 |
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Frokostgrøten min er(1 porsjon):
![]() |
#11 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Grøt til to sultne unger til frokost her lages sånn: |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Jeg bruker lettkokte havregryn og tar ca. 1 del havregryn og 2 deler vann + litt salt og bånn gass i 2-3 minutter i mikroen før jeg tilsetter litt melk for å kjøle ned til perfecto serveringstemperatur.
![]() |
#13 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Her var det mange gode tips til ting å ha i grøten.
![]() |
#14 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Da skal jeg prøve meg frem, får se hva ungen liker. Hadde vært fint med noe enkelt og godt til ungene om morgenen.
![]() |
#15 |
flisespikker
|
![]() Sv: Har havregryn, what to do?Vi bruker hverken salt eller sukker i grøten, men koker den på bare (lett-)melk, og lar den stå og småkoke/tykne lenge etter å ha kokt den opp. Når melken er skikkelig innkokt, blir det naturlig søtsmak, så det er ikke nødvendig med mer søtning, synes vi. Jeg blander cottage cheese i og bruker masse kanel på; mann og barn spiser den uten noe på.
![]() |
|
|