Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp meg med alternativ urt ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-10, 13:02   #1
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Hjelp meg med alternativ urt ...

Jeg har en oppskrift på en salat som jeg synes er god, men den inneholder frisk korander, som jeg synes smaker oppvaskevann. Jeg skal lage salaten, men ønsker noe annet godt oppi som alternativ til korianderen. Kan dere hjelpe?

Oppskriften er som følger:

Jasminris kokes, kjøles og dynkes i soyasaus
1 agurk i biter
1 rødløk, hakket
3-500 gram flate sukkererter - forvelles i 1-2 min.
600 gram ferdigpillede reker (store, tørkes godt)
1 neve hakket koriander
1-2 rød hakket chili uten frø
evt. 1 boks bønnespirer.

Bland alt sammen med litt olje uten smak, smak til med salt eller mer soyasaus.

Hva skal jeg bytte ut korianderen med?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 13:07   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med alternativ urt ...

Bladpersille?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 13:08   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med glitter, bladpersille er greia å bytte ut fersk koriander med. Men du må ta endel mer enn når man bruker koriander da.

Gammel 05-01-10, 13:09   #4
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Bladpersille?

Det var min tanke også, det smaker hundre ganger bedre enn koriander!

Gammel 05-01-10, 13:12   #5
scilla

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror frisk kjørvel kunne passet også, ellers er bladpersille godt på alt.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 13:14   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Bladpersille var min tanke også.

Gammel 05-01-10, 13:32   #7
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Da skal jeg lukte og ta på kjørvel i butikken, for det aner jeg virkelig ikke hva er, og så skal jeg ha bladpersille i bakhodet.

Tusen takk.

Gammel 05-01-10, 13:34   #8
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stemmer også på bladpersille.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-10, 13:35   #9
Señora

Señora sin avatar

Standard

Bør jeg da ha noe annet oppi for å gi smak? Eller holder bladpersillen, gir den nok smak? Jeg tenker kanskje en dæsj sitron eller lime eller noe kanskje?

Gammel 05-01-10, 13:43   #10
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes bladpersille i seg selv gir god smak, men en dæsj sitron (eller lime) er aldri feil og høres veldig godt ut i den salaten.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 09:08   #11
Señora

Señora sin avatar

Standard

Hei ja, tusen takk for gode råd, det funket veldig bra med bladpersille, men lime glemte jeg. Jaja, halvparten ville ha oppskriften, så det tar jeg som et godt tegn.

Gammel 07-01-10, 09:59   #12
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Må bare si meg enig i at fersk koriander smaker ugh! Bladpersille er godt, men jeg er sikker på at den salaten blir god med forskjellige andre urter også, eller f.eks ruccola

Gammel 07-01-10, 11:38   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så rart med koriander, enten så misliker folk det sterkt, eller så elsker man det. Det er ikke en urt man er likegyldig til. Jeg elsker det, og syns det er selve ryggraden i mye asiatisk og søramerikansk mat.

Gammel 07-01-10, 11:38   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er så rart med koriander, enten så misliker folk det sterkt, eller så elsker man det. Det er ikke en urt man er likegyldig til. Jeg elsker det, og syns det er selve ryggraden i mye asiatisk og søramerikansk mat.

Jeg likte det ikke da jeg var barn fordi jeg syntes det smakte såpe, men nå liker jeg det av samme grunn faktisk.

Gammel 07-01-10, 11:45   #15
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Koriander er nydelig. Jeg må alltid lukte på en potte når jeg er i butikken.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 11:46   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg også. Egentlig burde jeg bli flinkere til å dyrke det selv om vinteren også, fordi man bruker jo så mye av det når man først bruker det. En potte er jo bare nok til en salat.

Gammel 07-01-10, 12:09   #17
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Men det lukter godt, da, det syns jeg. Men smaken er så voldsom og dominerende at selv bare litt overdøver alle andre smaker i maten, så jeg føler jeg bare kunne spist en digen bunt koriander.

Gammel 07-01-10, 12:15   #18
Señora

Señora sin avatar

Standard

Da er jo ikke oppvaskevannteorien min så ille da. Jeg begynner å venne meg til smaken, nå klarer jeg å spise salaten når det er koriander i den, men jeg vet at minst en av de som skulle komme til meg i går kveld er relativt A4 i matveien og da blir koriander et stooort steg for dem.

Mitt inntrykk har også vært at enten liker man det, eller så synes folk det smaker høgg, men jeg begynner å venne meg til det saaaakte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:08.