|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
![]() Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Jeg lurer på hva som er tryggest og gir best varme av de forkjellige ovnstypen når er fyrer med strøm. Vifteovn, oljeovne eller panelovn? Finnes det noen andre typer jeg har glemt?
![]() |
#2 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Vi har en knallgod frittstående på gulvet strømovn fra BEHA. Den kan settes på 1000 eller 2000 eller 2000 med vifte, og varmer veldig godt. Termostat. Den står på hele døgnet nå, og er trygg. Kjøpte på expert i fjor.vEneste vi bruker i første etg i tillegg til varmekabler i gulvet.
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Vi kjøpte noen ovner på Clas Ohlson;
![]() |
#4 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?
Er det de varmesøylen? Vi hadde den før varmet godt, men den fikke seg et skikkelig smell i her i vår. Så den virker ikke lengre, og det er veldig dumt. Var veldig fornøyd med den, praktisk med timer når ovner skulle slå seg på.
![]() |
#6 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Glemte lenke: http://www.wimpel.no/Produkter.aspx?docid=195 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Vi har lånt en sånn frittstående oljeradiator i forbindelse med at varmepumpen vår har gått i dvale i sprengkulda. Den er stygg, skal ikke være videre brannsikker og varmer dårlig. Jeg kan med andre ord avbefale slike ovner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Forøvrig har du glemt varmepumpe, som er et veldig godt alternativ. De bråker en del og er ikke pene å se på, men de er billige i drift, effektive og gir behagelig varme. Ulempen (som vi erfarer sterkt på kroppen i disse dager) er at de ikke er egnet for ekstremkulde. Vår konker ut ved -15 grader. Med andre ord trenger man backup varmekilder når man har varmepumpe som hovedvarmekilde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Varmesøyle? HVa mener du? De likner på de fra Clas Olson som er avbildet her, og det er ikke timer på den. Men jeg var inne på Expert og prøvde å finne bilde nå, men jeg fant ikke.
![]() |
#10 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Det var denne jeg mente, BEHA varmesøyle:
![]() |
#11 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Varmepumpe har jeg sett på, men den er jo mindre pen da. Og vi har aldri hatt noen problemer med og holde det varmt her hjemme tidligere. Begynner og lurer på om det er noe med ventilasjonsanlegge vårt. Det blåser ut veldig kald luft, og det er vel ikke normalt?
![]() |
#12 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Er alle frittstående oljefylte ovner farlige? Eller gjelder det bare de billige typene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Det som var problemet med oljeovnene var vel at de lakk?
![]() |
#14 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
![]() |
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?En watt er en watt, spiller ingen rolle hva slags ovnstype det er, men jeg ville valgt panelovner fremfor oljeovner da jeg ikke stoler helt på oljeovnene samt at de ikke skal brukes konstant.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
Tøys. Det er stor forskjell på hvordan ulike ovner sprer varmen, og hver ovntype til sitt bruk. En vifteovn sender varmen rett frem, og gir god varme på forsiden, men ingen på baksiden. En frittstående radiator fordeler varmen jevnt til alle kanter, men avgir mindre varme i hver retning. En panelovn er ekstra godt egnet til å forhindre kulderas fra vinduer, osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Jeg syns det blir god varme fra oljeovner. Jeg vet at det har vært noe problemer med ovner som lekker og branntilløp pga ledninger som har blitt ødelagt pga mye flytting av ovnene. Det er derfor viktig å sjekke ovnen regelmessig.
![]() |
#17 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Oljeradiatorer fra Gnosjö Klimatprodukter har vi, |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
![]() |
Klart de varmer på forskjellige måter, men HI skriver bare at hun ønsker en eller annen type ovn, ikke til hvor hun skal ha den
![]() |
#19 |
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
![]() |
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Panelovner er nok det tryggeste alternativet. Men om det gir mest varme vet jeg ikke..
![]() |
#20 |
er her
|
![]() Sv: Hvilke ovnstyper er best når en fyrer med strøm?Det er viktig å ha varmeoven med termostat for å holde strømforbruket nede, ellers er det hvert til sitt bruk.
![]() |
|
|