Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvilken rettigheter har jeg (ang. dårlig kjøp)

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-10, 09:52   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hvilken rettigheter har jeg (ang. dårlig kjøp)

Før jul kjøpte jeg et nytt digitalkamera, som sluttet å virke lille julaften. Jeg fikk feilmelding på displayet om at noe var galt med objektivet.

I går leverte jeg tilbake kameraet med alt utstyr, og ba om å få sendt det til reparasjon eller evt. få hevet kjøpet. Forhandleren så raskt på kameraet og kunne slå fast at objektivet var skjevt. Hun mente ganske bestemt at det måtte være en brukerfeil, og spurte rett ut om jeg hadde barn som kan ha tyvlånt kameraet eller om det falt i gulvet.

Jeg forstår godt at hun spør meg om dette har skjedd, men i mitt tilfelle har det altså ikke det. Kameraet lå i min håndveske hele tiden, og jeg kan 100% sikker si at det ikke har falt i gulvet eller blitt behandlet dårlig på noen annen måte.

Butikkdama sendte inn kameraet til forhandleren, og sa også at "hvis det viste seg at det var min feil", så måtte jeg betale ca. 500 kroner i diagnosegebyr. I tillegg ville jeg selvsagt ikke få erstattet kameraet. Hun sa det flere ganger, og sa også at jeg måtte forberede meg på at dette kom til å skje, siden objektivet jo var skjev, og det var det ikke når jeg kjøpte det (siden kameraet virket de første dagene). Det måtte være ytre påvirkning, mente hun.

På en måte så forstår jeg fremgangsmåten, på den annen side synes jeg det er ikke riktig at jeg skal ha bevisbyrden for at jeg ikke mistet det i gulvet. Det er skikkelig surt å gjøre et tap på ca. 2000 kroner (kamera) og attpåtil 500 kroner i diagnosegebyr når jeg har gjort et dårlig kjøp, bare fordi de påstår at dette er en skade jeg har forvoldt selv.

Har jeg ingen rettigheter her?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.