Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Trenger tips til oppbevaring av foto på data

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 13:06   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trenger tips til oppbevaring av foto på data

Har fått ny data, og tenkte da å få et litt bedre system på "oppbevaring" av foto på maskinen......
Har du et tips til hvordan? tenker på hva som er lurt å lage av mapper, undermapper/kategorier eller lign. slik at jeg får best mulig system og oversikt...!

Og har du tips til et bra og gratis fotoredigeringsprogram??? Er Picasa bra?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 13:20   #2
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på data...

Vi har et bra og oversiktlig system.
Katalogen heter FOTO.
Under den er det underkataloger som går på år: 2005. 2006, 2007, 2008, 2009 og nå 2010.
Under der igjen lages det ytterligere kataloger som får dato etter når bildene er tatt eller lagt inn. Datoene sorteres etter følgende måte: 091226 (2009, desember, 26). På den måten blir de fra januar liggende øverst og de fra desember nederst.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 13:20   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lagrer bildene i mapper som det står til og fra dato på. Er gjerne 3 måneder i hver mappe. Enkelt og finne frem. I tillegg overfører vi dem til en ekstern harddisk med samme system + at det blir brent en CD som blir lagt i safe hos annen familie. Viktig med sikkerhetskopiering.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 13:36   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Mitt system. Egne mapper for år. Undermapper i den mappa med månadane. Og så blir bileta overført til eigne mapper under rett månad ( og rett år ) Lett å finna fram og enkelt synes eg.

Og såklart sikkerhetskopier på ulike harddisker og cdar. ( litt dårlig på dei cdane )

Gammel 11-01-10, 13:40   #5
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Mitt system. Egne mapper for år. Undermapper i den mappa med månadane. Og så blir bileta overført til eigne mapper under rett månad ( og rett år ) Lett å finna fram og enkelt synes eg.

Og såklart sikkerhetskopier på ulike harddisker og cdar. ( litt dårlig på dei cdane )

Sånn gjør jeg også det. Har nettopp begynt og bruke Picasa og er så langt fornøyd.

Gammel 11-01-10, 13:58   #6
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men om man bruker feks Picasa, man lager ikke enda flere mapper slik at det blir dobbelt?? altså: laster man ned bildene, blir dem liggende på en plass? eller kan man risikere å ha det dobbelt opp?? viss dere skjønner... litt dårlig på forklaring her... Mener siden datamaskinen allerede har et program for bilder....

Sist redigert av ItsOnlyMe : 11-01-10 kl 14:04.
Gammel 11-01-10, 14:56   #7
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på data

Når eg stapper minnekortet inn i maskina mi, bestemmer eg sjølv kor bildene skal plasserast. Eg bruker ikkje fotoprogrammer til å laste inn bileta. Dei bruker eg etterpå når eg skal leike med bileta

Gammel 11-01-10, 15:13   #8
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Picasa tar seg kun av indeksering av bildene dine, de flytter ikke på dem nei. Picasa funker for å se bildene og gjøre veldig enkel redigering (fikse røde øyne o.l.). Dersom du skal over på mer avanserte funksjoner blir det gjerne Photoshop/Lightroom (dyrt!) eller Paint.Net! (gratis men ikke riktig like bra) som gjelder. Da snakker jeg om avansert fotomanipulasjon altså.

Jeg har som mange andre delt inn på år->måned. Jeg skyter bilder i både JPG og NEF (råformat) når jeg tar bilder og legger NEF-bildene et annet sted da det kun er jeg som bruker dem mens resten av familien bruker JPG. Backup er obligatorisk, jeg har 2 harddisker som er speilet til enhver tid.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 15:24   #9
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Vet bare at hva du nå enn velger er det verdiløst om det ikke er så lett å ta ekstern BACKUP av at det faktisk blir gjort jevnlig.
Sånn, det var alt jeg hadde å bidra med.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 15:36   #10
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Noe sånt her også, ligger i en veldig lik struktur på PC og ekstern harddisk. Pluss at jeg bruker iPhoto. Liker veldig godt muligheten til å lage smart album der. Da kan jeg vise / se gjennom bilder fra ulike begivheter og tidspunkter uten å risikere og rote i mappestrukturen min. Dette forutsetter selvfølgelig at man tagger bildene.

iPhoto dekker også fotoredigeringsbehovene mine i stor grad, for jeg har ikke spesielt avanserte behov. Men jeg har installert GIMP og har ambisjoner om å lære meg det til påske. Så får vi se hvordan det går....

Sist redigert av Myrull : 11-01-10 kl 15:37. Årsak: Tilføyd.
Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 15:56   #11
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

aha... så da laster jeg inn bildene med win. sitt program/forslag, og legger dem i mapper slik som jeg vil?
også kan jeg bruke picasa etterpå og redigere osv bildene som ligger i mappene?? har jeg skjønnt det riktig?

Gammel 11-01-10, 16:45   #12
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Jepp.

Gammel 11-01-10, 17:33   #13
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Ok, flott! :-) Takk for svar

Gammel 11-01-10, 19:53   #14
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg laster inn med programmet som følger med kameraet mitt jeg, det lagrer pr default i mappestruktur: År, måned, dato. Det lar meg organisere bildene i ulike album, mulig å ha det i flere album også, og foreta enkle bilderedigeringe (Fargetone, lysstyrke, røde øyne, endre størrelse, enkle basisting)

Mannen lagrer fra sitt kamera i mapper som også på et vis er datoorganisert, uten at jeg husker eksakt hvordan i farta. Vi kopierer mappene over på ekstern harddisk, men er litt for slappe med å brenne regelmessig på plate i tillegg...

(Og ja, det hadde sikkert vært greit å ha dem i samme mappesystem, men hans må uansett ses i et annet program fordi de er av et annet filformat, så vi har vennet oss til å ha det sånn)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:51.