|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Trenger tips til oppbevaring av foto på dataHar fått ny data, og tenkte da å få et litt bedre system på "oppbevaring" av foto på maskinen...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
lykkelig
|
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på data...Vi har et bra og oversiktlig system. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på data...Vi lagrer bildene i mapper som det står til og fra dato på. Er gjerne 3 måneder i hver mappe. Enkelt og finne frem. I tillegg overfører vi dem til en ekstern harddisk med samme system + at det blir brent en CD som blir lagt i safe hos annen familie. Viktig med sikkerhetskopiering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
|
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på data...Mitt system. Egne mapper for år. Undermapper i den mappa med månadane. Og så blir bileta overført til eigne mapper under rett månad ( og rett år ) Lett å finna fram og enkelt synes eg.
![]() |
#5 |
Fabelaktig
|
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på data...
Sånn gjør jeg også det. Har nettopp begynt og bruke Picasa og er så langt fornøyd.
![]() |
#6 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på data...Men om man bruker feks Picasa, man lager ikke enda flere mapper slik at det blir dobbelt?? altså: laster man ned bildene, blir dem liggende på en plass? eller kan man risikere å ha det dobbelt opp?? viss dere skjønner... litt dårlig på forklaring her... Mener siden datamaskinen allerede har et program for bilder.... Sist redigert av ItsOnlyMe : 11-01-10 kl 14:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Unik
|
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på dataNår eg stapper minnekortet inn i maskina mi, bestemmer eg sjølv kor bildene skal plasserast. Eg bruker ikkje fotoprogrammer til å laste inn bileta. Dei bruker eg etterpå når eg skal leike med bileta
![]() |
#8 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på dataPicasa tar seg kun av indeksering av bildene dine, de flytter ikke på dem nei. Picasa funker for å se bildene og gjøre veldig enkel redigering (fikse røde øyne o.l.). Dersom du skal over på mer avanserte funksjoner blir det gjerne Photoshop/Lightroom (dyrt!) eller Paint.Net! (gratis men ikke riktig like bra) som gjelder. Da snakker jeg om avansert fotomanipulasjon altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på dataVet bare at hva du nå enn velger er det verdiløst om det ikke er så lett å ta ekstern BACKUP av at det faktisk blir gjort jevnlig.
![]() |
![]() |
#10 |
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på data...
Noe sånt her også, ligger i en veldig lik struktur på PC og ekstern harddisk. Pluss at jeg bruker iPhoto. Liker veldig godt muligheten til å lage smart album der. Da kan jeg vise / se gjennom bilder fra ulike begivheter og tidspunkter uten å risikere og rote i mappestrukturen min. Dette forutsetter selvfølgelig at man tagger bildene. Sist redigert av Myrull : 11-01-10 kl 15:37. Årsak: Tilføyd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på dataaha... så da laster jeg inn bildene med win. sitt program/forslag, og legger dem i mapper slik som jeg vil? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Opp og fram, - framover
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på dataOk, flott! :-) Takk for svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Trenger tips til oppbevaring av foto på dataJeg laster inn med programmet som følger med kameraet mitt jeg, det lagrer pr default i mappestruktur: År, måned, dato. Det lar meg organisere bildene i ulike album, mulig å ha det i flere album også, og foreta enkle bilderedigeringe (Fargetone, lysstyrke, røde øyne, endre størrelse, enkle basisting)
![]() |
|
|