Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lapskaus - koke eller trekke kjøttet?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-10, 15:05   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Lapskaus - koke eller trekke kjøttet?

Og betyr trekke å ikke koke, bare nesten? Er ikke vant til tradisjonell matlaging.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 15:06   #2
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lapskaus - koke eller trekke kjøttet?

Trekke er nesten koke, helt mot kokepunktet -men ikke bobler.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 15:20   #3
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Men blir kjøttet mørt, og grønnsakene kokt, av det, da?

Gammel 11-01-10, 15:22   #4
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kok/trekk ferdig kjøttet først. Ta det opp, kok grønnsaker og ha kjøttet i mot slutten igjen.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-10, 16:22   #5
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Kjøttet blir "ferdgi kokt" om det trekkes også ja, men du slipper at det "skummer" sånn av f.eks svinekjøtt. Trekke kjøtt er fine greier. Så koker du grønnsaker, og putter oppi oppskråret kjøtt mot slutten. Fin-fine greier. Grønnsaker kan forsåvidt også fint trekkes, det er ikke som om de trenger minst 100 grader for å bli ferdige.

(Og blir lapskausen din tynn, finnes det fine løsninger for det også, om du liker den tykkere. Og om du synes den mangler farge. Bare sånn siden du sier du ikke er så vant til lapskauslaging/tradisjonell matlaging som jeg antar dette går innunder)

Gammel 11-01-10, 16:45   #6
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

He he, du har helt rett. Den ble tynn - for mye vann, men jeg jevnet den med litt mel. Lys farge er helt ok. Ungene spiste mer mat enn de pleier, det er et godt tegn. Takk for hjelp.

Gammel 11-01-10, 19:21   #7
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Meljevning er fine greier, en enklere løsning sånn i full fart, synes jeg, er rett og slett litt potetmospulver... (og siden jeg liker mørk lapskaus, et par dråper sukkerkulør gjør susen)

Gammel 17-01-10, 10:59   #8
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Når jeg lager lapskaus, koker jeg først kjøttet for seg selv i store stykker.
Lar det trekke, altså først kokes vannet opp, så legger jeg i kjøttet og har dette på nesten kokepunktet et par timer.
Da får jeg fin kraft, og kjøttet blir mørt.
Så skjæres kjøttet i små biter, og alt det andre kuttes også.
Dette legger jeg lagvis i stor kjele,og så heller jeg på kraften fra kokingen av kjøttet til slutt.
Jeg bruker ikke så mye kraft at jeg ser kraften når det er hellt over den ukokte blandingen. Det er væske i ukokte grønnsaker også, så da blir det litt mye væske til slutt.
Dette lar jeg koke opp, så trekke til alt er ferdig.
Om jeg trenger å jevne, har jeg i potetmos.
Men, jeg passer på å bruke både melne og faste poteter.

Lært av bestemor og mormor.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.