|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Har du lest klassikerne?Jeg registrerer at det leses her, og jeg leser mye selv.
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Ikke nok. Mye Kielland, siden han var herfra og jeg liker ham. Noe Bjørnson og en del Ibsen. Ikke Duun. Og Hamsun får jeg dessverre ikke dreisen på. Har lest litt, men lite, av Skram og Garborg. Lie har jeg ikke lest. Av Undset har jeg bare lest Kristin Lavransdatter-trilogien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Nei, ikke mer enn det jeg måtte på videregående. Det er vel som å banne i kirken, men jeg gidder ikke lese de heller. Føler ikke at det er noe jeg må gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Jeg er ingen storleser for tiden (kremt, de siste årene). Har Hellemyrsfolket stående i bokhyllen, men får liksom aldri satt meg ned.
![]() |
#5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Ja, siden jeg har studert nordisk litteratur har jeg nok lest en del gamle klassikere. Nyere litteratur har jeg lest desto mindre av.
![]() |
#6 |
Den paranoide androide
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Hadde Amalie Skram som særoppgave på videregående. Husker ikke et plukk... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
![]() Sv: Har du lest klassikerne?HAr prøvd meg på noen gamle klassikerer men det gikk litt treigt innimellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Ja, mens jeg var ung og idealistisk lesehest med fritid i bøtter og spann leste jeg alle disse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I mål
|
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Tja, jeg leste også en del da jeg var yngre, både Amalie Skram, Tarjei Vesaas og Johan Falkberget har jeg vært gjennom en del av. Kristin Lavransdatter - trilogien har jeg lest, noe annet av Undset også tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Nope. Overhodet ikke. Det er så mye som jeg faktisk vil lese at jeg ikke lider meg gjennom det jeg helst lar være når jeg ikke må.
![]() |
![]() |
#11 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Jeg leser mye "eldre" litteratur og har lest veldig mange av de såkalte klassikerne. Har også studert nordisk språk og litteratur og da var vi innom mange av dem. Favoritten sålangt er "Sværmere" av Knut Hamsun - den er så fornøyelig og man leser den på en dag. Er også glad i "Tante Pose", "Helgenen" og "Fant" av Gabriel Scott, triologien om Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset og novellen "Karen" av Alexander Kielland. Kom også på "Syndere i sommersol" av Sigurd Hoel.
![]() |
#12 |
Sær og kresen
![]() Sv: Har du lest klassikerne?
Jepp.
![]() |
#13 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Nokså oppegående på Ibsen, heller skrall på de andre du nevner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Jeg har lest endel Ibsen, men endel av de andre klassikerne får stå i fred for min del.
![]() |
![]() |
#16 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Har du lest klassikerne?
Samme her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Jeg har lest noe, men har mange bøker som står foran norske klassikere på bøker jeg ønsker å lese. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Joda. Man er da systematiker. Jeg leste hele det fellesverket av "De 4 store" - de samlede av Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie - da jeg var student. Da jeg tok diplomen, leste jeg alt jeg fant av Hamsun. Skram har jeg også pløyd gjennom det meste av, det var vel siste året på videregående.
![]() |
#20 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Har du lest klassikerne?Jeg har lest en del norske klassikere, men jeg er mye mer glad i engelske klassikere, så alt norsk nedprioriteres.
![]() |
|
|