|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Gal kattedame
|
![]() Offentlig pisking?http://www.dagbladet.no/2010/01/12/n...oning/9884320/
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Offentlig pisking ?Jeg leste det i morges og hadde satt kaffen i vrangstrupen, om jeg bare hadde drukket kaffe.
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Offentlig pisking ?Sånn bortsett fra at jeg er mot vold som straff, så ser jeg ikke at dette skal være bra for voldsforbrytelser, da noe av poenget med fengselsstraff er jo også at disse forbryterne skal holdes vekk fra samfunnet.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Offentlig pisking ?Forslaget er vel ikke sååå sjokkerende håprrreisende, men at han får støtte for det i tillegg... det er litt mer sjokkerende, på et vis.
![]() |
#5 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Offentlig pisking ?
Hjertens enig ! Det hadde vært helt på sin plass, særlig nå i sprengkulda.
![]() |
#6 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Offentlig pisking ?Jeg tror, uten å kunne si det sikkert, at det faktisk vil være noen som hadde valgt denne type straff. Blitt ferdig med det. Ganske mange tror jeg ville tatt sjansen på å bli pisket, for å slippe unna måneder i fengsel.
![]() |
#7 |
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Offentlig pisking ?Offentlig pisking er en straffemetode som jeg anser som særdeles primitiv, og som jeg virkelig håper at det aldri vil være aktuelt å tenke på å bruke i Norge. Jeg tenker (evt. håper) at forslaget er lagt fram for å provosere fram en debatt om fengselsstraff som kirminalitetsforebygggende straff. Jeg er hvertfall enig i at rehabiliteringsbiten av en fengselstraff i mange tilfeller ikke fungerer, i flere tilfeller er det jo også slik at en fengselstraff fungerer som opplæring i kriminalitet og ikke det motsatte som skulle vært hensikten.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Offentlig pisking ?Jeg hadde glatt valgt 20 piskeslag fremfor 6 år i fengsel. Det er jo en pinglestraff.
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Offentlig pisking ?Jeg trodde ærlig talt det var en tidlig form for aprilspøk. Å komme med forslaget er en ting, men at direktøren i Oslo Fengsel er åpen for forslaget syns jeg er verre. Slik jeg mener fengsel bør fungere er som en korreksjon i tillegg til en straff, vi kan heller diskutere hvordan man skal få til det, enn å åinnføre middelalderske skikker.
![]() |
#10 |
Sær og kresen
![]() Sv: Offentlig pisking ?Jeg anser dette som et utslag av PR-kåthet/provokasjonslyst hos professoren. Ekstremt reaksjonært og ikke noe jeg tar på alvor i det hele tatt. Synes jeg ser det. Hva blir det neste? Steining? Rent hypotetisk (siden det aldri kommer til å bli innført), vil det jo føre til lavere terskel for å utøve vold generelt, hos både kriminelle, potensielt kriminelle og den gemene hop.
![]() |
#11 |
L.F.C. supporter
|
Jeg kan i grunnen bare signere Sitron her.
![]() |
#12 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Offentlig pisking ?Hallo, vi føder barn. Hvor ille kan 20 piskeslag være i forhold til en 20 timers fødsel? Ikke at jeg har forsøkt meg på fødsel så lenge ...
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Offentlig pisking ?Altså, dere skjønner at det ikke er DET han vil frem til??
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Offentlig pisking ?Altså, det har jeg i hvert fall antatt at han mener (det stod om det i Magasinet i helgen også).
![]() |
#15 |
Men først, kaffe!
Og der kom du meg i forkjøpet. Han vil bare poengtere hvor vondt og smertefullt det er å være innlåst i åresvis. Vi ser det ikke og trenger derfor ikke bry oss, men det gjør det ikke mindre inhumant i hans øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Offentlig pisking ?Jeg synes ikke de dømte skal få et valg.
![]() |
![]() |
#17 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Offentlig pisking ?Det er jo selvvalgt. Altså velvalgt. Å selv velge lidelse er helt kurant. Jeg syns at fengselsstraff ville vært et mye større onde. Jeg tror dermed, at for min del, at fengselsstraff er "vondere" enn piskeslag.
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Vel, jeg syns han gjør en dårlig jobb med å komme til poenget sitt, slik jeg skrev over. Man kan, og bør, diskutere om fengsel fungerer slik det skal og burde, ikke komme med tendesiøse dusteforslag.
![]() |
#19 |
Gal kattedame
|
Det er jeg helt enig i ! Dagens straffemetoder og rettssystem har svært liten effekt på mange kriminelle og bør absolutt diskuteres. Vold er i mine øyne langt fra noen løsning, men andre straffemåter kan være det. Jeg er mer positiv til f.eks hjemmesoning for enkelte grupper kriminelle slik at de kan fortsette i jobb og være med familien.
![]() |
#20 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Offentlig pisking ?Fra et PR-ståsted får han jo mer oppmerksomhet med et forslag fra middelalderen, debatt om fengsel ville kanskje ikke nådd førstesiden. Den har vært oppe endel før. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|