|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sviiisj!!
|
![]() Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK(Jeg legger linken i andre innlegg siden det omhandler rasisme, men moderator må gjerne redigere utfra hva dere mener er hensiktsmessig).
![]() |
#2 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK
![]() |
#3 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRKFor meg å se er problemet i bunn og grunn knyttet til sosial status, og at folk med mørkere hudfarge stereotyperes som lavt utdannet og det å være Den Annen. Jeg irriterer meg hver gang Aftenposten skriver om "blendahvit" (= uten innvandrere).
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRKJeg skulle ønske det kunne være sånn at man kan si brune, hvite, sorte osv som en nøytral egenskap ved noen. Rett og slett for å beskrive utseende. På samme måte som langhåret og korthåret er sosialt nøytralt så burde farge også være det. |
![]() |
![]() |
#5 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRKDet er jo ikke relevant for saken om de er hvite eller brune, det ville kanskje vært relevant i forhold til en diskusjon om hvor fort man blir solbrent eller hvilke farger man kler. Det er ikke relevant her, det som er relevant er bakgrunn (fremmedspråklig, ulike kulturer, ulik sosial status eller lignende), og jeg mener derfor at språkbruken var veldig uheldig.
![]() |
#6 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() |
#7 |
Whatever, never mind
|
Men her er det jo ikke relevant for saken, så fremt ikke journalisten anser det som et problem i seg selv at flere av barna har brun hud ( Sist redigert av Éowyn : 15-01-10 kl 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Vi sier at noen er brune, helt nøytralt, i forhold til barna. Ikke sorte/svarte. De kan snakke om brune eller lyse. Det samme gjorde min bror som er mørk mulatt da han vokste opp. Han ser på seg selv som brun. Han er jo det. Han er i alle fall ikke svart. Å bare si "svart" generelt blir oppfattet mer nedsettende her til lands. Men når vi snakket om farger så var ikke jeg hvit. Litt lys beige kanskje. Og jeg solte meg ofte for å bli brun jeg også. Jeg liker farge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Jo, man kan det, hvis det er nettopp utseendet man beskriver. Problemet er at mange ofte føler for å presisere hudfarge når det ikke er relevant, og at de tillegger hudfargen flere egenskaper enn bare å være en hudfarge.
![]() |
#10 |
Sviiisj!!
|
Det skulle jeg også ønske. Men poenget med kritikken var vel at utseende ikke er det som er mest relevant ved problemene? Eller er jeg helt på jordet?
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Nei, det er det jeg mener også.
![]() |
#12 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRKJeg reagerte også på den reportasjen og synes det er håpløst at man bruker som forklaring at folk i området selv bruker ordene. Dette er snakk om NRK som ikke en gang får lov til å si tjueti eller Monk for Munch. Det er jo nettopp i medier som NRK som når ut til de fleste mennesker i Norge at det er viktig at de bruker et nyansert og presist språk. Anders Magnus har jeg forøvrig aldri hatt sansen for - da var det litt vanskeligere å svelge at Nina Owing snakket på det viset.
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
"Racism was not a problem on the Discworld, because--what with trolls and dwarfs and so on--speciesism was more interesting. Black and white lived in perfect harmony and ganged up on green."
![]() |
|
|