|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
trøtt
|
![]() En nespressojomfu melder sin ankomst ...I dag kjøpte jeg en rød Nespresso Citiz 120 (den med melkeskummeren stående ved siden av) og gleder meg til å smake de ulike kaffene. ... men er det slik at man MÅ drikke espressoene som espresso? Husbonden er lite glad i espresso, han liker 'vanlig' kaffe og vil heller ikke være tilfreds med en liten espressokopp. Han vil ha stor kopp og m y e kaffe. Kan jeg bruke espressokapsler og lungo vannmengde eller vil smakene bare bli rare da?
![]() |
#2 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst...
Jeg bruker to kapsler til en stor kopp: Et trykk på knapp til stor kopp, og et trykk på knapp til liten kopp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst ...Jeg bruker kapslene helt om hverandre og har i så mye vannmengde som jeg har lyst til den dagen. Kan gjerne finne på å ta en espresso-kapsel og trykke på lungoknappen - og kanskje en trykk på espressoknappen igjen etterpå hvis jeg har lyst på litt "tynn" kaffe en dag.
![]() |
![]() |
#4 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst ...Gratulerer med Nespressomaskinen!
![]() |
#6 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst ...
Slik gjør ofte jeg også.
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst ...Man kan visstnok dessuten stille inn både espresso-knappen og lungo-knappen til ønsket mengde, ved å holde knappen inne og slippe når man er fornøyd. Og man kan resette innstillingene v.hj.a. litt abra kadabra og ofring av geite-innvoller. Men altså, hvis han liker best mer "americano"-kaffe, så er kanskje en litt mer utvannet lungo noe å gå for?
![]() |
#8 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst ...Det har vi allerede gjort her i huset; Lungo er hakket mer utvannet enn fabrikken sier.
![]() |
![]() |
#9 |
Smugleser
|
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst ...Jeg liker ikke utvannet espresso, men jeg liker ikke tynn kaffe heller. Så jeg grøsser litt av Miss Norways tilnærming.
![]() |
#10 |
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst ...Gratulerer med ny maskin :blomst. jeg er kjempefornøyd med min
![]() |
#12 |
Erfaren nok
|
Jeg synes svart og lilla er best til kaffe latte
![]() |
#13 |
Sviiisj!!
|
Til latte trenger du antakelig en sterk espresso (som ikke blir borte i melk), f.eks. ristretto eller arpeggio. Til vanlig kaffe velger du en lungo. Jeg aner ikke hvilken som er best av dem. Ellers synes jeg det er godt med en mildere espresso (f.eks. rosabaya) med litt mindre melk i (er det cortado det heter da?).
![]() |
#14 |
nju nja njo
|
På nettet kan du kjøpe en velkomstpakke og da får du litt av de fleste tror jeg, både espresso og lungo.
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst ...Gratulerer med nespressomaskin. Vi er fremdeles forelsket i vår. Eneste problemet er nå at jeg sliter med å drikke den grusomme kaffen på jobb. Jeg vurderer å kjøpe en maskin til jobben også.
![]() |
![]() |
#17 |
trøtt
|
Til latte bruker jeg de sterkeste av espressoene, hvilket er de jeg foretrekker når jeg drikker espresso også, spesielt synes jeg Arpeggio (lilla) og Indriya (olivengrønn) er gode, men også Rosabaya og Dulsão er to sorter jeg liker å drikke som espresso.
![]() |
#18 |
villende
|
![]() Sv: En nespressojomfu melder sin ankomst ...Til vanlig kaffe bruker vi stort sett lungovariantene, til latte bruker jeg arpeggio, ristretto, roma, indrya, dulcao og rosabaya. Mitt beste tips er å kjøpe tilbudspakken man får tilbud om når man registrerer seg for første gang og prøve litt forskjellig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|