|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Peppy!
|
![]() I Aftenposten i dag uttaler lederen av Høyres kvinneforum seg om fedrekvoten, som hun ønsker å fjerne for å sikre valgfrihet for familien. Sist redigert av torsk : 19-01-10 kl 10:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenSå lenge det faktisk er endel menn som ikke ønsker å ta ut fedrekvoten sin - samt en del damer som ikke ønsker at fedrene tar den ut, så synes jeg det er greit med 10 uker pålagt til far. På den annen side ser jeg jo hva HØyre tenker også.
![]() |
#3 |
Glad
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg er helt på linje med deg, og signerer derfor ditt første innlegg i sin helhet. Lat som jeg er.
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg er enig i teorien, men i praksis er jeg i dette tilfellet sterk tilhenger av kjærlig tvang fordi jeg tror at mer likestilt omsorgsfordeling er roten til alt godt. Jeg synes det er viktigere at fars minimumskvote og fars uttak av foreldrepenger harmoniseres.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvoten
Lat jeg også, og signerer derfor dette. |
![]() |
![]() |
#6 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg er helt på linje med deg, Monsoon. Jeg ønsker likestilling i samfunnet. Fedre som prioriterer barna sine og mødre som lar fedrene slippe til, bør ikke uglesees. Mannen min har tatt lengre permisjon begge gangene, og blitt stemplet tøffel. Jeg har valgt å starte med jobb tidlig (både fordi jeg vil selv og fordi jeg vil at mannen skal få ha permisjon alene), og fått "festelige" kommentarer om mine manglende morsevner. Dette gjorde vondt all den tid jeg ikke følte meg som noen ekstremt god mor for snuppa som hylte seg gjennom sine første 18 levemåneder.
![]() |
![]() |
#8 |
Etylbarbital
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg traff en gammel studiekamerat i forrige uke som er selvstendig arbeidsdrivende med diverse ansatte. Han "klaget" litt over at han hadde en mannlig ansatt som stadig hadde sykt barn-dager og en annen mannlig ansatt som var ute i 6 mnd. permisjon. Han syntes jeg var småfrekk som ikke klarte å holde latteren tilbake, men han skjønte hva jeg mente da jeg sa at jeg ikke lo av ham, men at jeg lo av alle de som ansatte menn fremfor kvinner fordi de trodde at menn var mer stabil arbeidskraft. Hvis de skal diskriminere så må de heldigvis i våre dager (i min verden hvor det er veldig vanlig at menn tar ut 3-6 mnd med foreldrepenger) sikte seg inn på småbarnsforeldre som gruppe. Da forsikret han meg at han alltid sikter seg inn på den mest kompetente medarbeideren, helt uavhengig om det var mann eller kvinne eller småbarnsforelder.
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenDet er for tidlig. |
![]() |
![]() |
#10 |
Etylbarbital
Det er forskjellige regler som går på hva mor har gjort før eller ei og hva mor gjør under uttaket av foreldrepengene eller ei. Uttak av fars minimumskvote stiller krav til hva mor har gjort før. Fars uttak av foreldrepenger, derimot, stiller ikke krav til hva mor har gjort før. Bare hva mor gjør mens far tar ut foreldrepengene.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Veldig enig.
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg tror det er en stor fordel for samfunnet om menn tar ut minst ti ukers pappapermisjon, av omtrent de samme årsakene som Monsoon nevner, og jeg synes at i denne saken veier hensynet til samfunnet mye tyngre enn hensynet til den enkelte families "valgfrihet" |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
villende
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenFør jeg fikk barn nummer to så mente jeg, i fullt alvor, at folk da måtte være i stand til å fordele sin egen permisjon. For det hadde jo vi klart. Det jeg ser er at kjønnsrollemønstrene har lett for å sementere seg når barn nummer to (tre og fire) melder sin ankomst. Og da er det utrolig greit at man har et regelverk som "tvinger" far mer på banen. Jeg tror det er sunt for parforholdet på lang sikt. Og jeg tror det er helt nødvendig for å forhindre diskriminering av småbarnsmødre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
intro
|
![]() |
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenSå lenge det er som nå, at den valgfrie delen er såpass lang som den er, så syns jeg også at å øremerke et tilbud til ett kjønn er ok. Det er jo faktisk bare å la være å ta den dersom man ikke vil ha den.
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenHos oss er det nå gjengs med 3-4 måneders pappaperm, for øvrig.
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg syns det har forandret seg ENORMT på 5 år, i hvert fall.
![]() |
#20 |
Etylbarbital
![]() Sv: Høyre vil fjerne fedrekvotenJeg synes det har forandret seg enormt på 5 år i min verden, men jeg ser ofte eksempler på at min verden kolliderer med andre sin verden og jeg tror det er mange familier som "lar" far ta ut minimumskvoten fordi de ellers mister disse ukene. Jeg tror også det må en generasjon til.
![]() |
|
|