|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fornøyd
|
![]() Ny pusVi får en liten kattunge om halvannen uke. Han er da om lag 8 uker gammel, og er introdusert for kattedo. Jeg har passet en katt nylig, men det var en veloppdragen og voksen katt. Tipper det blir andre utfordringer med en kattunge.
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Ny pusDu bare slipper den inn og gir den innmari mye mat og kos og lar den ligge i senga. Jobben tar du katteperm fra. Såpass får de tåle. (Du kommer ikke til å greie å reise fra den lille der.) |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ny pusKatten skal være 12 uker før den forlater mamman sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ny pusÅtte uker gammel var veldig tidlig, større risk for å få en katt som gjør fra seg over alt. Dere kunne ikke få den ved 12 uker da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Ny pusDu vil spare deg selv (og pusen) for mye dersom du lar den være hos moren i 4-6 uker til. Den må minst være 12, helst 14 uker før den forlater moren sin. Det er MYE en kattepus skal lære. Jeg har veldig dårlig erfaring med kattunger som er tatt for tidlig fra moren sin, så jeg anbefaler det virkelig å vente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
blant fjord og fossevell
|
![]() Sv: Ny pusStemmer i med de andre, jeg har sett noen katter som ikke klarer å holde seg renslig på grunn av at de er tatt tidlig fra moren. Du sliter når du må dusje katten hver gang den har bæsjet.
![]() |
![]() |
#8 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Ny pusVi fikk kattunge for halvannen uke siden. Den var da 8 uker. I utgangspunktet ønsket jeg at den skulle være hos kattemor lenger, men moren hadde da avvist ungene helt og var litt aggressiv mot dem, og siden ungen både spiste vanlig mat og var helt renslig fant vi ut at det var greit at vi overtok. Det har gått helt fint. Pus var litt stresset den første kvelden, en fredag, men allerede dagen etter var hun tillitsfull og kosete. Vi satte henne i kattedoen for å vise henne hvor den var, og hun har ikke gjort fra seg noen andre steder. Mat, drikke og kattedo står på badet (langt fra hverandre, selvsagt), og om natten og når vi ikke er hjemme er hun der nå i starten, etter råd fra venner som er erfarne katteeiere. Det virker som hun synes det er trygt og godt; hun har seng der og det er godt og varmt.
![]() |
#9 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Ny pusSelvsagt kan det gå bra Stompa, men det er fra eksperthold ikke anbefalt uansett. Det er mange kattunger som blir tatt for tidlig fra mammaen, avvisning og aggresivitet fra kattemor kan oppleves for oss mennesker som at katten er klar, men det er en del av oppdragelsen og forbredelsen på å være selvstendig. Ungene trenger også den siste tiden sammen. De siste ukene kan være slitsomme for de som har flokken i hus, så det er mange ser etter grunner for å få gitt de videre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Ny pusJa, jeg er helt enig, emm, og vet hva som anbefales og hvorfor - men man kommer jo ingen vei når katteeier insisterer på at skal man ha katten, må man ta den nå.
![]() |
#11 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Ny pusAltså, det ble litt svartmaling her. Jeg fant en liten utsultet pus i kjelleboden når jeg bodde i en blokk. Tok den med hjem til mamma og pappa, og den hadde nok ikke fått noe av det en kattunge skal få i sitt korte liv. Den ble uansett den mest elskelige pusen vi noen gang hadde hatt, til og med pappa sørget den dagen hun døde. Så klart det kan gå bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Ny pusDet kan gå veldig fint. Jeg har selv flasket opp et kull en gang, og de ble fantastiske pusekatter. Nesten litt for menneskelige. Dog hadde jeg en hund som hjalp mye, dette bar de preg av. De var 5 uker når mora ble kjørt på.
![]() |
#13 |
Fornøyd
|
![]() Sv: Ny pusJeg vet at 12 uker har vært anbefalt lenge, men ble fortalt av en (som visstnok skal ha peiling) at 8 uker var en mye bedre alder, med tanke på å få katten sosialisert inn i familien. Men da skal jeg heller vurdere om vi kan få hente den senere.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Ny pusJeg ville latt den fått et begrenset areale å oppholde seg på de første dagene den er hjemme alene. Sett dokassa, tørrmat og vann inn på vaskerommet f.eks. Det har iallefall jeg gjort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
![]() Sv: Ny pus
Jeg ville i hvertfall holdt den inne 8 uker, for så å gå ut sammen med den. Ikke steng den ute og gå på jobb! Katter utvikler ikke retningssans før de er 6-8 mnd!
![]() |
#16 |
Fornøyd
|
Takk, dette var nyttig informasjon!
![]() |
#17 |
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Ikke sett kattematen og doen for nærme, katter er fisefine og vil ikke spise i nærheten av egen avføring. Det finnes jo unntak.
![]() |
#18 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Ny pusVi har kattematen på kjøkkenet og kattedoen inne på vaskerommet. De rommene er ved siden av hverandre men det går fin fint.
![]() |
#20 |
Fornøyd
|
![]() Sv: Ny pusNå har han kommet, lille kattegutten. Han er straks 10 uker, og overgangen til ikke å bo med mammaen har gått veldig bra. Han har funnet seg til rette i huset, og er glad i å både sove, leke og kose. I den rekkefølgen.
![]() |
|
|