Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Ny pus

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-10, 19:25   #1
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ny pus

Vi får en liten kattunge om halvannen uke. Han er da om lag 8 uker gammel, og er introdusert for kattedo. Jeg har passet en katt nylig, men det var en veloppdragen og voksen katt. Tipper det blir andre utfordringer med en kattunge.
Hvordan gir vi den lille pusen en fin "tilvenning" til oss og huset? Og kan den være hjemme alene, eller må jeg rett og slett ta den med meg på jobb i begynnelsen?

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 19:31   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Ny pus

Du bare slipper den inn og gir den innmari mye mat og kos og lar den ligge i senga. Jobben tar du katteperm fra. Såpass får de tåle. (Du kommer ikke til å greie å reise fra den lille der.)

Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 19:32   #3
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Gammel 19-01-10, 21:57   #4
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Katten skal være 12 uker før den forlater mamman sin.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 21:58   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åtte uker gammel var veldig tidlig, større risk for å få en katt som gjør fra seg over alt. Dere kunne ikke få den ved 12 uker da?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 21:59   #6
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Du vil spare deg selv (og pusen) for mye dersom du lar den være hos moren i 4-6 uker til. Den må minst være 12, helst 14 uker før den forlater moren sin. Det er MYE en kattepus skal lære. Jeg har veldig dårlig erfaring med kattunger som er tatt for tidlig fra moren sin, så jeg anbefaler det virkelig å vente.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 22:04   #7
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Stemmer i med de andre, jeg har sett noen katter som ikke klarer å holde seg renslig på grunn av at de er tatt tidlig fra moren. Du sliter når du må dusje katten hver gang den har bæsjet.

Gammel 19-01-10, 22:06   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi fikk kattunge for halvannen uke siden. Den var da 8 uker. I utgangspunktet ønsket jeg at den skulle være hos kattemor lenger, men moren hadde da avvist ungene helt og var litt aggressiv mot dem, og siden ungen både spiste vanlig mat og var helt renslig fant vi ut at det var greit at vi overtok. Det har gått helt fint. Pus var litt stresset den første kvelden, en fredag, men allerede dagen etter var hun tillitsfull og kosete. Vi satte henne i kattedoen for å vise henne hvor den var, og hun har ikke gjort fra seg noen andre steder. Mat, drikke og kattedo står på badet (langt fra hverandre, selvsagt), og om natten og når vi ikke er hjemme er hun der nå i starten, etter råd fra venner som er erfarne katteeiere. Det virker som hun synes det er trygt og godt; hun har seng der og det er godt og varmt.

Vi var hjemme med katten den første helga, men mandag var jeg på jobb som vanlig mens katten var hjemme. Ungene går hjem etter skoletid, så det er ikke så veldig mange timene hun er alene. Hun er veldig kosete når vi kommer og viser at hun er glad, men virker ikke stresset på noe vis. Hun ser ut til å ha et veldig fint gemytt og jeg har tro på at det skal gå greit selv om hun var i minste laget da hun flyttet fra kattemor.

Det kan sikkert være lurt å høre med eierne hvordan moren oppfører seg og hvor renslig ungen er.

Gammel 19-01-10, 22:15   #9
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kan det gå bra Stompa, men det er fra eksperthold ikke anbefalt uansett. Det er mange kattunger som blir tatt for tidlig fra mammaen, avvisning og aggresivitet fra kattemor kan oppleves for oss mennesker som at katten er klar, men det er en del av oppdragelsen og forbredelsen på å være selvstendig. Ungene trenger også den siste tiden sammen. De siste ukene kan være slitsomme for de som har flokken i hus, så det er mange ser etter grunner for å få gitt de videre.

Sitat:

Her er noen viktige grunner til å ikke gi bort kattene for tidlig:

· Ved å ta vekk ungene fra sin mor for tidlig risikerer man at katten ikke lærer det nødvendige om nettopp det å være katt. Dette kan resultere i at man får en suttekatt, en katt som aldri lærer å slutte å sutte. Den kan sutte på armer, hals osv. Dette er et tegn på mangelfull utvikling.
· Eksperter er enige om at rett leverings alder på katter er 12 uker. Professor og etolog Bjarne Braastad ved Landbrukshøyskolen på Ås, Den Norske Veterinærforening og Mattilsynet er blant disse.
· Kattunger under 12 uker er fortsatt på diestadiet. Å ta de fra moren for tidlig kan som tidligere nevnt føre til sutting, men også urenslighet, og utrygghet.
· Før fylte 12 uker er ungene fortsatt psykisk og fysisk avhengig av kontakt med mor og eventuelle søsken.

Dette er viktige grunner til å vente de nødvendige ukene før man gir bort/tar imot katter. Sjansen for å få lykkelige, livlige og trygge katter er mye større dersom de leveres ved rett alder.

Gammel 19-01-10, 22:21   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg er helt enig, emm, og vet hva som anbefales og hvorfor - men man kommer jo ingen vei når katteeier insisterer på at skal man ha katten, må man ta den nå. Og da er det jo godt å vite at det kan gå bra.

Gammel 19-01-10, 22:24   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Altså, det ble litt svartmaling her. Jeg fant en liten utsultet pus i kjelleboden når jeg bodde i en blokk. Tok den med hjem til mamma og pappa, og den hadde nok ikke fått noe av det en kattunge skal få i sitt korte liv. Den ble uansett den mest elskelige pusen vi noen gang hadde hatt, til og med pappa sørget den dagen hun døde. Så klart det kan gå bra.
Jeg siktet mer til de som kan vente, gjør det og vær enda sikrere på at pusen blir harmonisk!

Gammel 19-01-10, 22:46   #12
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Det kan gå veldig fint. Jeg har selv flasket opp et kull en gang, og de ble fantastiske pusekatter. Nesten litt for menneskelige. Dog hadde jeg en hund som hjalp mye, dette bar de preg av. De var 5 uker når mora ble kjørt på.

De siste 4 ukene lærer de fryktelig mange sosiale ting, og burde derfor tilbringe også de hos mammaen sin. Pusen din er egentlig ikke klar ennå.

Gammel 19-01-10, 22:56   #13
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Jeg vet at 12 uker har vært anbefalt lenge, men ble fortalt av en (som visstnok skal ha peiling) at 8 uker var en mye bedre alder, med tanke på å få katten sosialisert inn i familien. Men da skal jeg heller vurdere om vi kan få hente den senere.
Men spørsmålet i hovedinnlegget blir jo det samme, da.

Gammel 19-01-10, 23:02   #14
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville latt den fått et begrenset areale å oppholde seg på de første dagene den er hjemme alene. Sett dokassa, tørrmat og vann inn på vaskerommet f.eks. Det har iallefall jeg gjort.

Ellers er det vel en balanse mellom å kose med katta og la den få tid til å bli kjent og utforske sitt nye hjem.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 23:09   #15
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arken, her.

Vi får en liten kattunge om halvannen uke. Han er da om lag 8 uker gammel, og er introdusert for kattedo. Jeg har passet en katt nylig, men det var en veloppdragen og voksen katt. Tipper det blir andre utfordringer med en kattunge.
Hvordan gir vi den lille pusen en fin "tilvenning" til oss og huset? Og kan den være hjemme alene, eller må jeg rett og slett ta den med meg på jobb i begynnelsen?

Jeg ville i hvertfall holdt den inne 8 uker, for så å gå ut sammen med den. Ikke steng den ute og gå på jobb! Katter utvikler ikke retningssans før de er 6-8 mnd!

Introduser den kun for litt av huset om gangen. F.eks. stue og kjøkken. Verden er litt for stor for den med en gang.

La den komme til dere for kos, ikke oppsøk den. La heller ikke ungene leke med den annet enn en tråd med f.eks litt papir i enden. Ikke la dem bære og "tvangskose".

Det er ikke uvanlig at kattunger har feriemage når de kommer og et par-tre dager etterpå.

Om du ikke har mulighet til å være hjemme med den noen dager, så hent den hvertfall på en fredag, sånn at du har helgen. Be om å få med noe fra kattekassen. En liten flik av teppet eller så.

Dette med kattedoen pleier å gå seg veldig fint til, da kattene i utgangspunktet ikke liker å lukte egen avføring. Den kommer til å lete etter et godt sted å bæsje, og sanden vil være naturlig sted. Vask kattesandkassen med salmiakk (skyld godt!) før du heller sand i. Amoniakklukta vil automatisk trekke kattungen til det stedet.
Skulle kattungen legge elsk på et annet sted i huset for å tisse, og du ikke har mulighet for å sette sanden der, spray litt med en god parfyme. Katter liker parfyme, og vil ikke tisse på det. (Dette funker ikke alltid, men er verdt et forsøk.)

Hjalp dette litt?

Gammel 19-01-10, 23:18   #16
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvhedina, her.

Jeg ville i hvertfall holdt den inne 8 uker, for så å gå ut sammen med den. Ikke steng den ute og gå på jobb! Katter utvikler ikke retningssans før de er 6-8 mnd!

Introduser den kun for litt av huset om gangen. F.eks. stue og kjøkken. Verden er litt for stor for den med en gang.

La den komme til dere for kos, ikke oppsøk den. La heller ikke ungene leke med den annet enn en tråd med f.eks litt papir i enden. Ikke la dem bære og "tvangskose".

Det er ikke uvanlig at kattunger har feriemage når de kommer og et par-tre dager etterpå.

Om du ikke har mulighet til å være hjemme med den noen dager, så hent den hvertfall på en fredag, sånn at du har helgen. Be om å få med noe fra kattekassen. En liten flik av teppet eller så.

Dette med kattedoen pleier å gå seg veldig fint til, da kattene i utgangspunktet ikke liker å lukte egen avføring. Den kommer til å lete etter et godt sted å bæsje, og sanden vil være naturlig sted. Vask kattesandkassen med salmiakk (skyld godt!) før du heller sand i. Amoniakklukta vil automatisk trekke kattungen til det stedet.
Skulle kattungen legge elsk på et annet sted i huset for å tisse, og du ikke har mulighet for å sette sanden der, spray litt med en god parfyme. Katter liker parfyme, og vil ikke tisse på det. (Dette funker ikke alltid, men er verdt et forsøk.)

Hjalp dette litt?

Takk, dette var nyttig informasjon!
Vi har vært litt forutseende, så eierne har fått med seg et teppe fra oss. Dette har pusen hatt i kassen siden nyttår, og skal da ha det med seg når den flytter hjem til oss.

Gammel 19-01-10, 23:21   #17
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

J Sett dokassa, tørrmat og vann inn på vaskerommet f.eks.

Ikke sett kattematen og doen for nærme, katter er fisefine og vil ikke spise i nærheten av egen avføring. Det finnes jo unntak.

Og det er litt tidlig å gi den tørrfor ved 8-12 uker. Jeg hadde nok bløtt det opp. (Sier ikke at du ikke har gjort det, mer ment som info til Arken.)

Gammel 19-01-10, 23:48   #18
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har kattematen på kjøkkenet og kattedoen inne på vaskerommet. De rommene er ved siden av hverandre men det går fin fint.

Vann foretrekker den å drikke rett fra springen gitt så vi løfter den opp i badekaret og setter på dusjehodet ned i badekaret så han drikker friskt vann fra den. Når han er ferdig hopper han ut av badekaret.

Han har jo en skål med vann på kjøkkenet ved siden av maten så han kan drikke der når han blir tørst når han er alene hjemme om dagen.

Han elsker å få kose i sengen med oss så det hender han sover med oss ja.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 00:04   #19
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Bløtt for. :noterer:

Gammel 04-02-10, 10:27   #20
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Standard

Nå har han kommet, lille kattegutten. Han er straks 10 uker, og overgangen til ikke å bo med mammaen har gått veldig bra. Han har funnet seg til rette i huset, og er glad i å både sove, leke og kose. I den rekkefølgen.

Og så noen dårlige mobilbilder:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_0423.jpg (195,1 KB, 24 visninger)
Filtype: jpg IMG_0422.jpg (175,8 KB, 23 visninger)
Filtype: jpg IMG_0426.jpg (162,2 KB, 24 visninger)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.