Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frustrasjon om lus

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-10, 09:53   #1
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Frustrasjon om lus

Jeg er mamma til fem barn. I løpet av deres karriere på skolen, har vi vært igjennom mange runder med varsel om lus og påvist smitte. Barna har blitt påført kurer og alle forhåndsregler har blitt fulgt. Igjen og igjen.

Igjen er det smitte. Siden jeg er klok av skade, grer jeg barna mine med egnet kam jevnlig. Jeg fant i begynnelsen av uken, en voksen lus hos et av mine barn og intensiverte bruken av kammen. Skaden hadde skjedd. Fire av fem barn var smittet og det var egg hos de alle sammen. Jeg ble samme kveld oppringt av en ansatt på skolen med informasjon om at det var funnet egg i håret på den ene jenta mi. Jeg bekreftet at jeg hadde funnet det samme. Jeg ble foralt at jeg måtte holde barna hjemme til jeg hadde fått tatt kur på dem.

Skolen har et stort problem. Jeg har fem barn og er ekstra utsatt for å trekke smitte i huset. Gang på gang har dette skjedd. Kurer er tatt i flere runder og alt som kan følges opp, er gjort. Jeg har kjent litt på at den kuren som brukes umulig kan være bra for barna. Det er som kjent hud i hodebunnen og det organet har en stor evne til å absorbere. Det er påviselig slik at linimentet som benyttes innebærer risiko for nerveskade for barna.

Jeg informerte representanten på skolen at jeg hadde vansker med å påføre mine barn gjentatte kurer når jeg har kunnskap om risikoen jeg utsetter dem for. Sannheten er at jeg kan gjøre alt jeg kan, men så lenge skolen og andre foreldre ikke samtidig tar sin del av jobben, så er barna utsatt for gjentatt smitte. Hvilket igjen betyr nye runder med kur osv osv. Jeg stilte spørsmålstegn ved hvilket ansvar skolen har i dette. Hvor mener skolen at grensen for bruk av kurer skal være?

Dagen etter får jeg telefon fra kontaktlærer til to av barna. Hun opplyste om at skolen tar sitt ansvar og er strenge på sine rutiner ved funn av lus/egg hos skolebarna. Hun innrømmet at det er tilfeldig hvorvidt det blir funnet lus/egg hos barna fordi det ikke var rutine på at alle ble skjekket. Ved påvist smitte hos enkelte barn, sendes det med informasjon skriv hjem til foreldre med oppfordring om sjekk av barna og påfølgende lusekur ved påvist smitte.

Jeg argumenterer igjen for at dette ikke er tilstrekkelig. Jeg har vansker for å tro at dette blir fulgt opp i samtlige hjem. Mulig jeg er dømmende, og jeg vokter meg for å være det, men jeg har faktisk vansker med å to at SAMTLIGE foreldre tar dette ansvaret. Det innebærer en stor jobb for foreldrene. Dette i tillegg til en betydelig utgift i innkjøp av lusekur. De som er i bransjen (farmasøyter på apotek) bekrefter at det er ofte slik at det kjøpes kur, men kun til en behandling. Den helt nødvendige oppfølgingskuren som må taes etter 8-10 dager, for å ta livet av de lusene som nettopp er klekket av egg som ikke er døde, blir ikke bestandig utført.

Dagen etter at jeg snakket med kontaktlæreren, fikk jeg både telefon, sms og e-post av rektor på skolen. Igjen argumenterte jeg for at jeg har vansker med å påføre mine barn gjentatte kurer som påviselig er skadelig for dem, når det mest sansynlig er slik at de blir smittet igjen og igjen så lenge det ikke blir tatt et felles ansvar for dette. Det er, etter mitt syn, for enkelt å legge dette over på foreldrene via et infoskriv, uten at ytterligere tiltak blir iverksatt.

Nå vurderer jeg å gå videre med denne saken. Jeg mener at det er for enkelt å legge dette ansvaret over på foreldre uten at det finnes mulighet for å kontrollere at kurer blir tatt og at resmitte blir begrenset. Jeg har, overfor rektor, påpekt at bl.a garderobeforholdene på skolen er helt vanvittige. Det er et kaos uten like av jakker, luer og annet. Sfo barn trekker med seg sine klær fra en garderobe til en annen hvor de ikke har egen plass til sitt yttertøy. Det er mange mange kilder og muligheter for smitte. Jeg ser at mange grep må taes. Den ansvarshavende på skolen viser kun til sitt infoskriv som blir sendt med barna hjem ved smitte. Det er alt de gjør i denne saken.

Er dette å anse for å være greit når problemet er så stort?

Bør ikke skolen ha et større fokus, og har de ikke også et ansvar?

Skal jeg påtvinges å gi mine barn gjentatte kurer når luseproblemet er så stort? Det sier seg jo selv at med fem barn så er en ekstra utsatt for å trekke smitte i hus også.

Hva med det økonomiske aspektet? Er det greit at jeg skal bære hele byrden, og vi snakker om mange tusen kroner, når barna blir smittet igjen og igjen på skolen?

Sist redigert av amor : 22-01-10 kl 10:06.
amor er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.