|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Jeg er jo i permisjon, og som kjent byr ikke det på rammer som skjerper hodet akkurat. Så jeg vurderer å lage meg et lite prosjekt for å bli god i hoderegning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Legge sammen prisene på det du handler i butikken, da får du trent deg. Trening gjør mester vet du!
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Hvordan man får øvd seg, mener du? Eller spør du etter konkrete "teknikker" for hvordan man regner sammen større tall i hodet?
![]() |
#4 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Kan man bli det? Jeg teller på fingrene fremdeles, jeg.
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?
Jeg teller i terningform, ser terningøynene for meg i hodet og teller.
![]() |
#6 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Når jeg legger sammen større tall i hodet må jeg se regnestykket for meg og så skriver jeg det visuelt oppi hodet mitt. Jeg inntar følgelig et nokså fjernt uttrykk og jeg er ikke tilsnakkendes mens dette skjer. Men det funker!
![]() |
#7 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Jeg legger sammen f.eks tiere og trekker fra det som mangler fra hel 1o'er.
![]() |
#8 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det gjør faktisk jeg også, i alle fall i en god del situasjoner. (Men, hey, da jeg "lekte skole" med min 8 år yngre kusine, så tegnet jeg terningprikker under tallene, så talte hun de opp... Det var sjarmerende, vi kunne ikke bruke tall over fem, for hun brukte jo fingrene, må vite. Og 4+3 ble talt slik: 1-2-3-4 på venstre hånd, 1-2-3 på høyre hånd, holder nå opp disse fingrene og teller alle sammen: 1-2-3-4-5-6-7! Lite hoderegning der ja, men så tror jeg ikke hun kan ha vært så veldig gammel heller da...)
![]() |
#9 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Relativt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Einsam
|
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Tar tall fort, og regner også relativt fort, såvidt jeg har skjønt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
|
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Jeg gjør som Shute. Legger sammen de høyeste tallene først, så nedover. Ved feks prosentregning så må man finne 1 % først, så trekke fra (man får god erfaring av å gå på butikksalg |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Mens jeg ville regnet det motsatt...
![]() |
#13 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Jeg er ganske god i hoderegning, ja. Jeg runder vanligvis ned til nærmeste runde tall og legger til resten etterpå. F.eks 53 + 69 regner jeg ut som 50+60=110 + 3 +9 = 122.
![]() |
#14 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Jeg er en racer på hoderegning, og gjør noe som er veldig likt metoden Shute beskriver.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Jeg øver meg på hoderegning når jeg kjeder meg. F.eks. når jeg løper på tredemølle. Da regner jeg ut hvor mange prosent jeg har løpt sånn underveis og gjerne med litt kompliserte tall som når jeg har løpt 1375 meter osv. Derfor løper jeg aldri 10 miles eller km for da er det jo ikke noe å regne på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Jeg regner enten som Maxine eller Stompa.
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Jeg var knallgod som ung skolen banket det ut av meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Teller ned
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Jeg går på lærerskolen, og vi har hatt om grunnleggende matematikkopplæring i dag, deriblant strategier for hoderegning når det gjelder addisjon.
![]() |
#20 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Er du god i hoderegning? Hvordan blir man eventuelt det?Har du eller ungene en nintendo DS, kan spillene "Braintraining" skjerpe evnene hvis man øver jevnt og trutt
![]() |
![]() |
|
|