Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Strenge matregler i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-10, 12:15   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Strenge matregler i barnehagen

I barnehagen til ungene mine synes jeg de er litt vel strenge i forhold til en del ting med mat. De har frokost til kl 08.30, og spesielt den ene avdelingen nekter barna å spise etter det fram til formiddagsmaten. De må spise opp hele skorpen før de får flere brødskiver. Til matpakkemåltidet må de spise brødskive før de får lov til å røre frukten. Den ene av tvillingjentene mine er såpass sta at hvis hun blir tvunget til å spise opp hele skorpen før hun får mer mat, kan hun nekte å spise mer. Dermed blir hun nok gående sulten. Jeg skjønner at de må være litt strenge med de eldste barna, men hun er bare 2 år!

Jeg jobber selv i barnehage. Til formiddagsmaten ber vi dem spise opp skorpen. Men til matpakkemåltidet gjør de selv hvordan de vil. Og vil de spise frukten først er det ok. Kommer barn litt sent og trenger å spise frokost, er det greit så lenge det ikke er satt igang organiserte aktiviteter eller samlingsstund har begynt. Det er så få det er snakk om og så lenge de ikke forstyrrer noen spiller det jo ingen rolle.

Jeg lurer litt på å ta dette opp med barnehagen til ungene mine. Derfor lurer jeg litt på hvordan det er i deres barns barnehage. Er det vanlig at de ansatte er så strenge med maten?

Gammel 29-01-10, 12:18   #2
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Sv: Strenge matregler i barnehagen

Hos oss er det også slik... det er forklart med at om noen kommer etter frokost og setter seg ned - er det ofte at barn som allerde har spist og er ferdige også vil ha. Og dermed begynner kaoset

For min del syns jeg det er helt greit at de er strenge på tider og rutiner.

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 12:19   #3
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Frokosten er ganske flytende (tidsmessig) og de små velger selv i hvilken rekkefølge og hvordan de spiser medbrakt niste. De har egne frukt måltider, der kan de også ta frem matpakken om de ønsker. Hvordan det er med smørelunsjen er jeg ikke sikker på.

Gammel 29-01-10, 12:20   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage oppfordres barna til å spise hele skiven (de sier konsekvent ikke at de skal spise opp skorpen, men legger vekt på at ungene skal spise opp hele skiven).

Det er ingen mat mellom frokostslutt (0830) og formiddagsmat (jeg tror den starter 1030). Til frukten spiser de frukten først. De som er mer sulten får spise resten av matpakken de hadde med til frokost. (Barnehagen holder lunsj og frukt.)

Gammel 29-01-10, 12:21   #5
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er ingen mat mellom frokostslutt (0830) og formiddagsmat (jeg tror den starter 1030). Til frukten spiser de frukten først. De som er mer sulten får spise resten av matpakken de hadde med til frokost. (Barnehagen holder lunsj og frukt.)

Det er slik hos oss også, spes. det bare ikke godt nok

Gammel 29-01-10, 12:24   #6
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Slik er de i den nye barnehagen også. Jeg er ikke fornøyd med dette, for jenta går ofte sulten, og er et mareritt på ettermiddagen.

I den gamle barnehagen var de rundere i kantene. Jeg opplevde aldri at det var noe problem for barna om noen satt og spiste. Noen spiste, noen lekte. Barna blir vant med det meste.

jeg får en følelse at de ansatte prøver å lage minst mulig jobb for seg selv....

Gammel 29-01-10, 12:25   #7
Left
Passiv

Standard

Jeg synes det var i overkant strengt ja. Jeg har heldigvis jobbet i en barnehage som hadde barnet i fokus.
Kom barnet litt sent fordi det hadde vært hos legen, eller de rett og slett hadde forsovet seg, så skulle de ikke fått mat selv om samlinga hadde begynt liksom? Nope. Dessuten blir det helt feil i mitt hode å straffe barnet for at forelderen ikke har gitt det frokost hjemme av ulike årsaker.

Skorpene stresser jeg ikke med. Jeg har venninner som fortsatt i voksen alder ikke takler å spise skorpe på enkelte brødtyper, og det er oppegående damer, så jeg ser ikke helt problemet så lenge de får i seg mat.

Hvis det var barn som normalt spiste helt greit, så hadde jeg ikke nektet å spise frukten først. Men om det var barn som var veldig småspiste på mat, så hadde jeg nok vurdert litt. På den annen side, så er det bedre å spise litt frukt enn ingen ting.

Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 12:25   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det frokost frem til 8.30 også. Kommer man etter det må man ha spist frokost hjemme. Jeg synes det er ok. Om noe skjer og man kommer fem over halv så blir man ikke nektet mat. Men de har satt en grense blant annet fordi de går ut med de små kl 09 sånn ca. Og måltid krever voksne.

Lunsj er ca 11. Jeg har aldri fått med meg at det er noe om at man MÅ spise opp skorpen etc. Men at man oppfordres til å spise opp skiven sin. Man får ikke mer pålegg om man spiser kun pålegget heller.

Så er det "fruktmåltid" kl 14. Da spiser de frukt/knekkebrød/frokostblanding etc.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 12:26   #9
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Akkurat dette med tidspunktet for frokoststopp er ikke det som plager meg mest. Det er verre dette med skorpene og frukten. Er det så farlig om de velger å spise frukten først?

Gammel 29-01-10, 12:28   #10
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Akkurat dette med tidspunktet for frokoststopp er ikke det som plager meg mest. Det er verre dette med skorpene og frukten. Er det så farlig om de velger å spise frukten først?

Det kan jeg ikke skjønne? Kan du ikke ta det opp på et foreldremøte feks? Eller foreldresamtale? Jeg tror å tvinge barna til ting under måltid har lite for seg. Måltid skal være positivt og lystbetont synes jeg. Og det er jo ikke sånn at de som ikke spiser skorpen når de er 2 aldri spiser skorpe resten av livet. Men dette har jeg en følelse av er litt sånn som henger igjen. Jeg har iallefall pepret mine "godt voksne" assistenter på dette en del ganger.

Du kan jo spørre med hvilket grunnlag de kjører så strengt regime? Hva er begrunnelsen?

Gammel 29-01-10, 12:32   #11
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi lager nistepakken selv. Minstejenten vil for tiden ikke spise skorper, og jeg skjærer de da av hjemme.
Vi har slitt litt med å få i henne mat for tiden, men forleden dag var det lapp på matboksen at hun burde få med seg en skive ekstra.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 12:33   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem er det som holder hhv. frukten og brødmaten ifbm. fruktmåltidet? Hvis bhg holder frukten og dere brødmåltidet så ville jeg spurt om serveringsrekkefølgen var økonomisk motivert.

Gammel 29-01-10, 12:34   #13
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Nei, akkurat den skjønner jeg du reagerer på !

Gammel 29-01-10, 12:38   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hos oss er det frokost fram til 8.30, jeg tror ingen må spise opp skorpene, og jeg tror de serverer frukten litt uti måltidet. Det er meg bekjent ingen restriksjoner på frukt til de som ikke har spist brød, men de fleste spiser vel litt først likevel, siden frukten ikke blir servert med en gang. Jeg har ingen problemer med vårt matopplegg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 12:49   #15
Førskolelæreren
Nybegynner

Førskolelæreren har et hav av muligheter foran seg
Standard

I barnehagen jeg jobber i må barna også spise opp skorpene før de får en ny brødskive. Vi opplever at det er mange foreldre som også ønsker dette. Men derfor oppfordrer vi foreldre til selv å skjære av skorpene hjemme om de ikke synes det er så nøye at barnet spiser opp skorpen. For det er vanskelig å holde styr på hvilke av de 18 barna som får slippe å spise skorpen og ikke. I tillegg vil det da bli "urettferdig" for de som MÅ spise skorpen.

Frukt er vi også veldig forsiktig med å gi først fordi da kan det hende enkelte av barna ikke vil spise brød etterpå. Og for de store barna er det ikke nok med bare frukt til et måltid.

Førskolelæreren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 13:08   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Førskolelæreren, her.

I barnehagen jeg jobber i må barna også spise opp skorpene før de får en ny brødskive.

Kan du si noe om hvorfor dette er så viktig?
Det har jeg aldri skjønt.

Jeg synes det er like teit som at en barnehage jeg jobbet i hadde som regel at barna kun fikk syltetøy på den siste brødskiva (fredager) de skulle spise. De måtte minst spise ei skive først, men den skiva med syltetøy skulle være den siste. Hvor enkelt er det å vite NÅR man kun klarer ei skive til for små barn?

Jeg synes det er så mange "tulleregler" rundt måltid i mange barnehager, som henger igjen og er der uten helt at noen vet hvorfor.

Gammel 29-01-10, 13:13   #17
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjærer av skorpene til enkelte brød. Vil ikke at datteren min skal sitte i barnehagen og bli tvunget til å spise opp skorpene, ellers får hun ikke mer... Nei, det blir for gestapo for min smak....
Skorper kan være gode, men ikke alltid..
Jeg pleier å ha frukt i matboksen også. Har skjønt at barnehagen ikke syns barna skal ha med seg frukt. Men heldigvis er det vi som bestemmer over matpakkeinnholdet. Jeg skulle nok bli veldig irritert om de konfronterte meg med det. Frukt er sunt.

Gammel 29-01-10, 13:14   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Jeg sier jo også til min datter på 4,5 år at jeg synes hun bør spise opp hele skiva (også skorpene). Og nå gjør hun stort sett det. Men noen ganger orker hun ikke, og da er det helt ok.

Gammel 29-01-10, 13:22   #19
Førskolelæreren
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Kan du si noe om hvorfor dette er så viktig?
Det har jeg aldri skjønt.

Jeg synes det er like teit som at en barnehage jeg jobbet i hadde som regel at barna kun fikk syltetøy på den siste brødskiva (fredager) de skulle spise. De måtte minst spise ei skive først, men den skiva med syltetøy skulle være den siste. Hvor enkelt er det å vite NÅR man kun klarer ei skive til for små barn?

Jeg synes det er så mange "tulleregler" rundt måltid i mange barnehager, som henger igjen og er der uten helt at noen vet hvorfor.

det er vel for å lære seg å ikke kaste mat blant annet... selv spiser jeg ikke opp skorpene :-P Nei men vi er jo en serviceinstitusjon for foreldrene... og foreldrene har ønsker om at barna skal spise opp maten sin... vi får kjeft fra enkelte foreldre om det bare ligger skorper i matboksen... det er enklere for alle om de som ikke er så nøye på skorpene skjærer av skorpene hjemme... Og nei, jeg mener ikke at det er for å gi oss mindre jobb... Men for at flest mulig skal bli fornøyde.

Gammel 29-01-10, 13:24   #20
Førskolelæreren
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Jeg sier jo også til min datter på 4,5 år at jeg synes hun bør spise opp hele skiva (også skorpene). Og nå gjør hun stort sett det. Men noen ganger orker hun ikke, og da er det helt ok.

ja men da gjør du jo det samme selv... jeg sitter ikke og tvinger i barna skorpene. Men har de spist en brødskive og vil begynne på en ny og la skorpene være igjen så mener jeg da kan spise opp skorpen først. Og gidder de ikke det så tror jeg ikke de er så sultne. Det er ikke farlig å spise én brødskive til et måltid. For mange er det mer enn nok. Dessuten blir det fryktelig kjedelig til siste måltid om det da bare er skorper igjen i matboksen... Enkelte har ikke med seg mer mat enn akkurat passe.. og spiser de da ikke opp skorpene så har de ikke annet enn skorper igjen til siste måltid.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.