|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Strenge matregler i barnehagenI barnehagen til ungene mine synes jeg de er litt vel strenge i forhold til en del ting med mat. De har frokost til kl 08.30, og spesielt den ene avdelingen nekter barna å spise etter det fram til formiddagsmaten. De må spise opp hele skorpen før de får flere brødskiver. Til matpakkemåltidet må de spise brødskive før de får lov til å røre frukten. Den ene av tvillingjentene mine er såpass sta at hvis hun blir tvunget til å spise opp hele skorpen før hun får mer mat, kan hun nekte å spise mer. Dermed blir hun nok gående sulten. Jeg skjønner at de må være litt strenge med de eldste barna, men hun er bare 2 år!
![]() |
#2 |
Spent ?
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenHos oss er det også slik... det er forklart med at om noen kommer etter frokost og setter seg ned - er det ofte at barn som allerde har spist og er ferdige også vil ha. Og dermed begynner kaoset |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
er her
|
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenFrokosten er ganske flytende (tidsmessig) og de små velger selv i hvilken rekkefølge og hvordan de spiser medbrakt niste. De har egne frukt måltider, der kan de også ta frem matpakken om de ønsker. Hvordan det er med smørelunsjen er jeg ikke sikker på.
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenI vår barnehage oppfordres barna til å spise hele skiven (de sier konsekvent ikke at de skal spise opp skorpen, men legger vekt på at ungene skal spise opp hele skiven).
![]() |
#5 |
Spent ?
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagen
Det er slik hos oss også, spes. det bare ikke godt nok |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenSlik er de i den nye barnehagen også. Jeg er ikke fornøyd med dette, for jenta går ofte sulten, og er et mareritt på ettermiddagen.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg synes det var i overkant strengt ja. Jeg har heldigvis jobbet i en barnehage som hadde barnet i fokus. |
![]() |
![]() |
#8 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenHer er det frokost frem til 8.30 også. Kommer man etter det må man ha spist frokost hjemme. Jeg synes det er ok. Om noe skjer og man kommer fem over halv så blir man ikke nektet mat. Men de har satt en grense blant annet fordi de går ut med de små kl 09 sånn ca. Og måltid krever voksne.
![]() |
#9 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenAkkurat dette med tidspunktet for frokoststopp er ikke det som plager meg mest. Det er verre dette med skorpene og frukten. Er det så farlig om de velger å spise frukten først?
![]() |
#10 |
Erfaren nok
|
Det kan jeg ikke skjønne? Kan du ikke ta det opp på et foreldremøte feks? Eller foreldresamtale? Jeg tror å tvinge barna til ting under måltid har lite for seg. Måltid skal være positivt og lystbetont synes jeg. Og det er jo ikke sånn at de som ikke spiser skorpen når de er 2 aldri spiser skorpe resten av livet.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenVi lager nistepakken selv. Minstejenten vil for tiden ikke spise skorper, og jeg skjærer de da av hjemme.
![]() |
![]() |
#12 |
Etylbarbital
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenHvem er det som holder hhv. frukten og brødmaten ifbm. fruktmåltidet? Hvis bhg holder frukten og dere brødmåltidet så ville jeg spurt om serveringsrekkefølgen var økonomisk motivert.
![]() |
#13 |
Spent ?
![]() ![]() ![]() |
Nei, akkurat den skjønner jeg du reagerer på ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Sliter med tastaturet
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenHos oss er det frokost fram til 8.30, jeg tror ingen må spise opp skorpene, og jeg tror de serverer frukten litt uti måltidet. Det er meg bekjent ingen restriksjoner på frukt til de som ikke har spist brød, men de fleste spiser vel litt først likevel, siden frukten ikke blir servert med en gang. Jeg har ingen problemer med vårt matopplegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenI barnehagen jeg jobber i må barna også spise opp skorpene før de får en ny brødskive. Vi opplever at det er mange foreldre som også ønsker dette. Men derfor oppfordrer vi foreldre til selv å skjære av skorpene hjemme om de ikke synes det er så nøye at barnet spiser opp skorpen. For det er vanskelig å holde styr på hvilke av de 18 barna som får slippe å spise skorpen og ikke. I tillegg vil det da bli "urettferdig" for de som MÅ spise skorpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Erfaren nok
|
Kan du si noe om hvorfor dette er så viktig?
![]() |
#17 |
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg skjærer av skorpene til enkelte brød. Vil ikke at datteren min skal sitte i barnehagen og bli tvunget til å spise opp skorpene, ellers får hun ikke mer... Nei, det blir for gestapo for min smak....
![]() |
#18 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Strenge matregler i barnehagenJeg sier jo også til min datter på 4,5 år at jeg synes hun bør spise opp hele skiva (også skorpene). Og nå gjør hun stort sett det. Men noen ganger orker hun ikke, og da er det helt ok.
![]() |
#19 |
Nybegynner
![]() |
det er vel for å lære seg å ikke kaste mat blant annet... selv spiser jeg ikke opp skorpene :-P Nei men vi er jo en serviceinstitusjon for foreldrene... og foreldrene har ønsker om at barna skal spise opp maten sin... vi får kjeft fra enkelte foreldre om det bare ligger skorper i matboksen... det er enklere for alle om de som ikke er så nøye på skorpene skjærer av skorpene hjemme... Og nei, jeg mener ikke at det er for å gi oss mindre jobb... Men for at flest mulig skal bli fornøyde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Nybegynner
![]() |
ja men da gjør du jo det samme selv... jeg sitter ikke og tvinger i barna skorpene. Men har de spist en brødskive og vil begynne på en ny og la skorpene være igjen så mener jeg da kan spise opp skorpen først. Og gidder de ikke det så tror jeg ikke de er så sultne. Det er ikke farlig å spise én brødskive til et måltid. For mange er det mer enn nok. Dessuten blir det fryktelig kjedelig til siste måltid om det da bare er skorper igjen i matboksen... Enkelte har ikke med seg mer mat enn akkurat passe.. og spiser de da ikke opp skorpene så har de ikke annet enn skorper igjen til siste måltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|