Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Dere med peis eller annen vedfyring, hvordan fyrer dere?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-10, 10:49   #1
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Dere med peis eller annen vedfyring, hvordan fyrer dere?

Mannen og jeg fyrer veldig ulikt.

Jeg fyrer opp i peisen og når jeg har fått god fyr så sprengfyrer jeg til jeg har fått opp varmen, så legger keg inn en og en kubbe for å holde det ved like. Mannen min blir gal av meg
Han får fyr og legger inn en og en kubbe for å holde de ved like.
Det er en evig diskusjon i heimen her. Jeg syns selvfølgelig at min måte er det beste på å få opp varmen, men han mener at det er hans.

Hvordan fyrer du/dere?

Gammel 01-02-10, 10:52   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere med peis eller annen vedfyring, hvordan fyrer dere?

Vi fyrer opp til det brenner godt og legger så inn en og en kubbe for å holde det ved like.

Vi har godt isolert hus og fyrer for komfort - ikke for å holde varmen.

Gammel 01-02-10, 11:03   #3
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har varmepumpe så ved fyres mest med for at jeg skal slippe å høre varmepumpa.. Men når det er ekstra kaldt, så tar jeg det som deg. Jeg ønsker det fort varmt, så vedlikeholder jeg!

Gammel 01-02-10, 11:05   #4
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Vi bor i greit isolert hus så vi fyrer bare får å få opp varmen og for å kunne ha det behagelig inne.

Varmepumpa våres skulle forresten blitt montert i dag, men siden det er så kaldt så ble det ikke noe av.

Gammel 01-02-10, 13:32   #5
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg sprengfyrer aldri, for eg er redd for pipebrann.

Så eg fyrer, og held ved like. Tar ikkje så mykje lengre tid føler eg, men så blir det raskt varmt i mi stova då. Er jo tross alt på str med eit bøttekott.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:35   #6
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Er det kaldt og jeg vil ha opp varmen så sprengfyrer jeg for så å vedlikeholde, er det mest for kosens skyld så tar jeg en og en kubbe.

Gammel 01-02-10, 13:37   #7
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Både mannen og jeg fyrer heftig for å få opp varmen, for så å holde det ved like..
MEN her er vel problemet mer at han synes det er varmt nok leeeeeenge før meg

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 13:56   #8
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Det problemet har vi og Siwa
Jeg elsker varmen, men han kan godt ha det litt kjøligere enn meg.

Gammel 01-02-10, 14:04   #9
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Her mener mannen at det er varmt nok ved ca 21-22 grader, men jeg gjerne vil ha 24-25 grader
I tillegg så elsker jeg å sitte med pledd

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 14:05   #10
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Hmmm, vi er nok ganskelike Siwa. Pledd bruker jeg hele året.

Gammel 01-02-10, 14:11   #11
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi lukker døra ut til gangen, fyrer opp og legger deretter inn for å vedlikeholde. Når det er varmt nok i stua åpner vi døra til gangen slik at varmen går opp i øveretasjen også, og fortsetter å fyre til det er varmt nok i hele huset.
Vi fyrer hver dag nå når det er 10 minus og blåser friskt. De eneste varmekildene vi har til vanlig er varme i gulv på kjøkken, gang og badene samt varmegjenvinningsanlegget.

Gammel 01-02-10, 14:16   #12
Left
Passiv

Standard

Vi fyrer ganske heftig til det har begynt å bli varmt, så legger vi på en og en kubbe. Det blir fort varmt her, og vi har liten ovn som varmer som et uvær.

Sist redigert av Left : 01-02-10 kl 14:35.
  Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 14:22   #13
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg elsker å skape et riktig inferno inne i ovnen. God trekk og nok av tørr ved, så kan jeg kose meg med å stirre inn i ovnen til det brenner på kinnene.
yromantiker:

Gammel 01-02-10, 14:23   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sprengfyring er vel ikke særlig bra, er det vel?
Mannen min fyrer som din mann.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/S...en-996302.html

De som fyrer med ved, må forvisse seg om at skorsteiner og ildsteder er i orden. En vanlig feil folk gjør, er å fylle ovnen med store mengder ved og fyre med trekkventilene mest mulig gjenskrudd. Slik rundfyring gir dårlig forbrenning med mye forurensing, og samtidig mindre varme og dårligere økonomi. Men det verste er at det er farlig.
-Rundfyring medfører dannelse av beksot i skorsteinen. Beksoten kan ta fyr og føre til sotbrann. En sotbrann kan skade skorsteinen og i verste fall føre til husbrann, understreker Kalheim.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 14:37   #15
Left
Passiv

Standard

Jeg bruker alltid god trekk altså, i hvert fall til det har blitt varmt. Skrur igjen trekken litt når jeg bare skal la det lunke, med en og en kubbe.

Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 15:25   #16
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Jeg fyrer som deg, og syntes det funker bra.

Gammel 01-02-10, 15:27   #17
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fyrer som deg, mannen min fyrer som mannen din.

Gammel 01-02-10, 15:30   #18
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fyrer som deg. Sprengfyrer til det er god temperatur og med mye trekk. Så skrur jeg ned trekken og legger inn en og en kubbe. Husker at min eksmann fyrte som din mann.

Mye ved i ovnen og lite trekk er ikke bra, med tanke på pipebrann. Man bør passe på å få feiet pipa annenhvert år ca.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 15:39   #19
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi fyrer begge som mannen din.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 17:41   #20
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

I dag fyra jeg opp skikkelig så jeg fikk varmen, og så har jeg lagt inn en pinne nå og da og har holdt liv i peisen i hele dag uten at det var en vegg av varme som møtte mannen i døra.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.