|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Hvorfor brenner man lys for dem som er død?Er det en "allmenn" grunn, eller er det en individuell greie der man tilegger det sin egen mening?
|
|
|
#2 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvorfor brenner man lys for dem som er død?http://answers.yahoo.com/question/in...2183737AAAK6EB
|
|
|
#3 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvorfor brenner man lys for dem som er død?Så da er det for å brenne et lys og be for sjelen til den avdøde man stort sett gjør det her i Norge?
|
|
|
#4 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvorfor brenner man lys for dem som er død?Det ser slik ut, at det er noe som har rot i religionen. Om noen vet noe om hva som ble bedrevet i hedensk tid, så hadde det jo vært kult om de sa noe.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvorfor brenner man lys for dem som er død?
Lys har i mange tradisjoner blitt brukt for å drive det onde bort. Bålbrenning på St.Hans skulle drive bort de onde åndene som kom. Lys blir ofte brukt i forbindelse med det man kaller liminalitet (overgangsfaser) i religiøs/tradisjonell sammenheng. I liminale faser er åndene uregjerlige og da er lys et av virkemidlene mot de onde åndene. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvorfor brenner man lys for dem som er død?Er dette noe som er medvirkende til de som bedriver bålbrenning?
|
|
|
#7 |
|
|
Det er dette som er opphavet til bålbrenningstradisjoner på St.Hans. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Hvorfor brenner man lys for dem som er død?Ah, jeg skrev jo selvsagt ikke riktig. :doh: Jeg mente likbrenning. Jeg vet jo at det blant annet er sanitære greier, men er det andre aspekter ved ilden som symbol der også?
|
|
|
#10 |
|
|
Det har veldig sammensatt bakgrunn, for lang til at jeg kan utbrodere alt her. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Hvorfor brenner man lys for dem som er død?Begrunnelser for likbrenning er veldig ulike. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Feb 2010
![]() |
Sv: Hvorfor brenner man lys for dem som er død?For å vise at man tenker på dem kanskje |
|
|
|
![]() |
|
|