Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bok"klubb" på FP?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-10, 12:44   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Bok"klubb" på FP?

Har man hatt det før, altså at man blir enige om å lese ei bok, og så diskutere den noen uker etterpå?

Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 12:47   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bok"klubb" på FP?

Ja, en slik lesesirkel har vi hatt - med vekslende hell. Det er bare å foreslå bøker!

Gammel 16-02-10, 08:35   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, sett gjerne i gang en ny en!

Gammel 16-02-10, 08:41   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært stas med ny runde.

Har vi fått vite hvem som er nominert til Nobelprisen? Det kunne jo vært gøy å lese noe fra den listen? :foreslår:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 08:48   #5
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg må ha noe nytt å lese på snart, så jeg er antakelig med. Har ikke noen forslag til bok akkurat nå, men skal si fra om jeg kommer på noen!

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 08:57   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjorde det med hell den gangen vi leste Henrik Langeland. Jeg leste også "Landstrykere" av Hamsun, men da ble det aldri startet noen diskusjon i etterkant. Men jeg fikk lest boka igjen, og koste meg stort med den.

Jeg er veldig gjerne med videre.

Gammel 16-02-10, 08:58   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vært veldig moro de gangene det har fungert. Jeg er i skikkelig dårlig leserytme om dagen, men jeg kan sikkert finne på å slenge meg med.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 09:02   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det bør være en forholdsvis kort bok, og så bør den være lett tilgjengelig i butikken, helst i paperback - med andre ord enten en ganske ny bok eller en "klassiker". Jeg har veldig lyst til å lese noe Cormac McCarthy - nå kommer jo The Road på kino, så den er ganske aktuell og lett å finne i butikken, både på engelsk og norsk, men den er kanskje ikke sånn som alle har lyst til å lese? Den er vel ganske "mørk" og sånt, forstår jeg.

Gammel 16-02-10, 09:03   #9
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også lyst å bli med. Nå leser jeg Hellemyrsfolket, og fytti for sørgelige greier. Jeg leste forresten også Landstrykere til forrige lesesirkel, men nå er det så lenge siden at det sikkert er for sent å starte diskusjon.

Jeg kunne trenge noe mer muntert etter Hellemyrsfolket kjenner jeg.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 12:50   #10
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

"Jeg forbanner tidens elv" av Per Petterson har jeg liggende i pocket. Har jo fått Nordisk Råds litteraturpris, og Brage og Kritikerprisen.

230 sider ca. Noen som er lystne på den?

Sist redigert av Ine : 16-02-10 kl 13:02.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 12:58   #11
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det bør være en forholdsvis kort bok, og så bør den være lett tilgjengelig i butikken, helst i paperback - med andre ord enten en ganske ny bok eller en "klassiker". Jeg har veldig lyst til å lese noe Cormac McCarthy - nå kommer jo The Road på kino, så den er ganske aktuell og lett å finne i butikken, både på engelsk og norsk, men den er kanskje ikke sånn som alle har lyst til å lese? Den er vel ganske "mørk" og sånt, forstår jeg.

Denne har jeg i hylla, og har hatt det en stund

Gammel 16-02-10, 13:14   #12
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ingen bok å lese hvis man er smådeppa eller trenger oppmuntring... Dyster, er nok rette ordet.

Gammel 16-02-10, 13:15   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil være med.

Har ikke forslag til bok, men kjekt om den ikke er altfor lang.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 13:16   #14
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Jeg blir gjerne med. Mitt forslag er "Høytleseren", den er lettlest, kort og lett tilgjengelig. "Veien" er ok for meg. Noen som lager poll når det har kommet noen forslag til?

Gammel 16-02-10, 13:21   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

"Jeg forbanner tidens elv" av Per Petterson har jeg liggende i pocket. Har jo fått Nordisk Råds litteraturpris, og Brage og Kritikerprisen.

230 sider ca. Noen som er lystne på den?

Det synes jeg hørtes ut som et godt forslag.

Jeg har faktisk ikke lest noe av Per Petterson, men det er det egentlig ingen grunn til. Sånne bokklubber er en nyttig greie når det gjelder å prøve seg på nye typer bøker.

Gammel 16-02-10, 13:33   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi må ha poll på de innkomne forslagene etterhvert. Kanskje vi skal gi et par dager på å komme med forslag, så kan noen lage poll?

minibolle mai 2012
Gammel 17-02-10, 13:32   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Dytter litt her.

minibolle mai 2012
Gammel 17-02-10, 13:45   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har forresten planer om å lese Kan inneholde spor av nøtter av John O'Farrell i jobbsammenheng, men den er noen år gammel og jeg veit ikke så mye om den. Jeg er særdeles lite oppdatert på nye bøker - kanskje jeg må høre om bibliotekarene jeg kjenner har noen tips.

(En legebekjent av familien var en gang en smule oppgitt over at han aldri slapp unna jobb noe sted, men måtte humre litt da pappa påpekte at det er jo fint å være etterspurt - det er sjelden noen spør om det er en bibliotekar tilstede i salen. )

Gammel 18-02-10, 10:50   #19
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Her er forslagene som har kommet inn hittil:
The Road - Cormac McCarthy På norsk; Veien
Jeg forbanner tidens elv - Per Petterson
Høytleseren - Bernhard Schlink (var det riktig ullmor?)

Noen flere?

Matilda; var den boka du nevnte et seriøst forslag?

minibolle mai 2012
Gammel 18-02-10, 11:47   #20
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Tja, jeg veit så lite om den at jeg ikke aner om den egner seg til bokring. Det er visst en satire over overbeskyttende foreldre, det er stort sett det jeg veit. Det står litt om den her.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.