|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Matvarer som er utgått på dato …Spiser dere matvarer som er utgått på dato? Tenker på både "ferskvarer" og tørrvarer.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato..Jeg er veldig forsiktig med svinekjøtt og kylling, så det bruker jeg ikke omd et har gått ut på dato. Biff kan gått gå en uke eller to over datomerkingen, da blir det mørere og bedre.
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Bacon som gikk ut for 2 uker siden hadde jeg nok ikke spist nei, med mindre det var frossent. Men sånn ellers er jeg ikke så nøye på mat som er et par dager over datoen, om det ser bra ut og lukter helt fint. Er det mugg på det går det i bosset. Biff blir bare bedre av å ligge noen dager over tiden, sies det. Men 2 uker er nok kanskje litt i overkant. Jeg har smakt surt bacon en gang, det var jævlig.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Jeg spiser som regel om det lukter greit.
![]() |
#5 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Jeg kaster hvis det er gaatt ut paa dato, men jeg er flink til aa beregne slik at det sjelden blir nödvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Bacon er sånn mat som du fint kan åpne, tørke av med papir og enkelt finne ut om det lukter bare røkt eller surt.
![]() |
#7 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …
Ja, her også, men så hender det seg, av en eller annen mystisk grunn av og til, at enkelte matvarere havner litt bak i kjøleskapet.... Sånn som idag. Det med beste datoen vart oppspist først. ja ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Epikur
|
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Bacon, pølser, kylling og kjøttpålegg er definitivt mat hvor man skal resepktere datostemplingen. Siste forbruksdag er altså en merking man skal og bør resepktere, mens Best før er en merking man kan bruke som veiledende.
![]() |
#10 |
can-jur
|
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Bacon har ofte lang holdbarhet og er det lagret kaldt og lukter fint så hadde jeg brukt det uten å hefte over det i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#11 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …
Ja, jeg også.
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Jeg følger ikke dato slavisk. Best før er greit å spise. Bacon bør også være greit innen rimelighetens tid. Gammeldags røkt bacon er iallfall det, men så er det nymotens greier som bare har sett en sprøyte, det har ikke like lang holdberhatstid. MEN bacon spises jo godt stekt så du blir vel ikke syk av det, eller det lukter nok lenge før det er farlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Evig optimist
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Jeg lukter på mat som er gått ut på dato.Lukter det ok spiser jeg det.Er forsiktig med kjøtt.
![]() |
#15 |
Evig optimist
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Synes forøvrig det kastes alt for mye mat i norge.
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …Egg over dato uproblematisk, mange meieriprodukter likeså. det er veldig forskjell på å risikere en skikkelig kjip uke på toalettet ved å spise ferskvarer som er blitt dårlig og på å kaste helt brukandes egg som er en uke over datomerkingen.
![]() |
#17 |
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Matvarer som er utgått på dato …2. februar? Hadde jeg spist uten å vurdere det engang, om det ikke var tydelig bedervet. Bacon er ikke det vanskeligste kjøttet å gjennomsteke.
![]() |
|
|