Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-10, 20:06   #1
saxpia
Aktiv

saxpia sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
saxpia er litt kul
Standard

Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?

Jeg har funnet fram masteroppgaven min igjen og håper at jeg skal komme i mål med den på et eller annet vis en eller annen gang i framtiden ...

Jeg skriver om mor-datter-forhold i barne- og ungdomsbøker, og bortsett fra hovedbøkene mine (Kjærleik på pinne frå Ouagadougou og Utpå Vestfjorden seiler ei skute), så har jeg tenkt å ha med et delkapittel som tar for seg eksempler fra andre barne- og ungdomsbøker med noe av den samme problematikken.

Har du/dine barn lest bøker som har sterke hovedpersoner med fraværende/sviktende foreldre? Evt ikke fullt så sterke hovedpersoner, men som klarer seg på et vi likevel.

Jeg er veldig takknemlig for tips.

Sist redigert av saxpia : 22-02-10 kl 20:25.
saxpia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 20:11   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?

Kommer ikke på noen i farta, men googlet litt og fant bl.a. denne forfatteren.

Ellers så har jo Pippi temmelig fraværende foreldre. Og Harry Potter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 20:11   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Pippi er sterk og har fraværende foreldre, men den hadde du sikkert fra før!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 20:12   #4
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva legger du i begrepet fraværende da? Fysisk/psykisk? Jeg synes mor/datter forholdet i Gurobøkene er fint beskrevet. Hun er jo en høyst tilstedeværende mor, men iblant er hun jo fysisk fraværende f.eks. da hun begynner som vaktmester. Guro klarer seg fint på egenhånd. Nå merker jeg at det er lenge siden jeg leste bøkene. Må nok finne dem fram igjen.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 20:13   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Brødrene Løvehjerte er det ingen foreldre, bare et brødrepar, og Pippi Langstrømpe bor jo alene uten foreldre. Harry Potter har ikke foreldre, og hovedpersonen i Den hemmelige hagen er også foreldreløs. Og så husker jeg Den lange vinteren fra jeg var liten, om en jente som mister hele familien i Svartedauen, og som reiser rundt sammen med en yngre gutt hun passer på.

Gammel 22-02-10, 20:14   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MIn første tanke var Pippi. Og så kom tanken på Frendeløs av Hector Malot.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 20:15   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mio min Mio?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 20:17   #8
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pitbull-Terje

Gammel 22-02-10, 20:22   #9
saxpia
Aktiv

saxpia sin avatar

saxpia er litt kul
Standard

Med fraværende så tenker jeg både fysisk og mentalt, egentlig.

Sviktende foreldre er kanskje mer presist og relevant i forhold til oppgaven min. Dårlig formulering av meg. Beklager.

Maximillia: den forfatteren du fant, er han som har skrevet den ene av hovedbøkene mine, så det er nok godt mulig jeg bruker flere av hans bøker, ja

Tusen takk for tips. Kom gjerne med flere.

Gammel 22-02-10, 20:25   #10
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I taket lyser stjernene av Johanna Thydell omhandler en jente på 13 som bor sammen med sin kreftsyke mor.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-10, 20:30   #11
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Roald Dahls Matilda har fysisk tilstedeværende foreldre, men de svikter vel ellers på de aller fleste mulige måter. Og hun er veldig kul.

Gammel 22-02-10, 22:11   #12
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Mathilda tenkte jeg også på . Og 'Håret til mamma' av Gro Dahle, det er jo en bildebok men kan gi deg litt input og inspirasjon likevel kanskje? Den handler om en datters følelser i relasjonen til sin deprimerte mor.

Johanna Thydell som ble nevnt over her har også skrevet en annen roman for ungdom som heter 'Det mangler en terning', tematikken er forhold mor-datter samt fravær av en far.

For litt yngre barn er 'Mamma morgenheks' av Helene Uri en morsom bok å lese om en buldrende morgengretten mamma. Ikke de alvorligste konfliktene, men likevel en ikke-optimal familiesituasjon fra barnets ståsted.

Jeg har ikke selv lest 'Høyest elsket' av Hilde Hagerup men jeg tror kanskje den tar opp noe av tematikken du er på jakt etter. Jeg vet om et par tenåringsjenter som har denne som sin favorittbok

Lykke til med masteroppgaven din

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 11:24   #13
saxpia
Aktiv

saxpia sin avatar

saxpia er litt kul
Standard

Supert. Nå har jeg ei lang liste jeg kan begynne å jobbe meg ut i fra. Tusen takk skal dere ha.

Gammel 23-02-10, 11:27   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heidi i Alpene av Johanna Spyri.

Gammel 23-02-10, 11:55   #15
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Den lange veien hjem av Cynthia Voigt handler om en søskenflokk som blir forlatt av mora si.

Gammel 23-02-10, 11:58   #16
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Majsa, her.

Roald Dahls Matilda har fysisk tilstedeværende foreldre, men de svikter vel ellers på de aller fleste mulige måter. Og hun er veldig kul.

Nemlig.

Jeg kommer trekkende med Michael Endes Jim Knapp her også jeg. Jim Knapp og Lukas Lokomotivfører og Jim Knapp og de ville 13. Foreldreløs gutt oppdras av lokomotivfører på bitteliten øy, men må legge ut på eventyr fordi øya han bor på ikke har plass til ham lenger. Lukas er for så vidt en farsfigur for ham, så helt mutters aleine er han jo ikke da.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:59.