|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?Jeg har funnet fram masteroppgaven min igjen og håper at jeg skal komme i mål med den på et eller annet vis en eller annen gang i framtiden ... Sist redigert av saxpia : 22-02-10 kl 20:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?Hva legger du i begrepet fraværende da? Fysisk/psykisk? Jeg synes mor/datter forholdet i Gurobøkene er fint beskrevet. Hun er jo en høyst tilstedeværende mor, men iblant er hun jo fysisk fraværende f.eks. da hun begynner som vaktmester. Guro klarer seg fint på egenhånd. Nå merker jeg at det er lenge siden jeg leste bøkene. Må nok finne dem fram igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?I Brødrene Løvehjerte er det ingen foreldre, bare et brødrepar, og Pippi Langstrømpe bor jo alene uten foreldre. Harry Potter har ikke foreldre, og hovedpersonen i Den hemmelige hagen er også foreldreløs. Og så husker jeg Den lange vinteren fra jeg var liten, om en jente som mister hele familien i Svartedauen, og som reiser rundt sammen med en yngre gutt hun passer på.
![]() |
#6 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?MIn første tanke var Pippi. Og så kom tanken på Frendeløs av Hector Malot.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?Pitbull-Terje
![]() |
#9 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?Med fraværende så tenker jeg både fysisk og mentalt, egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?I taket lyser stjernene av Johanna Thydell omhandler en jente på 13 som bor sammen med sin kreftsyke mor.
![]() |
#11 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?Roald Dahls Matilda har fysisk tilstedeværende foreldre, men de svikter vel ellers på de aller fleste mulige måter. Og hun er veldig kul.
![]() |
#12 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?Mathilda tenkte jeg også på |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?Supert. Nå har jeg ei lang liste jeg kan begynne å jobbe meg ut i fra. Tusen takk skal dere ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?Heidi i Alpene av Johanna Spyri.
![]() |
#15 |
Kald på føttene
|
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?Den lange veien hjem av Cynthia Voigt handler om en søskenflokk som blir forlatt av mora si.
![]() |
#16 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Litt hjelp? Barne-/ungdomsbøker med sterke barn og fraværende foreldre?
Nemlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|