|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Luftig og god potetmosIkkje bruk maskin. Stapp for hånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Luftig og god potetmosStappe for hånd, og være raus med væsken, men tilsett litt etter litt, og stapp videre mens du blander.
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Luftig og god potetmosStavmikser er døden ja, jeg bruker alltid vanlig stapper. Jeg koker potetene i småbiter til de er HELT møre, heller av vannet og har i en stor klump meierismør (myyye) og lar det smelte, så heller jeg over litt melk og moser i vei. Har i litt mer melk om det trengs, men vær forsiktig så du ikke har i for mye, det er ikke mye som skal til, egentlig. Salt og pepper etter smak, og gjerne litt gressløk.
![]() |
#9 |
Wooohhoooooo
![]() Sv: Luftig og god potetmosIkke bruk salt i vannet når du koker potetene når du lager potetmos. Blir lim.
![]() |
#10 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Luftig og god potetmosJeg bruker ikke salt i vannet til potetene. Stapper de med "potetstapper" og så bruker jeg mixer når jeg tilsetter melk, og smør. Bruker ikke stavmikser, men en vanlig kjøkkenmikser. Potetmosen min blir alltid veldig god. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Luftig og god potetmosDet der hadde de om på et eller annet vitenskapelig program, faktisk. Mosen blir som lim pga ett eller annet *ikke fulgt med i timen ser jeg her* - noe med stivelsen kanskje?
![]() |
#12 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Luftig og god potetmosHvis du faar tak i i Norge, kjöp en saann greie som ligner paa en stor hvitlökspresse (se bilde under). Potetene presses i denne etter at de er kokt, og man har i litt og litt melk og smör etterpaa mens man pisker den opp. Blir rett og slett genial!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Musk
![]() Sv: Luftig og god potetmosHvis du bruker melne poteter, holder det med en saann som dette, men den over er super paa all slags poteter (og stort sett smaker jo de melne potetene daarlig): |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Luftig og god potetmosJeg bruker håndmikser, sånn som man pisker krem og sånnt med. Jeg koker også potetene i biter, heller over en skvett melk og slenger i en klatt smør når jeg har helt av vannet. Trykker mikseren nedi potetbitene noen ganger for å kneppe dem litt, og så starte på lav hastighet. Øker hastigheten etterhvert.
![]() |
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Luftig og god potetmosKok potetene i lite vann i små biter, altså mer damping enn koking.
![]() |
#17 |
Musk
![]() Sv: Luftig og god potetmosJeg brukte mixeren för, og det ble ikke noe bra i det hele tatt. Saa kjöpte jeg den nederste da jeg bodde i Nederland, og det funket - som sagt - paa melne poteter. Da jeg flyttet til Tyskland, sluttet jeg med melne poteter, og fikk aldri god potetmos för en venninne anbefalte den hvitlösgreien. Den er genial. Men om den finnes i Norge, aner jeg ikke. Hvert land sine greier og saann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Luftig og god potetmosAldri salte før man er ferdig med å mose! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |