Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Paprikatråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-10, 12:38   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Paprikatråden

Min påstand: Paprika er ingen enkel grønsak. Det er til og med folk som er allergiske, men det var ikkje mitt poeng. Eg har inntrykk av at folk enten elskar eller ikkje elskar paprika, ELLER at dei berre brukar paprika til bestemte ting.

Korleis bruker du paprika?

Eg syns paprika er nydelig rå på kvitost, og grilla til tapas, med olje. Eg brukar den faktisk ikkje til andre ting.

Eg plukkar den raskt ut av salatar og på pizza. Der er den berre ekkel.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:41   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paprikatråden

Jeg elsker paprika i stort sett alle former. En av mine favoritter, både tilberedt og rå.
Jeg elsker å steke paprika i strimler, til den er helt myk og litt sort i kantene. Det lærte jeg av min italienske svigerfar, han er oppvokst med den sideretten. Serverer det altså som siderett, eller som koserett med brød til. Nam! Det er en av de få rettene jeg må steke i olje faktisk (jeg steker jo ellers bare i smør), for det blir bedre i olje, og man dypper brød i oljen etterpå.

Jeg lager også mye fylt, gratinert paprika. Da skjærer jeg en paprika i to, fyller den med god kjøttblanding og legger ost oppå, og gratinerer den. Serveres med salat og evt. ris/brød.

Paprika gratinert med fetaost er også vanvittig godt, det må jeg lage igjen snart! Da skjærer du en paprika i to på langs, dynker dem godt i olje fra fetaostglass (jeg bruker den med chili) eller vanlig olivenolje, legger den på stekeplate og fyller den med masse smuldret fetaost, gratinerer en stund og serverer.

På pizza er det også godt, jeg bare digger paprika i alle former!

Gammel 03-03-10, 12:41   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke paprika. Jeg liker det ikke, med mindre det er på potetgull.
På pizza plukker jeg den av og gir til Knotten som liker det.

Gammel 03-03-10, 12:42   #4
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Paprika hører til på gulost og ingen andre steder.
Min datter kaller den for Afrika og vil bare ha den alene.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:42   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rå paprika = megavondt og ekkelt. Den smaker bakterieinfeksjon.

I varm mat = Jeg liker at den har vært der, men plukker den ut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:42   #6
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker paprika til alt mulig; rå på ost eller i salat, på pizza, i gryter, wok og form.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:44   #7
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Paprika er kjempegodt, nesten på alt. I ratatouille, i tomatsaus og til det du nevner. På pizza også, men ikke i alle salater. Sammen med reker og fetaost er det supergodt.

Gammel 03-03-10, 12:45   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden jeg verken liker agurk eller tomat i noen særlig grad (noen ganger er tomat så ille at jeg brekker meg), så er paprika redningen. Jeg bruker paprika i salater, gryteretter og på pizza, men ikke så ofte på pålegg, for jeg er ikke så glad i kombinasjonen pålegg/grønnsaker.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:47   #9
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg glemte å si at den må være rød, rund eller lang.
Gul kan takles.
Grønn ei.

Sist redigert av Hønni : 03-03-10 kl 18:31.
Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 12:49   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, rød er best. Grønn er grusom, den smaker bare beskt. Jeg liker rød og gul.

Gammel 03-03-10, 12:52   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner ikke forskjell på de ulike smakene. Paprika er best rå, synes jeg, og kan godt brukes i salater. Jeg bruker den også i chili con carne, men da tilsetter jeg den helt til slutt, så den ikke rekker å bli seig og ekkel. Paprika på pizza er greit nok - jeg bruker det ikke i egen produksjon, men spiser det uten å mukke hvis jeg får det servert (i motsetning til ananas, som jeg peller av og spiser separat).

Generelt brukes det lite paprika hjemme hos oss. Det er en grønnsak som hevder seg høyt på "gjenfunnet muggen nederst i skuffen"-statistikken vår. (Enda godt at den oftest er innpakket i plast. )

Gammel 03-03-10, 12:53   #12
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Paprika er godt til så mangt. Synes den er best i rå tilstand - som i salat eller brødskive. På grillen er den også veldig god.
Den røde søtpaprikaen er best - mye bedre enn vanlig paprika!
Grønn paprika smaker grønt, så den er jeg ikke så glad i. Gul og oransj er godt.

Gammel 03-03-10, 12:53   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ananas er et must på pizza med skinke og sopp.

Gammel 03-03-10, 12:55   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker paprika og kjenner godt forskjell på de forskjellige smakene, bruker grønn paprika til andre ting enn søt,lang, rød paprika.

Bruker paprika mye på samme måte som Iset, steker til de er myke som siderett. Når paprika brukes i supper/chili/wok så settes den til på slutten sånn at den fortsatt er litt crispy.

Gammel 03-03-10, 12:57   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker rå paprika på ost, og da må den være rød eller gul, men ellers foretrekker jeg den stekt. Bruker den gjerne i wok eller raske gryteretter (som stekte bite av kylling, løk og paprika med fløte-soyasaus-saus).

Gammel 03-03-10, 12:58   #16
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Den bør være rød og er best når den er stekt. På pizza bruker jeg det ikke når jeg lager den selv, kan også være god most i supper eller sauser. Rå paprika i salat går greit, men klarer meg fint uten, helt ok oppå smøreosten, men foretrekker andre grønnsaker.

Gammel 03-03-10, 13:02   #17
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skal lage fylte paprika i dag. I en slik setting synes jeg det passer bra med paprika.

Gammel 03-03-10, 13:02   #18
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker paprika. Spesielt god er den når den er svidd, flådd og blendet inn i verdens beste tomatsuppe. (Jamie Olivers)

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 13:06   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Paprika er godt!
Særlig det lange søte!
Og stekt paprika er kjempegodt.

Tomater derimot.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 13:08   #20
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ah jeg elsker paprika, rå eller stekt, det eneste er at jeg kan ikke ha den på grandisen

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.