Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kva er mest "skittent" - mørkt eller lyst golv?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-10, 12:45   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kva er mest "skittent" - mørkt eller lyst golv?

Eg slit seriøst her vi leiger nå; over alt er det lagt mørk brunraud laminat. Eg blir gal av alt støvet. Eg støvsuger, og så snart eg har snudd ryggen til, så ligg det nytt støv der. Alt synes; kvart eit lite, minste sandkorn.

Vi planlegg nytt hus, og har tenkt å ha kvitmattlakka askeplank. Dette er veldig lyst. Så ser eg til min forundring at folk meiner at "alt" vises på lyst golv også? Det var ikkje slik i vår forrige leilighet, der hadde nokon før oss lagt ein nokså grov og trist eikeparkett, samt bøkelaminat. Ein slags mellomfarge altså. Vel måtte vi støvsuge, men hybelkaninene fekk lov å samle seg, og dei var ganske godt kamuflert mot golvet.

Kva erfaringar har andre?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 12:46   #2
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kva er mest "skittent" - mørkt eller lyst golv?

Eller sagt på ein annan måte: kva farge har hybelkaniner?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 12:54   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mørkt! Støvet viser mye lettere, feks. Vi hadde lys parkett der vi bodde før, nå har vi mørk (kirsebær?), og det er et rent helvete. Jeg må støvsuge og vaske hver eneste dag, ellers ser gulvet grusomt ut. Aldri, aldri mer skal jeg ha mørk parkett. Jeg savner den lyse parketten.

Gammel 04-03-10, 12:56   #4
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Mamma hadde sjakkrutemønstra badegolv. Det var heilt håplaust, men støvet viste nok best på dei svarte flisene.

Me har lyst golv, bjørkelaminat, og det er ikkje så hakkande ille mtp. støv. Men no er eg korkje Støvfrid eller Vaskepott, så det er mulig andre ville sett mykje meir støv enn det eg gjer

Gammel 04-03-10, 12:57   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Svigermor har valnøttparkett, den er veldig mørk og hun bedyrer at hennes gulv aldri har vært så rene som siden hun flyttet inn i leiligheten sieden det mest vises på så mørke gulv. Ikke bare støv, matrester og søl,men også merker/sår i parketten.
Hybelkaniner er forresten grå og vises ekstra godt på mørke gulv

Vi har veldig lys parkett og jeg synes ikke det ser fortere skittent ut hos oss enn andre, men flekker vises jo ganske godt da (matrester rundt stolen til poden og slikt). Det fikses fort og greit med en sånn "ferdigvåtmopp" fra Jif

Gammel 04-03-10, 13:06   #6
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Synes støv og skitt vises veldig fort på mørkt gulv.

Noen venner av oss har et laminatgulv, type "skipsplank" i eikefarge. Det kamuflerer hybelkaniner,støv og sand noe alldeles fortreffelig.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 13:09   #7
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har hatt mørkebrun/rødt laminat og helt hvitoljet eik-laminat. Mørkt er myyye verre å holde pent framfor det lyse

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 13:48   #8
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Mørkt er definitivt det som skiten viser best på, skal aldri mer ha mørkt kjøkkengulv. Får se hvor lenge det blir til vi velger å bytte parketten vi har der.

Gammel 04-03-10, 13:59   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eikeparkett og tilsvarende mellomfarger, er mitt beste anti-husmortriks. På badet er det for eksempel melert grå eller brun og terrakotta som gjelder.

Helt lys og ganske mørk er drepen for dem som liker at det ser rent ut, men som ikke ønsker å ta seg bryet med å faktisk holde det rent.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 14:04   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hvitt gulv i gangen, og der vises ALT!

Gammel 04-03-10, 14:07   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok eik kamuflerer mest.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 15:56   #12
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eik er en god kamuflasjefarge!
Ellers er det et godt tips å ha et teppe under sofaen, da flyr ikke alle kaninene rundt omkring, men blir liggende.

Gammel 04-03-10, 17:43   #13
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har helt lys parkett (Hevea) og den er i allefall veldig mye mer støvvennelig enn den mørkbeisede trappa opp til 2. etg !

Gammel 04-03-10, 19:07   #14
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har hvit ask og er kjempefornøyd.

Altså - det må jo støvsuges og vaskes uansett, men jeg mener bestemt at våre hybelkaniner er hvite, i hvert fall

Gammel 04-03-10, 20:31   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde mørk laminat (kirsebærfarget?) i den første leiligheten, og det gulvet var fryktelig å holde rent. Det så alltid støvete ut. Senere har vi hatt lyse gulv, og jeg er mye mer fornøyd med det.

Gammel 04-03-10, 21:22   #16
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes støv vises mye bedre på mørkt gulv enn på lyst. Nå har vi hvitpigmentert eikeparkett og er kjempefornøyd. Og vi er nok litt late med både vasking og støvsuging ja...

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 23:56   #17
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg har kirsebærlaminat i gangen og eik på kjøkkenet. Og gangen ser skitten ut 1 time etter den er støvsuga og vaska, mens kjøkkengulvet omtrent aldri ser skitten ut sjølv om eg veit at ungane har klint med play doh f.eks.

Blir gal av det gulvet i gangen, men siden eg leiger kan eg ikkje gjer så mykje med det. Tviler på huseigar vil betala for nytt golv fordi eg ikkje kan fordra da.

Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 21:28   #18
Februarmamsen
Superduperaktiv

Februarmamsen sin avatar

Hvor: Østfold
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

jeg er mer fornøyd med mørke enn de lyse jeg hadde før

Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-10, 21:42   #19
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Vi har halvlys eik, og jeg syns det er et greit valg med tanke på hybelkaninkos.

Gammel 07-03-10, 00:20   #20
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

I vår første leilighet hadde vi oljet eikeparkett på gulvet. Og det spiste hybelkaniner. Ingenting viste, gulvet så aldri skittent ut og det kunne gå så lenge at jeg ikke tør skrive det mellom hver gang det ble vasket.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:30.