|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Jeg har noen egg i kjøleskapet som det står november 2009 på... kan jeg bruke de eller? Tenkte å lage vafler eller noe sånt.
![]() |
#5 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Egg holder lenge |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Du kna jo knekke dem, og se hvordan de ser ut mener nå jeg.
![]() |
#7 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?
Ja, nemlig.
![]() |
#8 |
Ja det var lurt. Jeg pleier alltid å ha egg på lur, men var visst tom, og fant disse gamle bakerst...
![]() |
#9 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Knekk i et glass, se på og lukt på. Egg er holdbare leeeenge etter datoen.
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Knekk dem i en kopp, ja. Det kan godt hende de er helt greie, og det er ikke noe farlig å undersøke, i alle fall. Hvis de lukter OK, så er de OK.
![]() |
#11 |
Fjott
|
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Jeg bruker vanntesten om jeg er i tvil. Egg holder veldig lenge.
![]() |
#12 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Egg stemples med 28 dagers holdbarhet fra egget er samlet i hønsehuset. Norske egg er mye lengre holdbare enn dette |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?For noen år siden, da regler for holdbarhet for egg ble endret, hadde Prior (tror jeg det var) en helsides annonse i de største avisene. Der sto det at de måtte stemple etter de nye reglene, men at man kunne påregne en måneds ekstra holdbarhet etter datostempling.
![]() |
#14 |
Audacious
|
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Egg er jo blant de tingene som er lett å lukte om er bra eller ikke. Jeg er mye mer forsiktig med kjøtt osv. men hvis egg lukter fint blir man jo ikke brått syk av å spise dem, særlig ikke så gjennomvarmebehandlet de blir i vafler.
![]() |
#16 |
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Da kan det være det blir noe godt til kvelds da
![]() |
#17 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Jeg hadde aldri i livet brukt egg med datostempling november. Ok, greit at maten vår er stemplet med en best før-dato som virkelig har slingringsmonn i forbrukers favør, men over tre måneder gamle egg? Ikke i det hele tatt - egg er en ferskvare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Da er jo slingringsmonnet samtidig i forbrukers favør. Det er en grunn til at EU har like regler, og det er en grunn til at reglene er laget slik at forbruker er sikret mest mulig, eksempelvis når det gjelder datostempling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
flisespikker
|
Hva består den enorme forskjellen i, mener du? Matforsk finner altså ikke engang farlige bakterier i egg som er syv måneder gamle, og hvis eggene hverken smaker dårlig eller inneholder bakterier, hvorfor er alderen i seg selv en grunn til å kaste dem?
![]() |
#20 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt over best før-dato kan man gå med egg?Jeg kaster aldri egg. Det er sjeldent at jeg har egg som er flere måneder gammel, men jeg bekymrer meg aldri om dette hvis det er snakk om å bruke egg i en røre. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|