Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Heller pedofil enn homofil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-10, 17:28   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Heller pedofil enn homofil

Satt å skummet noen nettaviser og kom over følgende uttalelse fra Thore Langfeldt:

Sitat:

- Jeg opplever at flere av disse mennene heller vil være pedofile enn homofile, fordi pedofilien ikke går like mye på akkord med deres identitetsfølelse.

Jeg vet ikke hvorfor, men dette får disse menskene til, om mulig, virke enda mere forkvaklet. Jeg har hørt om de som heller ønsker seg barnet sitt dødt enn homofilt, men selv disse må vel anse pedofili som enda værre?

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 17:38   #2
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Sv: Heller pedofil enn homofil

Helt utrolig...

Men er ikke den han fyrn som mener pedofili ikke er en diagnose. Tror jeg leste en artikkel en stund siden.

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 17:46   #3
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Medlem siden: Sep 2006
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mange rare mennesker og meninger, han er bare en av dem.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 17:48   #4
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Mange rare mennesker og meninger, han er bare en av dem.

Da mener du Lommemannen, ikke sant? Langfeldt ga vel uttrykk for sin egen observasjon eller inntrykk basert på egen erfaring med overgripere, veldig irriterende at Dagbladet kuttet sitatet akkurat der uten å utdype noe mer.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 17:49   #5
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hilda, her.

Helt utrolig...

Men er ikke den han fyrn som mener pedofili ikke er en diagnose. Tror jeg leste en artikkel en stund siden.

Det vil jo ikke si at han synes overgrep mot barn er akseptabelt, bare at han mener at det ikke er en sykdom, men noe som kan ha mange årsaker.

Å gi noen en diagnose som peofil kan jo virke som en ansvarsfraskrivelse.

Gammel 08-03-10, 17:51   #6
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

What????? mulig?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 17:52   #7
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Da mener du Lommemannen, ikke sant? Langfeldt ga vel uttrykk for sin egen observasjon eller inntrykk basert på egen erfaring med overgripere, veldig irriterende at Dagbladet kuttet sitatet akkurat der uten å utdype noe mer.

Jeg synes det kom tydelig frem jeg at dette var Langfeldts oppfattelse av flere av de han hadde hatt i terapi. At for dem var "pedofili" et stempel de heller levde med en homofili.

Når han ikke vil bruke pedofil som diagnose, tolker jeg det til og med dithen (og det er min tolkning) at han anser en slik diagnose som en form for asvarsfraskrivelse.

Gammel 08-03-10, 17:54   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det var den jeg tenkte på Turban smukk.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 17:54   #9
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det vil jo ikke si at han synes overgrep mot barn er akseptabelt, bare at han mener at det ikke er en sykdom, men noe som kan ha mange årsaker.

Ja. Samtidig som det jo strengt tatt er en diagnose pr i dag.

Gammel 08-03-10, 17:54   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Om man kaller det en diagnose eller ei er jo et språk-spørsmål. En diagnose trenger ikke implisere en årsak, det kan beskrive et symptom. Hvis jeg tolker Langfeldt rett, mener han at de aller fleste som forgriper seg på barn, i bunn og grunn ikke er pedofile, de har en seksuell legning som er enten homo- eller heterofil eller noe i mellom (bifil), men at de av ulike årsaker retter seksualiteten sin mot barn. Man kunne godt kalt det for pedofile handlinger, men han bestrider altså at det er en seksuell legning, og således ikke bør omtales som en, i diagnoseverkene.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 17:55   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg tror det sto en del mer utdypet i Aftenposten.

Gammel 08-03-10, 17:56   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så rart, homofili er jo noe man begynner å få mer og mer aksept for, spesielt blant unge. Pedofili er jo forhatt av de aller fleste, for å si det mildt.

Gammel 08-03-10, 17:58   #13
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Jeg synes det kom tydelig frem jeg at dette var Langfeldts oppfattelse av flere av de han hadde hatt i terapi. At for dem var "pedofili" et stempel de heller levde med en homofili.

Når han ikke vil bruke pedofil som diagnose, tolker jeg det til og med dithen (og det er min tolkning) at han anser en slik diagnose som en form for asvarsfraskrivelse.

Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.

Det var den jeg tenkte på Turban smukk.

Det kunne bare se litt uklart ut i sammenhengen, det var derfor jeg ville klargjøre.

Hva diagnoser angår tenker jeg at man må se dem for hva de er. At en person tilfredsstiller kriteriene til en diagnose innebærer strengt tatt ikke noe mer enn akkurat dét. Diagnoser er menneskapte kategorier basert på konsensuskonferanser, for å ta litt hardt i (i alle fall F-diagnosene i ICD-10, altså diagnosene for psykiske lidelser).

Gammel 08-03-10, 17:59   #14
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Ha, det postet Kanina samtidig som meg, gitt. Da kan jeg jo slette mitt.

Gammel 08-03-10, 18:00   #15
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Nei så klart ikke, jeg sa jo ikke det heller. Jeg bare lurte om det var han.

Det kan sikkert være en annsvarsfraskrivelse for noe, letter å si at "jeg er pedofil" derfor. Men å gi noen en diagnose trenger ikke bety at det er en sykdom.

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 18:03   #16
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så rart, homofili er jo noe man begynner å få mer og mer aksept for, spesielt blant unge. Pedofili er jo forhatt av de aller fleste, for å si det mildt.

Ja, det høres veldig rart ut. Men vi får håpe at det blir færre overgripere i fremtiden, etterhvert som homofili blir mer akseptert. Men fortsatt vil det være miljøer hvor homofili vil være nærmest bannlyst. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men det kan tenkes at det å identifisere seg med barn seksuelt, føles mindre truende mot ens maskulinitet (prepubertale gutter er jo ikke menn), og det er knyttet mer hemmelighet rundt pedofile handlinger. Men også heterofile blir "pedofile", og det blir jo ikke nødvendigvis noe bedre selv om det blir økt aksept for homofile. Der kan det være annen svikt i den seksuelle utviklingen som ligger bak.

Gammel 08-03-10, 18:20   #17
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette satt jeg å tenkte på isted etter at han psykologen hadde sagt at etter fem år med terapi ville det være minimal sjanse for tilbakefall (altså i lomme-mannen tilfellet)
Det virker som en gedigen motsigelse å kategorisere pedofili som en sykdom, mens de fleste er enig om at homofili ikke er det.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 18:29   #18
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En ting er hvordan tenningmøster dannes og hvilke skeivheter disse kan ta. Men i forhold til de som forgriper seg på barn, voldtar o.l. så ligger det mye mer bak enn legning og tenningsmønster. Hvordan tenningsmønster oppstår kan være ganske tilfeldig. Men de aller fleste har et filter som lærer dem å kanalisere seksualiteten sin på en sunn måte. De som forgriper barn mangler dette filteret, i tillegg til at slike handlinger rommer ren og skjær egoisme og ondskap.

Gammel 08-03-10, 18:31   #19
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Det virker som en gedigen motsigelse å kategorisere pedofili som en sykdom, mens de fleste er enig om at homofili ikke er det.

Hvorfor det? Altså, hva har de to tingene med hverandre å gjøre?

Gammel 08-03-10, 18:37   #20
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Hvorfor det? Altså, hva har de to tingene med hverandre å gjøre?

Nei det er akkurat det. De har ingenting med hverandre å gjøre i det hele tatt. Ikke et snev. Derfor mener jeg at pedofili ikke er fili, fordi det i all hovedsak ikke dreier seg om seksuell legning, eller tenningsmønster.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:05.