|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Jeg lurer litt på hva som er "gjengs" rundt omkring. Hvor røft er det egentlig normalt at unger i 1. - 3. klasse leker? Hvor mye lekeslossing er vanlig? Er det vanlig med knuffing, dytting, å sparke bein for hverandre, osv.? Hvor ofte skjer det, er deres inntrykk, og hvordan håndterer skolen det?
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Vet ikke om det er mindre interessant med svar fra jentemamma her, men jeg har i alle fall inntrykk av at slikt skjer sjelden med Frøkna involvert. (Hun forteller om det i svært indignerte ordelag de få gangene det skjer, så jeg antar at jeg ville hørt om det hvis det var noe som skjedde ofte.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?
Hvorfor det, egentlig? Det blir da ikke noe mer akseptabelt fordi om det skjer andre steder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Jeg har skolegutt i 2 klasse, og jeg har ikke inntrykk av at det er mye lekeslåssing. Jeg er jo ikke tilstede i friminuttene og sfo selv, men jeg hører aldri prat om det fra gutten vår og hadde det vært mye voldsomme episoder ville han nok sagt noe. Kanskje han er av de voldsomme...
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sånn er det her også. Det er litt knuffing og slikt, men ikke noe alvorlig. Vi prater endel om vold og mobbing her hjemme, hadde forrige prat senest i går kveld, faktisk. Jeg synes det er greit å få litt info om hvordan det er på skolen, og så langt høres miljøet ganske bra ut, heldigvis.
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
Godt poeng.
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Jeg tenker at hvis alle er med på leken og syns det er gøy så er det en ting, men hvis noen syns det er slitsomt så er det ikke greit, selv om det bare er litt knuffing.
![]() |
#9 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Det er lite røff lek her egentlig, i allfall lite som jeg ser selv. Det blir det satt stopper for ganske så kjapt når det skjer i følge gutta mine. Det mest voldsomme blir når noen setter i gang med "kongen på haugen " nå på vinteren. Det er ikke lov på skolen, men det er stadig noen som prøver seg.
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Ja, det er gjerne det det handler om, glitter, at noen hele tiden opplever at deres grenser for hva som er greit, blir overskredet.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Hvis ett eller flere barn ikke syns det er OK, så syns jeg ikke det er noe de skal finne seg i. Da går det over i erting og mobbing, evt. utestengelse hvis de ikke liker å være med på den type leker. Jeg syns du helt klart kan ta det opp med skolen om det er slik.
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Ja det er litt vanskelig det der, men jeg tenker som Glitter. Når det føles problematisk for et barn er det ikke greit. Derfor spør jeg ofte eldste om hvordan det er på skolen, og sier hun må fortelle oss det om hun ikke har det ok. Hun storkoser seg heldigvis på skolen, men jeg håper hun forteller meg det om noe skulle forandre seg. Mange barn går jo rundt og blir mobbet og har det vondt uten å fortelle noe til foreldrene.
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Hos oss er det lekeslossing, men da er det LEKEslossing ja. Ikke noe som ligner på ordentlig vold, de er jo knapt borti hverandre, leker ofte en eller annen type tegneseriefigurer eller lignende. Jeg har dog hørt om tilfeller hvor de har lekesloss og så var det en som ikke ville være med lenger og så ble det litt ordentlig krangling utav det, men det er sjelden.
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Jeg tror ikke det handler om mobbing i den forstand at det jevnt og trutt går ut over noen spesielle. Det er like mye internt at denne røffe adferden oppstår.
![]() |
#15 |
Smugleser
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Vi har jo en førsteklasse(s) gutt, så jeg følger gjerne denne debatten. Jeg har inntrykk av at gutta er litt røffere med hverandre enn jentene i klassen, men at lærer og skole har fokus på at lekeslossing ikke er tillatt. Hvor grensene går i praksis, vet jeg ikke, dessverre. Antakelig er de løsere enn jeg personlig liker. Jeg har ikke inntrykk av at Andungen opplever det som plagsomt enda.
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Jeg har ikke inntrykk av at min egen førsteklassing opplever noe særlig av denslags på skolen, men det kan like gjerne ha med å gjøre at han trekker seg unna sånt. Hvordan situasjonen er generelt har jeg, dessverre, ikke peiling på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Den som gir seg...
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Jeg har aldri tenk tanken en gang om at det er røff lek blant guttene på skolen.... så jeg tør si at det ikke er spesielt vanlig her. Har aldri hørt guttene mine fortelle om noe, og har aldri sett noe av det slik du beskriver.
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Jeg har inntrykk av at det er "noe" av det. Noen ganger går krangling over i litt voldsom knuffing, og en gang i blant har det hendt at eldre gutter er røffe med de yngre. (Noen ganger er det de yngre som starter "røffingen" også, åpenbart.) Jeg har fått forståelsen for at andre elever ofte har grepet inn i de tilfellene.
![]() |
#19 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Guttene her (har en 7-åring selv) leker Star Wars, Pokemon etc, og da er det gjerne litt lekeslossing involvert. På skolen får de ikke lov til å ha pinner med i leiken (brukes gjerne som lasersverd etc) og må respektere stopp-regelen. Gutten min er sjelden med på denne type lek på skolen (fikk jeg høre på foreldresamtale). Han syns det blir for voldsomt der, muligens fordi det også er eldre barn med. Her hjemme kan han godt leke tilsvarende lek med bestekompisen, men de er jo jevne både i størrelse og styrke, og respekterer hverandres "stopp", så da er nok situasjonen tryggere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvor røff er leken på barneskolene, egentlig?Jeg har en gutt i 1 klasse. Det jeg opplever er at det er meget tydelige grenser for hva som er tillatt og ikke på skolen og sfo. Han er tydelig drillet i fra skolens side på at det er meget viktig å slutte uannsett hva det er, dersom noen sier stopp. Ser aldri knuffing eller slossing mellom barna, men hender jeg ser herjing, spesielt mot unge menn som arbeider på sfo. Og eksempel på ting som ikke er tillatt er feks aking uten å vente på tur, og de må passe på at den som akte før dem er ute av bakken før de setter utfor selv.
![]() |
|
|